Na našom trhu je logicky najväčší záujem o RAV4 s turbodieselom pod kapotou, ale netreba zabúdať ani na benzínové agregáty, ktoré sa vyznačujú veľmi dobrým výkonom, spoľahlivosťou a primeranou spotrebou. Na našom trhu sa jedná predovšetkým o benzínový dvojliter s výkonom 112 kW (194 Nm) resp. 116 kW (198 Nm). Motor si s pomerne robustným vozidlom obstojne poradí a hendikep oproti dieselovým motorom v podobe menšej porcie Nm budete cítiť hlavne pri viac naloženom/obsadenom vozidle, akcelerácii vo vyšších rýchlostiach, či ťahaní ťažšieho prívesu. Výkonnejšia verzia (116 kW) dostala okrem variabilného časovania aj variabilný zdvih sacích ventilov, čo sa odrazilo na lepšom ťahu motora z nižších otáčok a tiež lepšej pružnosti. Vďaka optimalizovanej funkcii škrtiacej klapky (takmer stále otvorená, funguje len v niektorých režimoch – napr. pri zhasínaní motora) a teda nižším čerpacím stratám o niečo klesla aj spotreba. Tá sa v priemere pohybuje okolo 8-9 litrov benzínu, v závislosti od typu motora, pohonu (4×2 alebo 4×4) a tiež použitej prevodovke.
Lepšou voľbou z hľadiska spotreby sú dieselové agregáty, ktoré sú však o niečo drahšie, hlučnejšie a spoľahlivosť oproti benzínovým motorom je podstatne horšia. Do modernizácie v roku 2009 tvorili dieselovú ponuku dva štvorvalce radu AD 2,2 D-4D s výkonom 100 kW a 310 Nm a 2,2 D-4D D-CAT s max. výkonom 130 kW a 400 Nm. Motory obsahujú hliníkový blok valcov, hliníková je taktiež hlava valcov, ktorá obsahuje dvojicu vačkových hriadeľov so 16 ventilmi, poháňanými rozvodovou reťazou. Slabšia verzia využíva solenoidové vstrekovače Denso, najvýkonnejšia 130 kW verzia používa síce presnejšie ale aj citlivejšie piezo vstrekovače tiež od firmy Denso.
Slabšia 100 kW verzia sa vyznačuje laxnejším ťahom a reakciami v nižších otáčok, najlepšiu dynamiku odvádza motor medzi 2000 – 3000 otáčkami, nad 3500 ot/min nastáva citeľný pokles dynamiky. Okrem užšieho pásma využiteľných otáčok sa motor vyznačuje a menšou ochotou ísť do otáčok a silnou stránkou nie je ani kultúra chodu a hlučnosť motora. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 7 litrov.
Lepšiu dynamiku poskytuje 2,2 D-4D D-CAT, ktorý je oproti slabšej 100 kW verzii aj vďaka zníženému kompresnému pomeru a presnejšiemu piezoelektrickému vstrekovaniu o niečo kultivovanejší tichší, na druhej strane zaostáva v plynulosti ťahu. Motor má totiž výrazný turboefekt, a tak sú dynamika a reakcie motora v spodných otáčkach len pozvoľné, tesne pod 2000 ot. hranicou príde výrazný záťah, ktorý ale s blížiacou sa 4000 ot. hranicou veľmi rýchlo klesá.
Z ekologického hľadiska zaujímavý, z praktického hľadiska nie príliš podarený je systém D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology). Je to systém, ktorý výrazne obmedzuje škodliviny vo výfukových plynoch. Základom tejto technológie je bezúdržbový časticový filter DPNR a špeciálny katalyzátor SCR, ktorý okrem oxidov uhlíka ( CHx a CO ) dokáže redukovať aj emisie oxidov dusíka – NOx.
Pre účinnejšiu regeneráciu časticového filtra pribudol oproti bežným verziám s jednoduchým DPF filtrom špeciálny vstrekovač nafty, ktorý vstrekuje naftu priamo do výfukového potrubia v mieste pred jeho vstupom do turbíny. Ak riadiaca jednotka zistí na základe signálu zo snímača diferenčných tlakov, že DPNR filter je plný, dôjde ku vstreknutiu nafty, čím následne dôjde k zvýšeniu teploty vo vnútri filtra, a k vyhoreniu jeho obsahu – regenerácii.
Z dôvodu regenerácie časticového filtra ale aj zníženiu množstva oxidov dusíka je vo zvýšenom množstve vstrekované palivo piatym vstrekovačom do výfukového potrubia, čo sa prirodzene podpisuje na zvýšenej spotrebe. Tá sa v priemere pohybuje okolo 8, niekedy aj 9 litrov. Počas regenerácie filtra je prítomná aj značná dymivosť motora. Piaty vstrekovač rovnako ako ostatné štyri je tiež vybavený piezo technológiou. Životnosť piezo vstrekovačov je len priemerná a neraz už po 150 -200 000 km sú zrelé na výmenu. Ich repasácia je veľmi obtiažna a cena nového vstreku zase veľmi drahá. Systém D-CAT je citlivý aj na častejšie jazdenie na kratšie trasy, kedy je riziko, že regenerácia filtra bude prerušená. Životnosť filtra sa tak výrazne skracuje, čo opäť prináša drahú výmenu. V roku 2009 boli oba motory výrazne prepracované (2,2 D-4D 110 kW/340 Nm, v prípade D-CAT zostal výkon nezmenený), po novom splňujú Euro 5, oba dostali piezovstrekovače avšak odolnejšej konštrukcie a celkovo sa značne zlepšila spoľahlivosť. Pri motore D-CAT sa znížila dymivosť motora počas regenerácie filtra a životnosť DPF filtra. Čo však ostalo je v porovnaní s podobne výkonnou konkurenciou horšia kultúra chodu, hlučnosť, menšia ochota ísť do otáčok a tiež vyššia spotreba.
Radenie zväčša šesťstupňovej manuálnej prevodovky je priemerne presné s trocha gumovým chodom a dlhšou radiacou pákou, samotné radenie ide pomerne ľahko. K dispozícii sú aj klasické automaty s hydrodynamickým meničom (štvor, neskôr šesťstupňové), ktoré radia plynulo a jemne, svojim charakterom však vyhovejú skôr pokojnejšie jazdiacim motoristom. Okrem pomalších reakcií znižujú dynamiku motora a zvyšujú spotrebu o cca 10-15%. Viac akčnosti poskytuje automatická prevodovka CVT s plynulo meniteľným prevodom, v Toyote označovaná ako Multidrive S. Táto automatická prevodovka dokáže pomerne rýchlo a flexibilne zvoliť vhodný prevodový pomer s ohľadom na výkon a tiež úsporu paliva. Kto rád svižnejšie jazdenie, prevodovka ponúka možnosť prepnutia do manuálneho režimu, kde je možné voličom na stredovej konzole alebo páčkami pod volantom radiť jeden zo siedmich preddefinovaných prevodových stupňov.
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér |
horší komfort na nerovnostiach |
dostatočne objemný a variabilný batožinový priestor |
kratšie sedáky |
veľmi dobrá odolnosť a spoľahlivosť (najmä benzínové varianty) |
horšia pozícia za volantom pre vyšších vodičov |
spoľahlivé benzínové motory |
vyššie ceny originál dielov |
v rámci triedy veľmi dobré jazdné vlastnosti |
vyššia hlučnosť dieselových motorov (najmä 100 kW) |
vyššia spotreba najsilnejšej 2,2 D-4D (130 kW) |
|
horšia spoľahlivosť dieslových motorov (najmä 2,2 D-4D D-CAT do roku 2009) |
Najčastejšie poruchy
poškodený podvozok - spodok vozidla, nadmerné vôle v zavesení náprav (častejšie využívanie v teréne, väčší km. nájazd) |
zdeformované-skrútené brzdové kotúče - vibrovanie pri brzdení (akčná jazda) |
občas nefunkčná lambda sonda (benzínové motory, väčší km nájazd) |
zanesený variátor časovania ventilov - nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre (benzínové motory, zanedbaná údržba, nevhodný olej) |
chybný snímač polohy brzdového pedála, nadmerná vôľa v krížovom kĺbe hriadeľa riadenia |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu, občas zatuhnuté ovládanie lopatiek turbodúchadla (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
únik oleja cez kryt rozvodovej reťaze (dieselové motory, väčší km nájazd) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (diesel hlavne do modernizácie Euro 4, väčší km nájazd) |
zdeformovanie dosadacej plochy hliníkovej hlavy a bloku motora (dieselové motory Euro 4 do modernizácie, väčší km nábeh) |
predčasne zanesený filter pevných častíc - častejšie regenerácie, svietiaca kontrolka, vyššia spotreba (diesel, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách) |
porucha EGR ventilu (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VVTi, Valvematic 112, 116 kW Pre svižnejšie jazdenie je síce potreba vyšších otáčok, svojich majiteľov však benzínový motor poteší spoľahlivou prevádzkou, kultivovanosťou a primeranou spotrebou. |
2,2 D4-D D-CAT (130 kW). Motor síce poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, na druhej strane sa vyznačuje značným turboefektom, v porovnaní s obdobne výkonnou konkurenciou aj vyššou spotrebou a medzi silné stránky motora nepatrí ani spoľahlivosť a to najmä verzie Euro 4-do 2009. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1987 ccm | 3ZR-FAE | 116 kW |
2.0 4WD | 1987 ccm | 3ZR-FAE | 116 kW |
2.0 VVT-i 4WD | 1998 ccm | 1AZ-FE | 112 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.2 D-4D | 2231 ccm | 2AD-FHV,2AD-FTV | 110 kW |
2.2 D-4D 4WD | 2231 ccm | 2AD-FTV | 100 kW |
2.2 D-4D 4WD | 2231 ccm | 2AD-FHV,2AD-FTV | 110 kW |
2.2 D-CAT 4WD | 2231 ccm | 2AD-FHV | 130 kW |
21 komentárov
Lubo954
Neviem preco stale uvadzate medzi najcastejsimi poruchami take veci ako opotrebovane vstrekovace, turbo a pod. Je to bezne opotrebovanie po urcitych km. To pisete u kazdeho auta co som si vsimol. Je to taka zavada ako ked benzin zacne pri 300 000km zrat olej. Ci vari aj to povazujete za caste poruchy??? 😀
MJ
Píšeme to preto, lebo sa to môže v prípade jazdenky vyskytnúť a nie je to lacná záležitosť tobôž u Toyoty. Možno vy to beriete ako samozrejmosť, ale verte mi, 80% potenciálnych kupcov si to vôbec neuvedomuje a neskôr sa čuduje, koľko peňazí musia do auta investovať, aby fungovalo ako treba.
Ján
Dobrý
Prosím neviete mi poradiť?! Ja sa do toho nevyznám. Máme Toyotu RAV4 2,2 D-4D 2006 je kúpená ako jazdenka mala asi do 90000 km hmm veľmi tomu neverím ale v dnešnej dobe je to hit pretáčať. Máme problém so štartovaním veĺmi dlho treba štartovať kým nabehne nadmerné dymenie a aj hlučnosť je väčšia (aj keď nemám veľmi ako porovnať) potom sa mi zdá, že príliš ju trasiu aspoň prevodovú páku…Teraz je u oparavára ktorý ju rozobral a tvrdí , že sú vadné trysky a jedna stojí vyše 500 eu. A určite nemám chuť do toho toľko vraziť. Je nejaká iná možnosť..Inak auto je super dobré jazdné vlastnosti aj v teréne veĺa miesta atď…
Peter
Zdravím,chcem si dat doviest Rav 4 z Nemecka,alebo z talianska.Od kedy začali montovat do dieslov filter pevných častíc do 100kw verzie motora???
stefan janik
dobry den, mam toyotu rav4 od novoti, kupenu v nemecku februar 2008 2,2 D-CAT, pri riadnej namahe sa podari prejst 700km na 62l nadrz, lahka noha a dojazdy na volnobeh, nehovoriac od pociatku o turbodiere v tahu, banujem tej chvile kedy som kupil d cat 136kw, posledne tri roky mi v zimnom obdobi stale vypaluje a zadymuje ako T72 v bojovej akcii, velmi casto a sustavne aj niekolko stovak metrov jazdy, robi to v nizkych otackach aj v tahu na velky vykon, v letnom obdobi to nerobi ale citit neprirodzeny zapach po odstaveni vozidla. mam najazdenych 167000km, na nadspotrebe oproti prospektu 6,3 pri devaddesiatke co je nezmysel som vyhodil do vetra min 6000 euro. pri mrazoch pod 10s c sa nezohreje na prevadzkovu teplotu ani po 15km jazdy, nehovoriac o stale vys otackach motora volnobehu nad 1000 za min. aby toho nebolo malo, zaroven sa spinaju ventilatory chladica. zimna spotreba nejde pod hranicu 10 a na kratsie vzdialenosti 11-12 litrov nafty. poprosim ak sa da poradte mi. pri 140000km tam bol cisteny egr ventil a prevedena regeneracia, cest pristupu v servise toyoty zilina pan MAHUT, ozaj na urovni. ak s tym dokaze niekto daco urobit a spravne diagnostikovat, budem rad, s pozdravom stefan janik
laky
osobne by som skúsil aj iné servisy TOYOTA…prístup v Žiline môže byť fajn ale očividne Vám nepomohli… skúsil by som aj toyota forum… možno budú vedieť viac..kúpili ste asi veľmi nepodarený kus… skúsili ste natankovať nejaké prémiové palivá? istá turbodiera je u týchto motorov normálna..spočiatku som sa tomu sám čudoval….
znalec
2,2 D-CAT su totalne shitove motory.
Tiez ma prekvapuje, ze chvalis servisaka, ktory zjavne netusi, co autu je a uz vobec nevie, ako to opravit…
🙂
Miso001
Zaujimalo by ma ako toto dopadlo. Okrem ineho, vyzera to ze vodic ma spotrebu 6.3 litra nad vyrobcom udavanu hodnotu???? Tam je daco velmi zlee
kupujem 2-2 100kw, 2006-2009
Ahojte, chcem kupit 2-2 D4D 100kw, 2006-2009. Je niekto kto sa moze podelit o skusenosti?
Zaujima ma napr spotreba a naklady na pravidelny servis… Uzivatelia uvadzaju od 6.6 do cca 8.6 litra nafty.
Joe
Toto auto mám od 2007 kúpené nové.Žiadne poruchy, až toho roku roztrhnutá pomocná remenica po 120 000km! Našťastie som si to hneď všimol a nestihol som niečo zničiť.(Vyšpliechalo mi polovicu chladiacej zmesi cez poistný ventil, lebo sa všetko začalo prehrievať, ventilátor na chladiči sa samozrejme prestal točiť, klíma nefungovala…pozor na tieto príznaky, signálka na prístrojovke mi ešte nezačala hlásiť vysokú teplotu oleja!))Cena opravy aj s materiálom pod 50,-€ v servise AWG v BA…Pri nie včasnom zásahu servisu by to mohlo skončiť fatálne.Pomocný remeň treba hneď pri jazdenke vymeniť.Hlavný rozvod je samozrejme reťaz… Spotreba v lete 6l/100km jazdím pohodovo, žiadny plyn/brzda.V zime asi vyššia ale kto by riešil spotreby nafty na 2,2tonovom aute medzi 6-7l?Náklady na pravidelný servis sa dajú znížiť nakúpením materiálu cez internet , hlavne oleja!!Vzhľadom na doterajšiu spoľahlivosť, nepovažujem servis za katastrofu.Dodržiavam všetky prehliadky.Auto by mohlo byť tichšie, nie je dobre vidieť pred kapotu -SUV..ani cúvanie nie je bohviečo – na široký C stĺpik som doplatil – rozbil som celý zadok o stĺp -servis 80 000,-SK…nie je zlé domontovať senzor cúvania…Minulý rok do mňa jemne zozadu buchol kamion , tentoraz som platil v Autogrande 5 500,-€!! za ten istý rozsah škody , našťastie to išlo z poistky vinníka.(Na porovnanie k tejto zlodejine – na internete ponúkali zadné dvere so sklom za 600,-€…) Z toho vyplýva, že búračka je u Toyoty už drahý špás a je otázne , či auto opravovať v značkovom servise , pokiaľ sa neplatí z poistky.Auto stvorené na dovolenky, s odolnosťou na zlé cesty ( pozor tvrdé pruženie!! žiadny „žehlič“ nerovností),krátkodobé použitie 4×4 (vypína sa už pri rýchlosti 40km/h…) najmä na primrznutých cestách do kopca, rozjazd v snehu…Pri väčšom množstve batožiny všetko rieši strešný bag. Motor so 100kw je vyslovene postačujúci a krútiaci moment presvedčivý.Pokiaľ to auto nebude kradnuté, pretočené km , atď -( najlepšie majiteľ zo Slovenska s dohľadaním servisných záznamov) odporúčam ako univerzálne vozidlo (menej samozrejme do mesta – parkovanie nie je až taká lahôdka).
Peter
Suhlasim, mam ravku 2006, motor D-4D, 100kw. najazdených cez 300 tis. kilometrov a ide bezchybne. kazdy rok menim olej, cize cca po 20 tis. km, pomocny remen s celym sustrojenstvom vymeneny po 200 tis. ( pozabudol som nan). vymenena spojka a dvojhmotny zotrvacnik cca v 290 000 km spotreba medzi 6- 7 l/100km. Aj by som uz siel do niecoho noveho, ale fakt nemam preco.
Jozef
Pozdravujem vás, pred pol rokom som predal starú Toyotu a kúpil jazdené Verso r. v. 2006 objem 2,2 D-cat 130kW. Som s ňou max.spokojný až na jeden PROBLÉMIK. Neskutočne dymí každý deň zhruba dva krát na asi 4-5min. Pri nižších rýchlostiach, ale aj keď vychádzam z mesta a za tabuľou na to dupnem. Je to čistý hustý biely dym. Mám pocit že chemicky zapácha. Fakt je to katastrofa. Normálne už čakám, že mi niekto vynadá. Inak auto nevykazuje žiadne nenormálne správanie a všetko šľape ako má. Je pravidelne servisované. Prosím vás ak máte niekto skúsenosť s týmto problémom napíšte, alebo zavolajte na mob: 0907872588.
Prešiel som fóra krížom krážom ale žiadne KONKRÉTNE riešenie som nenašiel. Prosím poraďte. Ďakujem!
Jozef.
Anonym
Mate problem
Rado
Zdravím vas suhlasim zo znalcom tie 2.2 d cat motory su fakt nevydarene motory radsej som si kupil 2.0vvt~i benzín a su lepšie ako naftove a lacnejšia udrzba osobne by som d cat a disel nekupoval viem o com hovorim mal som ho a radsej som ho predal
Alena
Dobrý deň.
Chcem kúpiť toyotu rav4 2,0VVT-i r.v.2010 je to dobrý motor? Alebo sa mám popozerať po inom modely? čo poradíte?
M.
Je to dobrý motor, rozhodne oveľa lepší ako diesel 2,2D4D, ktorý za veľa nestojí. Pri kúpe sa len treba vyhnúť autám na LPG, s tým si tie motory moc nerozumeli. Po 15000 km meniť kvalitný olej a nemal by byť problém.
Mato
To je pekny nezmysel, ze si z LPG moc nerozumeli. Komentar nadomnou ma vypovednu hodnotu O.0 nič…Mam 2.0 vvt-i r.v 2007 (1AZ-FE) na LPG uz 7 rokov a najazdene na lpg cez 160000km bez jedinej poruchy. Nedavno sme pre kontrolu merali aj tlaky vo valcoch a vsetko ok! Usetril som tolko na palive ze si mozem kupit dalsiu takuto Ravku a tuto kludne darovat…Prosim vas nevyjadrujte sa k veciam o ktorých nemate ani šajnu. A ak teda už, tak skuste presnejsie specifikovat problem. Ten motor ma dostatocne tvrdene sedla ventilov a pri kvalitnom lpg nehrozi zaklepavanie ventilov. Je to velmi podareny motor. Poznam viac ludi s tymto motorom na lpg a neviem o ziadnom probleme. Rovnako ako dielna kde mi to montovali a to maju za sebov uz xy prestavieb tých 1AZ-FE 2.0vvti…
Paľo
Mato,mám rovnaké auto ako vy-ročník,motor…..mimochodom skvelý motor.Zvažujem lpg.Akú značku splyňovača tam máte,popr.kde ste dali splyňovač namontovať?
Emil
Ja mám rav 2008 110kw automat diesel ..410 000 km ,raz mi tam pustil erb ventil ináč nič ,tak neviem.
Cvanco
RAV4 treba brat uz Hybrid 2.5l ci uz starsie od rv 2014 alebo tieto najnovsie od 2019. Dizajn je ako UFO (asi to zobrali od Hondy) ale spolahlivost 100% a ta spotreba to sa neda popisat, do 5 litrov v meste na velkom 2 tonovom SUV!
Thank you for registering - it was incredible and plesant all the best and all the best http://autorubik.sk ksdfsaffsdfdsds 5731516
cox@nox57.ru