Podvozok je nastavený pomerne mäkko, čo ešte zvýrazňujú pneumatiky s vyšším profilovým číslom. Jazda po väčšine nerovností sa tak zaobíde bez výraznejšieho obmedzenia komfortu. Pri svižnejšej jazde sa mäkšie nastavenie prejaví väčšími náklonmi karosérie v zákrutách alebo pri náhlej zmene smeru. RAV4 sa však napriek zvýšeným náklonom a určitému plávaniu na balónových pneumatikách chová nezáludne a dobre sa drží zvolenej jazdnej stopy. Samozrejme s rýchlosťou jazdy to netreba preháňať, predsa len jedná sa o vozidlo kategórie SUV, čo okrem iného znamená aj vyššie položené ťažisko.
Preháňať to netreba ani s jazdou v teréne, obzvlášť to platí pre jazdu v náročnejšom teréne pre ktorý RAV4 nie je stavaná. Pre ťažký terén chýba redukčná prevodovka, uzávierku diferenciálu a limitujúcim prvkom pri jazde mimo spevnenej cesty býva aj zadná časť výfukového potrubia spolu s rôznymi nadstavcami okolo prahov atď. Zdolávanie nerovností dáva poriadne zabrať aj spojke, keďže jednotka je na terén pomerne dlhá, a tak si náročnejšia jazda vyžaduje pomerne častú asistenciu preklzujúcej spojky, čo sa samozrejme odzrkadľuje na jej kratšej životnosti. Bežné nespevnené cesty, ľahší terén, či zdolávanie zasneženej cesty na lyžiarske stredisko nerobí RAV-ke žiaden problém.
RAV4 druhej generácie bola vyrábaná buď s pohonom len prednej nápravy alebo obsahovala trvalý pohon oboch náprav s rozdelením krútiaceho momentu v pomere 50:50. V prípade potreby sa tento pomer menil podľa aktuálnych adhéznych podmienok a systém posielal viac momentu na kolesá s lepšou priľnavosťou. K pevnému uzavretiu samosvorného diferenciálu cross-over používa Rav-ka viskóznu spojka. Za príplatok sa dala doobjednať aj uzávera zadného diferenciálu nie však na zlepšenie priechodnosti terénom, ale pre lepšiu ovládateľnosť vozidla na povrchoch s nižšou adhéziou (sneh, ľad, mokro…).
Riadenie je vybavené hydraulickým posilňovačom, ktorý má až priveľký účinok, čo znamená veľmi citlivé ovládanie. To na jednej strane uľahčuje jazdu preplneným mestom, či parkovanie, ale pri vyšších rýchlostiach už takéto preposilované nastavenie býva na obtiaž. Volant totiž treba držať pevne v rukách a to najmä pri prejazde nerovností, nehovoriac o veľmi slabej spätnej väzbe o dianí kolies na vozovke.
Prednosti a nedostatky
slušná úroveň štandardnej výbavy |
dizajn interiéru zaostávajúci za exteriérom |
dizajn karosérie |
malý kufor a málo miesta vzadu pri trojdverovej verzii |
priestranný interiér päťdverovej verzie |
preposilované riadenie |
dobrá variabilita |
vyššia hlučnosť benzínových motorov pri vyšších otáčkach |
kvalitné spracovanie |
|
komfortné odpruženie |
|
solídne jazdné vlastnosti |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou - zablokovaný imobilizér, nefunkčné centrálne zamykanie, štrajkujúca klimatizácia |
opotrebovaná voľnobežka štartéra - škŕkavý zvuk pri štartovaní (väčší km nábeh) |
korózia výfukového potrubia |
opotrebovaný brzdový systém, zvlnené brzdové kotúče |
vôle v tiahlach predného priečneho stabilizátora - klopavé zvuky pri prejazde nerovností |
vôle aj v čapoch riadenia a uložení predných ramien (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť tlmičov a ložísk kolies (náročná prevádzka) |
vôle vo viacprvkovom závese zadnej nápravy (väčší km nábeh, náročná prevádzka) |
kratšia životnosť spojkovej lamely |
nadmerná spotreba motorového oleja (benzín) |
občas kolísanie otáčok na voľnobehu (2,0 VVTi) |
zanesený variátor - nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre (benzín, zanedbaná údržba, nekvalitný olej) |
zlá zapaľovacia cievka, či zapaľovací kábel - nepravidelný chod a vozidlo nemá ťah (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače, vysokotlakové čerpadlo (diesel) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - trhavý rozbeh, chrchlavé zvuky na voľnobehu, vibrovanie motora medzi 2000-3000 otáčkami (diesel, väčší km nábeh) |
chybný SCV ventil čerpadla Denso - pokles výkonu motora (diesel) |
chybný regulátor tlaku paliva v tlakovom potrubí common-rail - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (diesel) |
zriedka problémy s EGR ventilom - trhavý ťah, nadmerné dymenie motora (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VVTi (110 kW). Motor poskytuje vozidlu dostatok dynamiky pre bežné jazdenie. Vyznačuje sa solídnym ťahom aj v nižších otáčkach, pri bežnom jazdení primeranou spotrebou a poteší aj dobrá spoľahlivosť. Menšou nevýhodou je vyššia hlučnosť v hornej polovici otáčkového spektra. |
Žiaden motor v RAV4 druhej generácie nie je vyslovene zlý. Len zvýšenú pozornosť treba venovať najmä pri výbere dieselovej motorizácie v očakávaní nižších prevádzkových nákladov. Pri väčšom km nábehu totiž hrozia podstatne drahšie opravy ako pri benzínových kolegoch, čo prevádzku v konečnom dôsledku môže predražiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 VVTi | 1794 ccm | 1ZZ-FE | 92 kW |
2.0 VVTi 4WD | 1998 ccm | 1AZ-FE | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D-4D 4WD | 1995 ccm | 1CD-FTV | 85 kW |
Jeden komentár
pavol
zdravim, ako sa prejavuje problem so zotrvacnikom?