Jazdné vlastnosti a podvozok
Na európske pomery nezvyklý systém usporiadania pohonu v prípade prvej generácie má okrem kladného vplyvu na vnútorný priestor aj priaznivý vplyv na jazdné vlastnosti. Vozidlo je dobre ovládateľné aj vďaka nízkemu ťažisku a výhodnému rozloženiu hmotnosti na obe nápravy.
O niečo horšia situácia nastáva v zime alebo za zhoršených adhéznych podmienok, kedy začnú zadné kolesá šmýkať. Trocha citu a kvalitné pneumatiky, poprípade viac zaťažená zadná časť pomôžu naoko problematickú situáciu s rozjazdom či kopcom zvládnuť.
Zmenou koncepcie pohonu v prípade druhej generácie sa trakčné schopnosti vozidla v zime značne vylepšili, naopak trošku zaostala obratnosť a jazdné vlastnosti pri svižnejšej jazde. Celkovo však možno považovať jazdné vlastnosti vzhľadom na kategóriu vozidla za veľmi dobré.
V prípade prvej generácie treba spomenúť, že okrem zadného náhodu bola dostupná aj verzia 4×4. Podstatne zriedkavejšia verzia umožňovala svojim majiteľom zdolať aj ľahší terén či vyviesť sa na chatu po zasneženej vozovke. Netradičné umiestnenie pohonnej jednotky v strede na ležato má okrem spomínaných výhod aj nevýhodu v horšom prístupe v prípade problémov, obzvlášť ak ide o pomerne komplikovaný chladiaci systém. Niektoré súčasti ako napríklad nádobky s kvapalinami a alternátor sú síce umiestnené pod krátkou prednou kapotou, ale mnohé práce na motore vyžadujú náročný prístup zo spodnej strany vozidla, čo môže prípadnú opravu poriadne predražiť. Poruchy sa však v prípade benzínovej Previe vyskytujú len veľmi zriedka.
Podvozok Previe je robustne konštruovaný a aj na našich menej kvalitných cestách vydrží veľké porcie kilometrov.
Riadenie s veľkým volantom je trocha preposilované, čo však pri takejto kategórii vozidiel nie je na škodu, hlavne pri parkovaní alebo manévrovaní v nízkych rýchlostiach.
Benzínové motory
Až do roku 2000 bol pod kapotou jediný motor, štvorvalec 2,4 litra (2TZ-FE) s výkonom 97 kW a krútiacim momentom 204 Nm. Má rozvodový mechanizmus poháňaný bezúdržbovou reťazou. Výkon s prehľadom uspokojí potreby bežného vodiča, sily motoru dochádzajú až pri vyšších rýchlostiach, či väčšom naložení/plnom obsadení.
Spotreba sa pohybuje od cca 9 litrov pri jazde mimo mesta do 11-12 litrov v prípade mestskej jazdy. Z hľadiska spoľahlivosti nie je motoru čo vyčítať a spoľahlivo funguje aj po stovkách tisíc kilometrov.
Veľmi spoľahlivý je aj prepracovaný štvorvalec 2,4 VVT-i (2AZ-
Priemerná spotreba dosahuje vďaka aerodynamickej karosérii pri kľudnejšej jazde 8-9 litrov, v meste a rýchlejšej jazde po diaľnici stúpa na 10 a viac litrov.
Dieselový motor
V roku 2001 potešil európskych zákazníkov príchod dieselového motora. Dvojlitrový 2,0 D-4D dosahuje maximálny výkon 85 kW a krútiaci moment 20 Nm. Poskytuje viac ako 1600 kg vážiacemu vozidlu solídnu dynamiku, pri rozumnej spotrebe okolo 7-8 litrov nafty.
Vďaka solídnej pružnosti si dobre poradí aj s ťahaním ťažších (až dvojtonových) prívesov. Menšou nevýhodou je len hrubší prejav a väčšia hlučnosť (dunenie) pri jazde (akcelerácii) v nižších otáčkach z dôvodu absencie dvojhmotového zotrvačníka.
Motor sa vyznačuje robustnou mechanikou, pričom slabšiu stránku predstavuje len vstrekovací systém common-rail od spoločnosti Denso, ktorý je pomerne citlivý na kvalitu nafty. Pri väčšom nábehu tak nie sú zriedkavosťou nadmerne opotrebované vstrekovače či vysokotlakové čerpadlo.
Samotný motor má liatinový blok a pochádza ešte z Japonska. V porovnaní s motorom vyrábaným v Poľsku so zhodným označením 2,0 D-4D a výkonom 85 kW (Avensis, RAV4 a pod.) sa tak jedná o iný. Ako prax ukázala, japonský je aj podstatne robustnejší.
Prevodovky
Radenie manuálnej päťstupňovej prevodovky ide v prípade mnohých exemplárov trocha tuhšie, čo nemusí vyhovovať citlivejším vodičom.
Ako alternatíva je na výber štvorstupňová automatická prevodovka, tá sa ale kombinovala výhradne s benzínovými motormi.
Prednosti a nedostatky
aerodynamická karoséria |
absencia palubného PC |
priestranný sedem miestny interiér |
fyzicky náročnejšia demontáž sedačiek |
objemný kufor |
drahšie náhradné diely a servis |
mechanická odolnosť |
len päťstupňový manuál pre dieslový motor |
vysoká spoľahlivosť |
iba jedna motorizácia v prípade prvej generácie |
možnosť pohonu 4x4 v prípade prvej generácie |
Najčastejšie poruchy
zriedka porucha termostatu (staršie modely) |
zablokovaný imobilizér (staršie modely) |
opotrebované tlmiče, zavesenie kolesa či čapy spojovecej tyče riadenia (značne ojazdené kusy) |
nefunkčná lambda sonda alebo katalyzátor ( benzín, viac ojazdené kusy) |
porucha alternátora, posuvných dverí či klimatizácie |
korózia najmä na blatníkoch, spodných častí dverí, nosníkoch (viac pri starších kusoch) |
poruchy elektroinštalácie z dôvodu zaoxidovaných konektorov (častejšie pri dieslovom motore) |
pískajúce brzdy |
zadrhávajúce riadenie-zahrdzavený kĺb riadiacej tyče |
nadmerne opotrebovaná spojka (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vysokotlaké čerpadlo a vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (citlivejšie na kvalitu paliva, väčší km nábeh) |
chybný SCV ventil - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (2,0 D-4D) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (2,0 D-4D - väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebovaný štartér - obtiažne štartovanie (2,0 D-4D) |
únik paliva či prevodového oleja z dôvodu poškodenia vedenia resp. ochranného plechu koróziou |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 16V VVT-i (115 kW). Spotrebou síce len priemerný motor, ale výkonovo dostatočný a hlavne mimoriadne spoľahlivý. Komu sa spotreba zdá byť vysoká, vhodným riešením je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2362 ccm | 2AZ-FE | 115 kW |
2.4 | 2438 ccm | 2TZ-FE | 97 kW |
2.4 4WD | 2438 ccm | 2TZ-FE | 97 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D-4D | 1995 ccm | 1CD-FTV | 85 kW |