Hybridné pohony si postupom času získali čoraz väčšiu obľubu a nie je to len zásluhou masívnej reklamnej kampane. Svoje robia aj rôzne daňové úľavy, menej jazdných obmedzení, ale aj skutočnosť, že v určitých jazdných režimoch prináša tento typ pohonu skutočne výraznejšiu úsporu oproti klasickým vozidlám s výhradne spaľovacím motorom. Jednoznačne najznámejšou značkou v tomto smere je Toyota, ktorej model Prius sa stal doslova legendou.
Len z prvej generácie Priusu sa predalo viac ako 130 000 vozidiel, z druhej to bolo už 1,2 milióna kusov. V Európe, ktorá je baštou dieselových motorov sa predalo len 30 000 kusov II. generácie. Tento počet však rýchlo rastie a do konca roka 2011 si našlo svojich zákazníkov už viac ako 250 000 Priusov. Svoju úlohu pritom zohrala nielen intenzívnejšia reklama, ale aj ďalšie vylepšenie použitej techniky s ešte lepšou úsporou paliva. V prípade jazdenky treba spomenúť fakt, že Prius patrí po technickej stránke k tomu najzložitejšiemu čo po našich cestách jazdí, napriek tomu si v spoľahlivosti vedie veľmi dobre. Samozrejmosťou je však pravidelný a hlavne kvalitný (odborný) servis.
História Priusu sa začala v roku 1994, kedy bol spustený projekt G21. Cieľom projektu bolo skonštruovať sériovo vyrábané vozidlo, ktoré je výrazne úspornejšie ako vozidlo s obdobným výkonom, bez výraznejšieho vplyvu na komfort jazdenia. Vývoj vozidla prebiehal výhradne v réžii automobilky Toyota a výsledkom bol už spomínaný model Prius. Systém pohonu automobilka pomenovala Toyota Hybrid Drive a vozidlo prvýkrát predstavila svetu na autosalóne v Tokiu v roku 1997. Prvá generácia Priusu – NHW10 sa do modernizácie predávala výhradne na domácom trhu. Obsahovala benzínový motor 1,5i s výkonom 43 kW pri 4000 ot/min a 30 kilowattový elektromotor. Na európsky trh a do USA sa začal Prius dovážať až v roku 2000 v jeho modernizovanej podobe NHW11. Výkon oboch agregátov vzrástol na 53 a 33 kW.
Druhá generácia prišla na trh v roku 2003. Hybridný pohon bol kompletne prepracovaný a dostal názov Hybrid Synergy Drive. Výkon spaľovacieho motora narástol na 57 kW a elektromotora na rovných 50 kW. Okrem toho dostala nová generácia Priusu aj čisto elektrický posilňovač riadenia, rovnako tak plne elektrický kompresor klimatizácie.
Na jar 2009 Toyota predstavila v Ženeve tretiu generáciu Priusu. Hybridný systém bol opäť prepracovaný a obsahuje motor 1,8 VVT-i (73 kW) a elektromotor s výkonom 60 kW. Na jeseň 2009 predstavila Toyota verziu Prius Plug-in Hybrid. Ako už z názvu napovedá, tento Prius sa nespolieha len na dobíjanie akumulátorov pomocou spaľovacieho motora alebo rekuperáciou energie počas jazdy. Vďaka novému lítiovému akumulátoru s výrazne väčšou kapacitou (5,4 kWh namiesto 1,3 kWh) umožňuje podľa výrobcu čisto elektrickú jazdu na cca 20 km a naviac ich možno dobíjať z klasickej elektrickej siete (220 V). Ku klasickému hrdlu palivovej nádrže na benzín (na ľavom boku nad zadným kolesom), pribudli ďalšie dvierka za predným kolesom. Vnútri sa nachádza štandardizovaný konektor. Úpravou mierne narástla hmotnosť na 1500 kg a kufor sa zmenšil na výsledných 400 l. Vozidlá však boli určené len na testovaciu prevádzku.
Prius Plug-in Hybrid sa v sériovej podobe predstavil až v roku 2011, tiež na frankfurtskom autosalóne. Okrem verzie Plug-in bol predstavený aj facelift Priusu. Faceliftovaný model dostal prepracovaný predný nárazník, nový dizajn svetlometov má upravenú konfiguráciu LED a do predného nárazníka boli umiestnené aj svetlá pre denné svietenie. Drobné zmeny sa dotkli aj spätných zrkadiel. Zadná partia dostala nové svetlá. Vonkajšími úpravami narástol Prius o 20 mm na výsledných 4480 mm. Drobnými zmenami prešiel aj interiér, kde okrem nových odtieňov čalúnenia bol prepracovaný aj stredový panel, vrátane informačného displeja s názvom Vacuum Fluorescent Display (VFD). Zlepšenie dostal aj podvozok – komfortnejšie naladenie a tiež riadenie. Vo vozidle pribudli ďalšie izolačné materiály na zníženie hladiny hluku a vibrácií prenikajúcich do interiéru.
Vo Frankfurte bola predstavená aj sedemmiestna verzia Prius Plus, ktorá sa na trhy dostala až v prvej polovici roka 2012. Oproti bežnému Priusu je dlhšia o 135 mm a používa Li-Ion batériu umiestnenú medzi prednými sedadlami. Klasický Prius má NI-MH batériu v batožinovom priestore. Model Plus dostal z dôvodu vyššej hmotnosti tuhšie pružiny a pozmenené tlmiče. V apríli 2012 dostal Prius facelift.
K Priusu sa viaže aj dovtedy najrozsiahlejšie vypustenie mechanických väzieb na ovládanie vozidla, nazývané aj By Wire (po drôte). Elektronickou formou sú prenášané pokyny vodiča ako stlačenie pedálu akcelerátora, pedálu brzdy, zmena voľby režimu jazdy, či stabilizačný systém. Prakticky jediná časť, na ktorú má aký taký priamy vplyv vodič je hrebeňové riadenie. Výhodou je určitá bezstarostnosť, tiež zvýšenie bezpečnosti, miniaturizácia jednotlivých komponentov – zníženie hmotnosti, prepojenie jednotlivých elektronikou riadených a ovládaných systémov. Na druhej strane je to pomyselná strata nad priamym ovládaním vozidla, nezriedka pomalšie a nie vždy očakávané reakcie a v neposlednom rade aj minimálna spätná väzba o dianí daného zariadenia.
Toyota Prius prešla nárazovým testom Euro NCAP dva krát. Najskôr v roku 2004 II. generácia, ktorá dosiahla päť hviezdičiek z piatich (34 bodov). Za ochranu detí v autosedačkách dostala štyri hviezdičky z piatich (43 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dve zo štyroch (13 bodov).
III. generácia, ktorá prešla testom v roku 2009 dostala podľa novej metodiky taktiež päť hviezdičiek. Za ochranu dospelých dosiahla 88%, detí 82%, ohľaduplnosť pri strete s chodcom 68 % a za bezpečnostné systémy 86%.
Prednosti a nedostatky
nízka spotreba paliva v hybridnom režime |
slabšie tlmenie (silnejšie rázy pri prejazde väčších nerovností) |
veľmi slušná základná výbava |
horšie dávkovateľný brzdný účinok |
dostatočne priestranný interiér |
vyšší hluk od kolies |
pohodlné sedadlá |
zvýšený hluk motora vo vyšších otáčkach - pod zaťažením |
možnosť čisto elektrického pohonu cca 2 km (v prípade Plug-in až 20 km) |
preposilované riadenie s minimom spätnej väzby |
účinné brzdy |
vzhľadom na cenovú úroveň vozidla lacno pôsobiace plasty v interiéri |
solídna dynamika v elektrickom režime |
vysoká cena jazdeniek a náhradných dielov |
pri bežnej jazde tichý jazdný prejav |
malá ponuka jazdeniek na trhu |
Najčastejšie poruchy
praskanie žiaroviek v svetlometoch |
občas problémy s elektronikou resp. softvérom - samovoľne stúpajúca rýchlosť pri aktivovaní tempomatu, nerozsvietiaca sa palubná doska po štarte, chybný displej, náhodne vypnuté HID svetlomety pri jazde (staršie modely) |
nefunkčné kompresory a netesné kondenzátory klimatizácie (staršie modely, väčší km nábeh) |
občas nefunkčný pás (staršie modely, väčší km nábeh) |
netesná vodná pumpa (staršie modely, väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies - hluk (staršie modely, väčší km nábeh) |
drobný problém s lakom na prednom okraji kapoty pozdĺž valcovaného švu (prvé modely 2. generácie) |
opotrebované akumulátory (vozidlá staršie viac ako 5 rokov) |
klepanie v riadení - na vine prevodovka riadenia s elektromechanickým posilňovačom a občas aj cvakanie z riadenia, konkrétne drážok jeho deleného hriadeľa - nutná výmena celého stĺpiku riadenia (2. generácia 2003-2005) |
vôle na podvozku (väčší km nábeh) |
občas utrhnutý spodný silentblok motora - zvýšený hluk pri prejazde nerovností |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 Hybrid | 1798 ccm | 2ZR-FXE | 73 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 | 1497 ccm | 1NZ-FXE | 53 kW |
1.5 | 1497 ccm | 1NZ-FXE | 57 kW |
1.5 Hybrid | 1497 ccm | 1NZ-FXE | 54 kW |
3 komentáre
p.slniecko
Dlho som hladal auto do mesta aj na rodinne vylety (2deti),popravde som sa trocha bal kym som sa nebol previest na predvadzacom priuse III po bratislave a urobil som dobre, zatial mam sice najazdenych len par tisic km ale ak auto bude stat za statistikami ako jedno z najspolahlivejsich aut na svete(aj podla americkeho priuschat.com) , stoji ako oktavka v podobnej vybave, ma troska mensi kufor, kocar ale v pohode vojde,ale hlavne nema turbo ani ine „kurv..ka“ , ak nikoho uz nebavi platit pokuty a jazdit 70 dedinou a 120 mimo, dobra volba- chodte pozriet do salonu prevezte sa… nie je pre kazdeho, ale skoda ze sa o nom tolko nehovori …
cvrko
Článok je síce starší, ale nedá mi nereagovať. S Priusom ll.generácie som najazdil skoro 300.000km a auto išlo ako hodinky. Samozrejme pravidelný servis len v Toyote. Teraz jazdím na novom Prius-e /r.v.2017/ a mám najazdených 15.000km už. Prius sa posunul zase do iného levelu. Tá štvrtá generácia hybrid je famózna. Zlepšili sa aj jazdné vlastnosti a kvalita spracovania interiéru, mierne sa zväčšil aj objem kufra. Pri jazde po meste a okolí mám spotrebu pod 4l. Áno toto auto nie je pre každého, ale tí čo si už nemusia dokazovať svoje ego, je to správna voľba. Toto auto je hodné tých peňazí. Spoľahlivosť Toyoty a aj hybridného systému je už dobre známa. Jedine čo môžem vytknúť Priusu /2017/ je hlučnosť pneumatík a ich slabšia priľnavosť na mokrej vozovke, ale tieto pneu Toyo sú hlavne na spotrebu a mám pocit, že každý hybrid má podobné pneu.. Keď ich zoderiem kúpim lepšie….
Ak niekto uvažuje o hybridnom aute, naozaj skúste nový Prius!!!!!
david
zdravim mna zaujima ci sa mi oplati take auto ak jazdim pravidelne dlhe trasi