Spoľahlivosť a poruchy
Previa patrí medzi veľmi spoľahlivé vozidlá a poruchy sa vyskytujú len zriedka, čo platí hlavne o benzínových motoroch.
Pri viac ojazdených kusoch sa môže vyskytnúť problém s chladiacim systémom – konkrétne nefunkčným termostatom. Občas sa vyskytne aj zablokovaný imobilizér, zle fungujúci alternátor, posuvné dvere alebo porucha klimatizácie. Z času na čas sa môžu objaviť poruchy elektroinštalácie, kde väčšinou je na príčine zoxidovaný kontakt v konektoroch, do ktorých prenikla vlhkosť. Pomôže dôkladné očistenie a ošetrenie mazivom na kontakty (kontoxom).
Najmä staršie kusy postihuje vo väčšom množstve problém s koróziou, ktorá napadá najmä blatníky v rohoch pri kolesách, dvere v spodnej časti či nosné časti karosérie. Zahrdzavieť vie aj skrutka na uchytenie rezervy, čo výrazne sťaží jej prípadnú výmenu.
Viac ojazdené kusy môžu mať opotrebované tlmiče a objaviť sa môžu aj nadmerné vôle v zavesení kolies či spojovacích tyčiach riadenia (vozidlo na pozdĺžnych nerovnostiach pláva zo strany na stranu a pocit nadmernej vôle pri riadení v priamom smere).
Občas sa môže vyskytnúť ťažšie akoby zadrhávajúce otáčanie volantom, kedy býva väčšinou na príčine zahrdzavený kĺb na riadiacej tyči. Niekedy postačí kĺb premazať, niekedy je však potrebná jeho výmena.
Pomerne častým javom sú tzv. pískajúce brzdy, kedy sú na príčine opotrebované (unavený materiál) vodiace plechy. Platničky tak majú nadmernú vôľu, pohybujú sa v osadení, pri dlhšom státí môžu aj zahrdzavieť spolu s čeľusťami. Riešením je len výmena a najlepšie za originál kusy.
Občas sa vyskytuje únik paliva (nafty), cez zhrdzavené palivové vedenie v blízkosti plechovej palivovej nádrže.
V prípade benzínových motorov je pri viac ojazdených kusoch najčastejším problémom nadmerne opotrebovaná (občas spálená) spojka, porúčať sa môže aj lambda sonda, katalyzátor a skontrolovať treba aj výfukové potrubie, najmä jeho zadný diel. Len veľmi zriedka (pri veľkých nájazdoch) sa vyskytuje poškodené tesnenie pod hlavou, či vyššia spotreba motorového oleja.
Pri dieselovom motore 2,0 D-4D sa môže vyskytnúť chybný SCV ventil čerpadla Denso, čo sa prejavuje zhasínaním počas jazdy, resp. motor nejde naštartovať. Pri väčšom nájazde sa vyskytujú nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa zvyčajne prejavuje hrubším chodom motora, slabším ťahom, či obtiažnejšími studenými štartami. Nadmerne opotrebované môže byť aj vysokotlakové čerpadlo a v prípade zanedbanej údržby aj turbodúchadlo, ktoré postupne poškodí väčšie množstvo karbónu v oleji.
Motor 2,0 D-4D ako jediný vyžaduje aj pravidelnú výmenu rozvodového remeňa, a to vrátane vodnej pumpy, ktorá v originálnej verzii stojí cca 450 €. Pri väčšom nájazde sa častejšie vyskytuje aj opotrebovaný štartér, čo sa prejavuje obtiažnym štartom.
Prevodovky sú spoľahlivé, iba občas sa vyskytne únik oleja, zväčša z dôvodu prehrdzaveného obalu. Najmä v prípade automatu je potrebné každých cca 60 000 km meniť prevodový olej.
Servis
Dieselový dvojliter používa rozvodový remeň, ktorý sa odporúča meniť každých 90 000 km. Benzínové štvorvalce 2,4i používajú tzv. bezúdržbovú reťaz, ktorá sa mení len v prípade potreby.
Olej má servisný interval 15 000 km, v prípade dieselového dvojlitra je však odporúčané ho skrátiť na 10 000 km a aspoň raz za 100 000 km vyčistiť olejovú vaňu spolu so sacím košom od karbónových usadenín.
Motory s väčším nájazdom mávajú totiž zvýšené množstvo karbónových usadenín, hlavne na dne olejovej vane. Tie následne upchávajú sitko sacieho koša, čo obmedzuje mazací výkon olejového čerpadla, ale aj negatívne vplýva na celkovú životnosť motora a turbodúcadla. Väčšie množstvo karbónu v olejovej vani rýchlejšie kontaminuje aj novú olejovú náplň.
Pre dlhšiu životnosť vstrekovačov sa odporúča raz za čas naliať do nádrže kvalitné aditívum.
Prednosti a nedostatky
aerodynamická karoséria |
absencia palubného PC |
priestranný sedem miestny interiér |
fyzicky náročnejšia demontáž sedačiek |
objemný kufor |
drahšie náhradné diely a servis |
mechanická odolnosť |
len päťstupňový manuál pre dieslový motor |
vysoká spoľahlivosť |
iba jedna motorizácia v prípade prvej generácie |
možnosť pohonu 4x4 v prípade prvej generácie |
Najčastejšie poruchy
zriedka porucha termostatu (staršie modely) |
zablokovaný imobilizér (staršie modely) |
opotrebované tlmiče, zavesenie kolesa či čapy spojovecej tyče riadenia (značne ojazdené kusy) |
nefunkčná lambda sonda alebo katalyzátor ( benzín, viac ojazdené kusy) |
porucha alternátora, posuvných dverí či klimatizácie |
korózia najmä na blatníkoch, spodných častí dverí, nosníkoch (viac pri starších kusoch) |
poruchy elektroinštalácie z dôvodu zaoxidovaných konektorov (častejšie pri dieslovom motore) |
pískajúce brzdy |
zadrhávajúce riadenie-zahrdzavený kĺb riadiacej tyče |
nadmerne opotrebovaná spojka (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vysokotlaké čerpadlo a vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (citlivejšie na kvalitu paliva, väčší km nábeh) |
chybný SCV ventil - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (2,0 D-4D) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (2,0 D-4D - väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
opotrebovaný štartér - obtiažne štartovanie (2,0 D-4D) |
únik paliva či prevodového oleja z dôvodu poškodenia vedenia resp. ochranného plechu koróziou |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 16V VVT-i (115 kW). Spotrebou síce len priemerný motor, ale výkonovo dostatočný a hlavne mimoriadne spoľahlivý. Komu sa spotreba zdá byť vysoká, vhodným riešením je prestavba na LPG. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.4 | 2362 ccm | 2AZ-FE | 115 kW |
2.4 | 2438 ccm | 2TZ-FE | 97 kW |
2.4 4WD | 2438 ccm | 2TZ-FE | 97 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D-4D | 1995 ccm | 1CD-FTV | 85 kW |