Interiér Priusu pôsobí dosť futuristicky a platí to aj o predošlých generáciách. Použité tvrdé plasty a ich farebné zladenie nekorešpondujú príliš s cenovkou vozidla a na zhýčkanejšieho motoristu môžu pôsobiť lacnejším dojmom. Občas pokrivkáva aj dielenské spracovanie, a tak sa môžu vyskytovať rôzne pazvuky pri prejazde nerovností, manipulácii alebo zatváraní dverí. K podstatnému zlepšeniu došlo po facelifte v apríli 2012. Zvyknúť si treba aj na množstvo tlačidiel rôznej výbavy a tiež množstvo informácii zobrazujúcich sa na displejoch. Kto je priaznivec moderných technológií a za jazdy rád všeličo prepína a pozoruje, príde si v Priuse na svoje. V tretej generácii poteší aj prítomnosť vo veľkom rozsahu nastaviteľného head-up displeja, ktorý premieta do zorného poľa vodiča najdôležitejšie údaje. Príjemné a spoľahlivé na rozdiel od systémov iných výrobcov je aj inteligentné otváranie a štartovanie vozidla. Stačí, keď sa vodič s kľúčom priblíži k dverám a potiahne kľučku dverí, vozidlo sa odomkne. Po sadnutí za volant už stačí len stlačením tlačidla naštartovať.
Priestorová ponuka Priusu je na slušnej úrovni a pohodlne sa v ňom odvezú štyria bežne urastení pasažieri. Limitom je len výška stropu, čo je ale daň za aerodynamicky tvarovanú karosériu (Cx=0,26 resp. 0,25 v prípade III. generácie). Zvažujúca sa strecha umožňuje komfortné sedenie len pasažierom s výškou okolo 180 cm. Vyšší už budú pri opretí narážať o strop. Sedadlá sú komfortne čalúnené s dostatočnými rozmermi, avšak so slabším bočným vedením tela v ostrejších zákrutách.
Napriek zložitému ústrojenstvu a prídavným akumulátorom je na dobrej úrovni aj objem batožinového priestoru. Prius II. generácie poskytuje základný objem 400 litrov, ktorý možno po sklopení sedadiel zväčšiť na 1210 litrov. Kufor je dobre prístupný, tvarovaný, ale aj pomerne plytký, keďže sú akumulátory umiestnené do podlahy za zadné sedadlá. III. generácia si v základnom usporiadaní ešte polepšila, čoho výsledkom je objem 446 l, ktorý po sklopení zadných sedadiel dosahuje hodnoty 1020 litrov. Extra kategóriu predstavuje Prius Plus, ktorý má naviac dve sedadlá v treťom rade a rázvor dlhší o 80 mm na výsledných 2780 mm. Citeľne narástla aj vnútorná šírka, čo konštruktérom umožnilo osadiť tri rovnako široké samostatné sedačky. Krajné sedadlá sa dajú posúvať v rozsahu 180 mm, stredné len v rozsahu 165 mm. Taktiež ich možno samostatne posúvať, či polohovať ich operadlá v rozmedzí 35 stupňov. Všetky tri je možné tiež sklápať do podlahy. Prístup do tretieho radu je vyriešený odsúvaním dvoch krajných sedadiel. Pozitívom pre cestujúcich vzadu je aj oveľa viac miesta nad hlavou, oproti klasickému Priusu. Smerom dozadu sa podlaha zvyšuje, čo má za následok menej príjemný posed na sedadlách v treťom rade. Miesta je pre priemerne urasteného dospelého ako tak dostatok, nepríjemná je poloha nôh, kde smerujú kolená smerom ku brade.
Z pohľadu prepravy batožiny je Prius Plus veľmi dobrým pomocníkom. Po vyklopení tretieho radu sedadiel ponúka solídnych 232 l pre batožinu, plus 60 l v schránke pod podlahou. Po sklopení tretieho radu sedadiel do podlahy sa po strop zmestí 784 l batožiny a po sklopení druhej a tretej rady vzrastie objem na veľmi slušných 1750 litrov. V prípade tretej generácie je treba spomenúť technickú lahôdku, ktorou je možnosť spustenia klimatizácie diaľkovým ovládačom pre ochladenie interiéru ešte pred nastúpením cestujúcich do vozidla a aj pred samotným naštartovaním motora. Túto vymoženosť umožňuje elektrický kompresor klimatizácie, ktorý je poháňaný akumulátorom. Ďalšie šetrenie paliva zabezpečuje aj vetranie vozidla poháňané energiou zo solárnych panelov umiestnených na streche za strešným oknom.
Zavesenie kolies je vpredu realizované vzperou McPherson a priečnym spodným ramenom, vzadu je použitá torzne pružná priečka s dvojicou pozdĺžnych ramien a priečnym skrutným stabilizátorom. Jazdné vlastnosti Priusu vyhovejú pokojnejším typom vodičov. Pri snahe o športovú jazdu sa najmä v prvých dvoch generáciách pomerne výrazne prejavuje nedotáčavosť a tiež výraznejšie náklony karosérie. Tretia generácia vykazuje v týchto smeroch výrazne zlepšenie, v ostrejších manévroch pôsobí podstatne istejšie, stále je však cítiť, že Priusu viac vyhovuje pokojnejšie jazdenie.
Športový zážitok nepodporuje ani preposilované riadenie. Obzvlášť prvé generácie vykazovali príliš malú strmosť (3,6 otáčok medzi krajnými polohami), naviac riadenie bolo menej presné a vodičovi tak poskytovalo minimum informácií o kontakte kolies s vozovkou. Tretia generácia aj v tomto smere zapracovala, činnosť posilňovača už nie je pri otáčaní volantu tak citeľná, čo zlepšilo pocit istoty pri jazde. Citeľne sa zlepšila aj presnosť a poteší aj väčšia strmosť riadenia. Napriek týmto zlepšeniam je riadenie stále príliš komfortné a nie príliš vhodné na ostrejšie jazdenie, obzvlášť rýchle prejazdy úzkych okresných ciest si treba dostatočne premyslieť.
Na dobrej úrovni je aerodynamické odhlučnenie, horšie je to s hlukom od kolies či motora vo vyšších otáčkach a tiež komfort na väčších nerovnostiach. Menšie nerovnosti zvláda Prius celkom slušne, problémy má s tlmením rázov v kabíne od väčších nerovností. V prípade verzie Plug-in je situácia ešte o niečo „tvrdšia“.
Zvyknúť si treba na účinok bŕzd. Aj v ich prípade je vidieť maximálna snaha o úsporu vynaloženej energie na pohyb. V klasickom vozidle sa totiž brzdením doslova vyparuje veľké množstvo energie, ktorú musel predtým dodať spaľovací motor na rozpohybovanie. Prius zapája do brzdenia aj generátor, ktorý premieňa kinetickú-pohybovú energiu vozidla na elektrickú energiu a následne ju ukladá do akumulátora. Na celý proces brzdenia dohliada samozrejme riadiaca jednotka cez systém (brake-by-wire) a rozdeľuje kedy je do činnosti zapojený generátor a kedy sa pripája hydraulický brzdový systém. Stlačením pedálu brzdy teda neovládame priamo tlak v hydraulickom brzdovom systéme, ale len aktivujeme brzdový elektronický obvod. Aj z dôvodu brzdenia kombinovaného s rekuperáciou brzdnej energie na elektrickú je pomerne obtiažne nastaviť optimálne dávkovanie brzdného účinku. Preto ich fungovanie bude často pripomínať systém, brzdí/nebrzdí, to znamená veľmi ostrý nástup s obtiažnejšie dávkovateľným brzdným účinkom.
Zaujímavá je tiež kontrola trakcie E-TRC. Trakčný elektromotor s veľmi citlivými snímačmi otáčok rýchlo zistí rozdielne otáčky kolies a aktivuje tak príslušné akčné členy, ktoré môžu následne znížiť dodávaný krútiaci moment na kolesá.
Prednosti a nedostatky
nízka spotreba paliva v hybridnom režime |
slabšie tlmenie (silnejšie rázy pri prejazde väčších nerovností) |
veľmi slušná základná výbava |
horšie dávkovateľný brzdný účinok |
dostatočne priestranný interiér |
vyšší hluk od kolies |
pohodlné sedadlá |
zvýšený hluk motora vo vyšších otáčkach - pod zaťažením |
možnosť čisto elektrického pohonu cca 2 km (v prípade Plug-in až 20 km) |
preposilované riadenie s minimom spätnej väzby |
účinné brzdy |
vzhľadom na cenovú úroveň vozidla lacno pôsobiace plasty v interiéri |
solídna dynamika v elektrickom režime |
vysoká cena jazdeniek a náhradných dielov |
pri bežnej jazde tichý jazdný prejav |
malá ponuka jazdeniek na trhu |
Najčastejšie poruchy
praskanie žiaroviek v svetlometoch |
občas problémy s elektronikou resp. softvérom - samovoľne stúpajúca rýchlosť pri aktivovaní tempomatu, nerozsvietiaca sa palubná doska po štarte, chybný displej, náhodne vypnuté HID svetlomety pri jazde (staršie modely) |
nefunkčné kompresory a netesné kondenzátory klimatizácie (staršie modely, väčší km nábeh) |
občas nefunkčný pás (staršie modely, väčší km nábeh) |
netesná vodná pumpa (staršie modely, väčší km nábeh) |
opotrebované ložiská kolies - hluk (staršie modely, väčší km nábeh) |
drobný problém s lakom na prednom okraji kapoty pozdĺž valcovaného švu (prvé modely 2. generácie) |
opotrebované akumulátory (vozidlá staršie viac ako 5 rokov) |
klepanie v riadení - na vine prevodovka riadenia s elektromechanickým posilňovačom a občas aj cvakanie z riadenia, konkrétne drážok jeho deleného hriadeľa - nutná výmena celého stĺpiku riadenia (2. generácia 2003-2005) |
vôle na podvozku (väčší km nábeh) |
občas utrhnutý spodný silentblok motora - zvýšený hluk pri prejazde nerovností |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 Hybrid | 1798 ccm | 2ZR-FXE | 73 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.5 | 1497 ccm | 1NZ-FXE | 53 kW |
1.5 | 1497 ccm | 1NZ-FXE | 57 kW |
1.5 Hybrid | 1497 ccm | 1NZ-FXE | 54 kW |
3 komentáre
p.slniecko
Dlho som hladal auto do mesta aj na rodinne vylety (2deti),popravde som sa trocha bal kym som sa nebol previest na predvadzacom priuse III po bratislave a urobil som dobre, zatial mam sice najazdenych len par tisic km ale ak auto bude stat za statistikami ako jedno z najspolahlivejsich aut na svete(aj podla americkeho priuschat.com) , stoji ako oktavka v podobnej vybave, ma troska mensi kufor, kocar ale v pohode vojde,ale hlavne nema turbo ani ine „kurv..ka“ , ak nikoho uz nebavi platit pokuty a jazdit 70 dedinou a 120 mimo, dobra volba- chodte pozriet do salonu prevezte sa… nie je pre kazdeho, ale skoda ze sa o nom tolko nehovori …
cvrko
Článok je síce starší, ale nedá mi nereagovať. S Priusom ll.generácie som najazdil skoro 300.000km a auto išlo ako hodinky. Samozrejme pravidelný servis len v Toyote. Teraz jazdím na novom Prius-e /r.v.2017/ a mám najazdených 15.000km už. Prius sa posunul zase do iného levelu. Tá štvrtá generácia hybrid je famózna. Zlepšili sa aj jazdné vlastnosti a kvalita spracovania interiéru, mierne sa zväčšil aj objem kufra. Pri jazde po meste a okolí mám spotrebu pod 4l. Áno toto auto nie je pre každého, ale tí čo si už nemusia dokazovať svoje ego, je to správna voľba. Toto auto je hodné tých peňazí. Spoľahlivosť Toyoty a aj hybridného systému je už dobre známa. Jedine čo môžem vytknúť Priusu /2017/ je hlučnosť pneumatík a ich slabšia priľnavosť na mokrej vozovke, ale tieto pneu Toyo sú hlavne na spotrebu a mám pocit, že každý hybrid má podobné pneu.. Keď ich zoderiem kúpim lepšie….
Ak niekto uvažuje o hybridnom aute, naozaj skúste nový Prius!!!!!
david
zdravim mna zaujima ci sa mi oplati take auto ak jazdim pravidelne dlhe trasi