Benzínovú ponuku motorov zastupovali dva štvorvalce 1,8 VVTi (92 kW) a 2,0 VVTi (110 kW). Základná 1,8-ička sa dodávala do modelu s pohonom iba prednej nápravy, dvojliter zase pre verziu s pohonom všetkých kolies. Aj slabší motor svojimi parametrami plne postačuje na bežné jazdenie, vyznačuje sa dobrým ťahom v širokom spektre otáčok a pri bežnej jazde má aj solídnu spotrebu okolo 7,5-8 litrov. Pri snahe o svižnejšie jazdenie alebo pri častejšej jazde po diaľnici už spotreba stúpa a dosahuje hodnôt väčšieho a silnejšieho dvojlitra s pohonom oboch náprav. Dvojliter poskytuje dostatočnú dynamiku aj na svižné jazdenie, je tichý, kultivovaný a vyznačuje sa prijateľnou spotrebou okolo 8-9 litrov.
Oba motory vďačia za svoju pružnosť systému premenlivého časovania sacích ventilov, neprotestujú ani v nízkych otáčkach, kde plynulo zrýchľujú a nad 3000 ot/min už ukazujú všetky svaly. Vo vyšších otáčkach si však treba zvyknúť na vyšší hluk motora prenikajúci do interiéru. Okrem pružnosti potešia aj nízkymi servisnými nákladmi, čomu pomáhajú aj rozvody poháňané bezúdržbovou reťazou. Pozor len na zvýšenú spotrebu motorového oleja – najmä 1,8 VVTi, ktorá sa vyskytovala u niektorých exemplárov a bola spôsobená rýchlym opotrebovaním stieracích piestnych krúžkov. Väčšina takto postihnutých vozidiel dostala nové krúžky alebo polomotor, ale občas sa nájdu aj „pôvodné“ exempláre. Ak je teda náznak vyššej spotreby oleja, radšej ruky preč od takého vozidla. Zvýšená spotreba oleja totiž zbytočne predražuje prevádzku a môže viesť až k zničeniu katalyzátora, či pri troche nepozornosti aj zadretiu motora. Špecifikom týchto motorov je aj pomalšie padanie otáčok, načo si treba troška zvyknúť najmä po presadnutí z iného vozidla.
Na rozdiel od prvej generácie sa dostal pod kapotu aj dieselový agregát D-4D. Jedná sa dvojliter s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 280 Nm pri 2000-2200 otáčkach. Motor s liatinovým blokom obsahuje vstrekovanie common-rail druhej generácie od firmy Denso, turbodúchadlo vlastnej konštrukcie s premenlivou geometriou rozvádzacích lopatiek statora, 16 ventilovú hliníkovú hlavu valcov a dvojicu vačkových hriadeľov poháňaných ozubeným remeňom. Po prekonaní 2000 ot/min sa vyznačuje slušným ťahom, dobrou kultivovanosťou chodu a tiež spotrebou, ktorá dosahuje v priemere okolo 7 litrov. Zvyknúť si treba na značný turboefekt a pomerne úzke pásmo využiteľných otáčok, kedy motor do 1800 ot/min takmer neťahá a nad 3500 ot/min začína ťah výrazne upadať.
Oproti benzínovým motorom treba počítať okrem vyšších servisných nákladov (každých 105 000 km výmena remeňa) aj s väčším rizikom drahších porúch, obzvlášť pri väčšom počte najazdených kilometrov. Vstrekovací systém Common-rail Denso je dosť citlivý na kvalitu nafty a tankovanie menej kvalitnej môže vyústiť do zadretia vysokotlakového čerpadla, či vstrekovačov. Vstrekovače však nie sú večné ani pri dobrej starostlivosti a ich nadmerné opotrebovanie sa vo väčšom počte hlási po prekročení 200 000 km (slabší výkon, hrubší chod, ťažšie studené štarty). Ich repasácia je pomerne zriedkavá a často je teda nutná ich výmena čo znamená náklady na jeden kus vo výške cca 400 €. Rovnako sa môže vyskytnúť aj chybný SCV ventil čerpadla Denso, čo sa prejavuje poklesom výkonu motora a tiež aj chybný regulátor tlaku paliva v tlakovom potrubí (common-rail), takže motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy. Turbodúchadlo resp. jeho ložiská sú veľmi odolné a ak sa niekedy vyskytnú problémy, tak väčšinou len zatuhne mechanizmus lopatiek. Poteší veľmi odolný EGR ventil, ktorý zatuhne len zriedka, keďže je ovládaný priamo servomotorom, ktorý dokáže aj značne zanesený mechanizmus rozhýbať.
Radenie päťstupňovej prevodovky je pomerne presné, podobne ako dráhy radenia aj samotných chod nevybočujú z lepšieho priemeru. Len občas môže byť zaradenie spiatočky alebo jednotky trocha obtiažne, vtedy však problém vyrieši opätovné vyšliapnutie spojky. Najmä pri benzínových motoroch by sa prevodovke hodila šestka, ktorá by pri diaľničnej jazde znížila otáčky, hluk motora a taktiež spotrebu. Ako alternatíva k manuálnej prevodovke bola dostupná štvorstupňová automatická s hydrodynamickým meničom. Tá svojim prejavom vyhovie pokojnejšie jazdiacim motoristom. Z pohľadu spoľahlivosti ani jedna z nich nevykazuje zvýšenú poruchovosť. Pri manuálnych prevodovkách si treba zvyknúť na dosť citlivú spojku, ktorá neznalým spôsobí trhavý rozjazd alebo dokonca zhasnutie motora.
Prednosti a nedostatky
slušná úroveň štandardnej výbavy |
dizajn interiéru zaostávajúci za exteriérom |
dizajn karosérie |
malý kufor a málo miesta vzadu pri trojdverovej verzii |
priestranný interiér päťdverovej verzie |
preposilované riadenie |
dobrá variabilita |
vyššia hlučnosť benzínových motorov pri vyšších otáčkach |
kvalitné spracovanie |
|
komfortné odpruženie |
|
solídne jazdné vlastnosti |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou - zablokovaný imobilizér, nefunkčné centrálne zamykanie, štrajkujúca klimatizácia |
opotrebovaná voľnobežka štartéra - škŕkavý zvuk pri štartovaní (väčší km nábeh) |
korózia výfukového potrubia |
opotrebovaný brzdový systém, zvlnené brzdové kotúče |
vôle v tiahlach predného priečneho stabilizátora - klopavé zvuky pri prejazde nerovností |
vôle aj v čapoch riadenia a uložení predných ramien (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť tlmičov a ložísk kolies (náročná prevádzka) |
vôle vo viacprvkovom závese zadnej nápravy (väčší km nábeh, náročná prevádzka) |
kratšia životnosť spojkovej lamely |
nadmerná spotreba motorového oleja (benzín) |
občas kolísanie otáčok na voľnobehu (2,0 VVTi) |
zanesený variátor - nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre (benzín, zanedbaná údržba, nekvalitný olej) |
zlá zapaľovacia cievka, či zapaľovací kábel - nepravidelný chod a vozidlo nemá ťah (benzín) |
nadmerne opotrebované vstrekovače, vysokotlakové čerpadlo (diesel) |
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - trhavý rozbeh, chrchlavé zvuky na voľnobehu, vibrovanie motora medzi 2000-3000 otáčkami (diesel, väčší km nábeh) |
chybný SCV ventil čerpadla Denso - pokles výkonu motora (diesel) |
chybný regulátor tlaku paliva v tlakovom potrubí common-rail - motor nemožno naštartovať alebo zhasína počas jazdy (diesel) |
zriedka problémy s EGR ventilom - trhavý ťah, nadmerné dymenie motora (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VVTi (110 kW). Motor poskytuje vozidlu dostatok dynamiky pre bežné jazdenie. Vyznačuje sa solídnym ťahom aj v nižších otáčkach, pri bežnom jazdení primeranou spotrebou a poteší aj dobrá spoľahlivosť. Menšou nevýhodou je vyššia hlučnosť v hornej polovici otáčkového spektra. |
Žiaden motor v RAV4 druhej generácie nie je vyslovene zlý. Len zvýšenú pozornosť treba venovať najmä pri výbere dieselovej motorizácie v očakávaní nižších prevádzkových nákladov. Pri väčšom km nábehu totiž hrozia podstatne drahšie opravy ako pri benzínových kolegoch, čo prevádzku v konečnom dôsledku môže predražiť. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.8 VVTi | 1794 ccm | 1ZZ-FE | 92 kW |
2.0 VVTi 4WD | 1998 ccm | 1AZ-FE | 110 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 D-4D 4WD | 1995 ccm | 1CD-FTV | 85 kW |
Jeden komentár
pavol
zdravim, ako sa prejavuje problem so zotrvacnikom?