Toyota RAV4 bola prvým tzv. automobilom pre voľný čas – SUV na európskom trhu. Napriek pomerne vysokej cene a jedinému motoru sa RAV-ka zakrátko stala predajným hitom. Dnes má prvá generácia samozrejme zlaté časy dávno za sebou, napriek tomu ešte nepatrí do starého železa. Spoľahlivá technika a pohon 4×4 z nej robia vhodné vozidlo pre motoristov, ktorí potrebujú jazdu po nespevnených povrchoch. Výhodou je aj veľmi priaznivá cena najmä trojdverových modelov.
Toyota predstavila model RAV4 v roku 1994 v trojdverovom prevedení s jediným motorom 2,0 16V (95 kW). V roku 1995 pribudla päťdverová varianta Wagon. V roku 1997 dostal model štvorstupňovú automatickú prevodovku a prešiel ľahkou modernizáciou. Zmenil sa napr. predný nárazník a vozidlo dostalo účinnejšie svetlomety. V roku 1998 výrobca predstavil verziu kabriolet. Rovnako sa zlepšila základná výbava a pribudli aj niektoré prvky príplatkovej výbavy. Bol prepracovaný aj motor 2,0 16V so zníženým výkonom na 94 kW. V roku 2000 bola výroba I. generácie ukončená a nahradená II. generáciou s rovnakým menom.
Prvá generácia modelu RAV4 nikdy neabsolvovala nárazové testy Euro NCAP.
Interiér RAV4 je pomerne sparťansky zariadený, tvrdé plasty vzhľadovo ani dotykom príliš nenadchnú, ich dielenské spracovanie je však na slušnej úrovni. Miesta pre vodiča a spolujazdca je celkom dosť, horšia situácia je pre cestujúcich vzadu, obzvlášť v trojdverovom prevedení. Pohodlne sa vzadu odvezú len osoby nižšieho vzrastu, či deti a preto RAV4 skôr znesie označenie 2+2 ako klasické štvormiestne vozidlo.
Obdobne biedne je na tom objem batožinového priestoru. Ten dosahuje v prípade trojdverovej verzie len 176 litrov. Podstatne lepšie po praktickej stránke je na tom dlhšia päťdverová verzia, ktorá už obsahuje kufor o kapacite 409 litrov. Kufor je samozrejme v oboch prípadoch možné zväčšiť sklopením zadných sedačiek. Trojdverovému Cabriu do určitej miery konkurovali aj klasické modely vďaka vyberateľným dielom strechy, ktoré sa umiestnili do špeciálnych držiakov v zadnej časti vozidla. Na tieto verzie však pozor, pretože najmä pri jazde terénom sa karoséria krúti, čo časom vyvoláva nepríjemné vŕzganie strechy a jej dielov.
Jazdné vlastnosti sú vzhľadom na zameranie vozidla na dobrej úrovni, a to ako na ceste, tak aj mimo spevnené komunikácie, obzvlášť v prípade trojdverovej verzie, ktorá je veľmi obratná. Výhodou RAV4 je totiž pomerne terénna koncepcia podvozku. Podvozok síce neobsahuje tuhé nápravy, či rebrinový rám, ale je robustnej konštrukcie, obsahuje permanentný pohon 4×4 a je vybavený aj uzamykateľným medzinápravovým diferenciálom.
Krútiaci moment bol prostredníctvom medzinápravového diferenciálu rozdeľovaný v pomere 50:50. V prvých ročníkoch bola uzávera aktivovaná elektricko-mechanicky, neskôr sa tlačidlom aktivovala viskózna spojka, ktorá medzinápravový diferenciál uzamkla. Viskózna spojka tu však funguje len na uzamknutie medzinápravového diferenciálu, nie na rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy. Treba skonštatovať, že umiestnenie tohto tlačidla nie je zrovna najlepšie (zišlo by sa výraznejšie) a niekedy sa stane, že užívateľ zabudne aktivovanú uzáveru medzinápravového diferenciálu vypnúť. Tá sa totiž smie používať len pri pomalšej jazde na klzkom povrchu (blato, tráva, sneh atď.), kedy sa môžu otáčkové rozdiely medzi prednou a zadnou nápravou vyrovnávať preklzom kolies. Naproti tomu jazda po povrchu s dobrou adhéziou (asfalt, betón, atď.) spôsobí nadmerné namáhanie hnacej sústavy, čo okrem nadmerného opotrebovania diferenciálu a prevodovky môže v niektorých prípadoch viesť aj k deštrukcii prevodovky.
RAV4 I. generácie teda nie je čisto terénnym vozidlom, v teréne však toho zvládne celkom dosť (hlavne trojdverová verzia), obzvlášť v porovnaní s jej ďalšími generáciami, ale aj inými modernými SUV-čkami. Stačí si porovnať klesajúcu svetlú výšku, ale aj klasický medzinápravový diferenciál, ktorý pri dnešných vozidlách nahradila jednoduchá lamelová spojka.
Pod kapotou RAV4 I. generácie sa nachádzal len jediný motor, a to dvojlitrový šestnásťventilový štvorvalec s výkonom 95 kW, pochádzajúci z modelov Carina či Avensis. Motor poskytuje RAV-ke dostatok dynamiky aj v plne obsadenom vozidle. Vyznačuje sa kultivovaným chodom, pri vyšších otáčkach však preniká do kabíny pomerne výrazný hluk „vďaka“ slabšiemu odhlučneniu motorového priestoru. Motor je pri dobrej starostlivosti (15 000 km olej a 100 000 rozvody) veľmi spoľahlivý. Jeho najväčšou slabinou je pomerne vysoká spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje medzi 9-10 litrami benzínu na 100 km.
Manuálna prevodovka je relatívne presná, prvé tri stupne sú pomerne krátke, časom sa môže prvý a druhý stupeň z dôvodu horšej synchronizácie radiť o niečo ťažšie, čomu pomáha radiť pri viac vytočenom motore. Častejšia jazda po nespevnených komunikáciach predstavuje zvýšenú záťaž aj na spojku, čo sa prejaví na jej kratšej životnosti. Automatická prevodovka je podstatne zriedkavejšia. Radí síce komfortne, ale citeľne uberá z dynamiky motora a časom sa môžu vyskytnúť aj úniky prevodového oleja, čo pri zanedbaní môže viesť k jej poškodeniu.
RAV4-ka patrí medzi veľmi spoľahlivé vozidlá, ktoré vydržia veľké porcie kilometrov. Oplatí sa však skontrolovať funkčnosť všetkých zámkov, alarmu a tiež elektrickej výbavy, ktoré môžu po rokoch náročnejšej prevádzky štrajkovať. Akumulátor v RAV-ke má kapacitu len 45 Ah, čo nemusí stačiť na naštartovanie po dlhšom státí, obzvlášť ak vozidlo obsahuje alarm a ostatné spotrebiče zvyšujúce kľudový odber prúdu. Taktiež sa treba zamerať na stav tlmičov odpruženia, ktoré jazdou v teréne dostávajú poriadne zabrať a nepatria k najlacnejším. Nezriedka drnčí uvoľnený tepelný štít výfukového potrubia, hlavne okolo 3000 ot/min.
Pozor si treba dať aj na koróziu postihujúcu zadné bubnové brzdy, ktoré následne nefungujú správne. Zvýšenú pozornosť treba venovať aj spojke-jemnosti rozbehu resp. výške záberu, ktorej životnosť pri častej jazde mimo asfalt býva menej ako 100 000 km. Nepravidelný chod motora mávajú najčastejšie na svedomí chybné zapaľovacie káble resp. sviečky. Pri automatických prevodovkách môže časom dochádzať k únikom oleja a započúvať sa treba aj do zvukov manuálnej prevodovky, ktorá mohla dostať do tela pri zamknutí medzinápravového diferenciálu v podmienkach, kedy to nie je vhodné.
História modelu
1994 – začiatok predaja, trojdverová verzia, 2,0 16V (95 kW).
1995 – päťdverová verzia Wagon.
1997 – ľahký facelift a modernizácia.
1998 – modernizácia. Trojdverový kabriolet. 2,0 16V (94 kW).
2000 – ukončenie výroby, príchod druhej generácie.
Motor | Objem | Kódové označenie motora | Výkon |
---|---|---|---|
2,0 16V | 1998 ccm | 3S-FE | 94/95 kW |
[AdvantagesAndDisadvantages]
[Disturbances]
Typ karosérie: | päťdverové SUV | trojdverové SUV |
---|---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4150-4160 x 1695 x 1650-1661 | 3740-3750 x 1695 x 1646-1661 |
Rázvor (mm): | 2410 | 2200 |
Batožinový priestor (l): | 409 | 176 |
Pohon: |
stály pohon 4×4
|
#colspan# |
Objem palivovej nádrže (l): |
58
|
#colspan# |
Prednosti a nedostatky
spoľahlivosť a mechanická odolnosť |
sparťansky pôsobiaci interiér |
slušné jazdné vlastnosti v teréne (hlavne trojdverová verzia) |
málo miesta na zadných sedadlách (hlavne trojdverová verzia) |
obstojné jazdné vlastnosti a jazdná stabilita aj na asfaltovej ceste (cca do 130 km/h) |
malý kufor (trojdverová verzia) |
stály pohon všetkých štyroch kolies |
poddimenzovaná spojka |
pružný a mechanicky odolný motor |
vyššia spotreba paliva |
pohodlné nastupovanie |
kapacitou malý akumulátor |
svetlá výška |
slabšia dynamika s automatickou prevodovkou |
drahšie originál diely |
|
slabšia ponuka dielov z druhovýroby |
|
menšia obratnosť päťdverovej verzie (oproti trojdverovej) |
Najčastejšie poruchy
nefunkčné zámky dverí, alarm, elektronika (dlhoročná náročná prevádzka) |
opotrebované tlmiče (náročná prevádzka v teréne) |
uvoľnený tepelný štít výfukového potrubia - drnčanie, hlavne okolo 3000 ot/min |
korózia zadných bubnových bŕzd |
kratšia životnosť spojky cca 100 000 km (prevádzka v teréne) |
chybné zapaľovacie káble alebo sviečky - nepravidelný chod motora |
úniky oleja z automatickej prevodovky |
opotrebovaná manuálna prevodovka - nevhodné zapnutie medzinápravového diferenciálu |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 16V 4WD | 1998 ccm | 3S-FE | 94 kW |
2.0 4WD | 1998 ccm | 3S-FE | 95 kW |