Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy
Na úvod časti o spoľahlivosti a chybách treba napísať, že Toyota RAV4 spolu s offroadom LC sú jediné Toyoty, ktoré sa vyrábajú výlučne v Japonsku. Pre pomôcku, zistiť sa to dá podľa prvého písmena VIN čísla. Ak je vyrobené v Japonsku, začína sa na J. ďalšie písmená vyjadrujú výrobcu. Teda prvé tri písmena JTM – Japan Toyota Motors.
Ako už bolo v texte spomínané, treba poriadne skontrolovať podvozok, pretože ak bola RAV-ka často a necitlivo využívaná ako tereňák, zanechá to značné stopy na spodku vozidla. Podobne ako jazdil na nej príliš akčný šofér, vyskytujú sa aj skrútené kotúče, čo sa prejaví vibrovaním pri brzdení.
Benzínové motory sú pri pravidelnom a kvalitnom servise spoľahlivé, občas sa pri väčšom nájazde vyskytne nefunkčná lambda sonda, čo zväčša signalizuje rozsvietená kontrolka. Pre spoľahlivú prevádzku potrebujú kvalitný olej, inak hrozí zanesenie variátora časovania ventilov a následná nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre. Ten by mal byť plne syntetický, najlepšie SAE 5W-30, API SH/SJ. Meniť by sa mal po najazdení max. 15 000 km alebo raz za rok. Nekvalitná údržba či naťahovanie servisných intervalov má negatívny vplyv aj na reťazové rozvody – vyťahanie rozvodovej reťaze. Vyťahaná reťaz sa prejavuje zvýšenou hlučnosťou – chrastením. Zriedka sa vyskytuje problém s netesnou – tečúcou vodnou pumpou či nadmerne opotrebenou voľnobežkou alternátora.
Pri dieselových motoroch sa odporúča tankovať kvalitnú naftu a pravidelne meniť palivový filter. Väčší počet nečistôt obsiahnutých v nafte rýchlejšie zanáša palivový filter, čo sa prejavuje slabšou akceleráciou či stratou ťahu vo vyšších otáčkach. Viac nečistôt je samozrejme rizikom aj pre vstrekovače, ktoré sa môžu upchať, čo sa prejavuje obtiažnejším štartom či nepravidelným chodom motora. Pri dieslových motoroch sa pri väčšom nájazde vyskytuje únik oleja cez kryt rozvodovej reťaze, čo síce nie je vážna porucha, ale jej oprava (pretesnenie) je pomerne prácne. Ak dieslový motor nechce naštartovať alebo neťahá, býva zvyčajne na príčine porucha SCV ventil vysokotlakového čerpadla, ktorý riadi dávku paliva do tlakového zásobníka.
Pri dieslových motoroch 2,2 D-4D (častejšie Euro 4 – do 2009) existuje s rastúcim počtom najazdených km (zvyčajne nad 250 000 km) aj riziko tzv. pretlačených dosadacích plôch bloku motora od tesnenia hlavy valcov. Dôvodom je nadmerné usadzovanie karbónu na dne piestov. Postupom času takýto „zväčšený“ piest začne narážať do hlavy valcov a spôsobovať tzv. pretlačenie a následné podfukovanie tesnenia v hlave valcov. Táto porucha sa postupne prejavuje stále výraznejším tlakovaním spalín do vodného okruhu (uniknutá chlad. kvapalina z expanznej nádobky – zaschnuté flaky okolo a pod.). Pri včasnom diagnostikovaní problému ešte idú dosadacie plochy bloku a hlavy opracovať – zarovnať a osadiť hrubým tesnením, v neskoršom štádiu je však nutná len výmena veľmi drahého polomotora.
Medzi častejšie poruchy dieslových motorov Euro 4 patrí aj nefunkčný EGR ventil, čo sa prejavuje horším štartom, horšou (trhavou) akceleráciou, nadmernou dymivosťou či svietiacou kontrolkou motora. Po modernizácii na Euro 5 sa problém s EGR vyskytuje podstatne zriedkavejšie.
Väčší počet najazdených kilometrov (cca 200 000 km) obvykle znamená aj riziko nadmerne opotrebovaných vstrekovačov, čo sa prejavuje nerovnomerným a hlučnejším chodom motora na voľnobehu, horším studeným štartom či slabším výkonom. Pri väčšom počte najazdených kilometrov si pri dieselových motoroch treba dávať pozor taktiež na nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok. Vtedy je s najväčšou pravdepodobnosťou na vine nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník.
V prípade dieslového motora vybaveného DPF filtrom resp. D-CAT, sa životnosť filtra pohybuje v závislosti od spôsobu používania vozidla okolo 200 000 km. Niekedy môže byť životnosť filtra väčšia, ale niekedy aj menšia a to najmä ak sa častejšie jazdia kratšie (mestské) trasy, resp. ak nie je motor v dobrej kondícii (opotrebované vstrekovače, EGR a pod). Problémy s filtrom sa obyčajne hlásia svietiacou kontrolkou, resp. prechodom motora do núdzového režimu. Blížiaci sa koniec (upchatie) DPF filtra sa obyčajne hlási zvýšenou frekvenciou regenerácii spolu s miernym nárastom spotreby. Pri staršej verzii motora 2,2 D-4D D-CAT sa ignorovaním tejto závady môžu časom poškodiť piestne krúžky motora. Pri väčšom počte km existuje aj riziko nadmerne opotrebovaného turbodúchadla, čo sa prejavuje slabším ťahom, kolísaním ťahu, vyššou spotrebou oleja, resp. prienikom oleja do sacieho traktu. Občas sa vyskytne aj zatuhnuté ovládanie lopatiek turbodúchadla, čo obvykle spôsobí náhly pokles ťahu motora.
[AdvantagesAndDisadvantages] [Disturbances] [RecommendedAndNotRecommended]
Typ karosérie: | päťdverové SUV |
---|---|
Rozmery (D x Š x V v mm): | 4335-4415 x 1815-1855 x 1685-1720 |
Rázvor (mm): | 2560 |
Batožinový priestor (l): | 410-586/1752 |
Pohon: | predné alebo všetky štyri kolesá |
Objem palivovej nádrže (l): | 60 |
Prednosti a nedostatky
priestranný interiér |
horší komfort na nerovnostiach |
dostatočne objemný a variabilný batožinový priestor |
kratšie sedáky |
veľmi dobrá odolnosť a spoľahlivosť (najmä benzínové varianty) |
horšia pozícia za volantom pre vyšších vodičov |
spoľahlivé benzínové motory |
vyššie ceny originál dielov |
v rámci triedy veľmi dobré jazdné vlastnosti |
vyššia hlučnosť dieselových motorov (najmä 100 kW) |
vyššia spotreba najsilnejšej 2,2 D-4D (130 kW) |
|
horšia spoľahlivosť dieslových motorov (najmä 2,2 D-4D D-CAT do roku 2009) |
Najčastejšie poruchy
poškodený podvozok - spodok vozidla, nadmerné vôle v zavesení náprav (častejšie využívanie v teréne, väčší km. nájazd) |
zdeformované-skrútené brzdové kotúče - vibrovanie pri brzdení (akčná jazda) |
občas nefunkčná lambda sonda (benzínové motory, väčší km nájazd) |
zanesený variátor časovania ventilov - nadmerná hlučnosť motora v celom otáčkovom spektre (benzínové motory, zanedbaná údržba, nevhodný olej) |
chybný snímač polohy brzdového pedála, nadmerná vôľa v krížovom kĺbe hriadeľa riadenia |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo -vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu, občas zatuhnuté ovládanie lopatiek turbodúchadla (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty, slabší ťah (diesel, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, väčší km nábeh) |
únik oleja cez kryt rozvodovej reťaze (dieselové motory, väčší km nájazd) |
zanesený-nefunkčný EGR ventil - spomalená reakcia auta pri zošliapnutí plynového pedálu, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie, niekedy problematické štarty, svietiaca kontrolka (diesel hlavne do modernizácie Euro 4, väčší km nájazd) |
zdeformovanie dosadacej plochy hliníkovej hlavy a bloku motora (dieselové motory Euro 4 do modernizácie, väčší km nábeh) |
predčasne zanesený filter pevných častíc - častejšie regenerácie, svietiaca kontrolka, vyššia spotreba (diesel, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách) |
porucha EGR ventilu (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 VVTi, Valvematic 112, 116 kW Pre svižnejšie jazdenie je síce potreba vyšších otáčok, svojich majiteľov však benzínový motor poteší spoľahlivou prevádzkou, kultivovanosťou a primeranou spotrebou. |
2,2 D4-D D-CAT (130 kW). Motor síce poskytuje vozidlu slušnú dynamiku, na druhej strane sa vyznačuje značným turboefektom, v porovnaní s obdobne výkonnou konkurenciou aj vyššou spotrebou a medzi silné stránky motora nepatrí ani spoľahlivosť a to najmä verzie Euro 4-do 2009. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1987 ccm | 3ZR-FAE | 116 kW |
2.0 4WD | 1987 ccm | 3ZR-FAE | 116 kW |
2.0 VVT-i 4WD | 1998 ccm | 1AZ-FE | 112 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.2 D-4D | 2231 ccm | 2AD-FHV,2AD-FTV | 110 kW |
2.2 D-4D 4WD | 2231 ccm | 2AD-FTV | 100 kW |
2.2 D-4D 4WD | 2231 ccm | 2AD-FHV,2AD-FTV | 110 kW |
2.2 D-CAT 4WD | 2231 ccm | 2AD-FHV | 130 kW |
21 komentárov
Lubo954
Neviem preco stale uvadzate medzi najcastejsimi poruchami take veci ako opotrebovane vstrekovace, turbo a pod. Je to bezne opotrebovanie po urcitych km. To pisete u kazdeho auta co som si vsimol. Je to taka zavada ako ked benzin zacne pri 300 000km zrat olej. Ci vari aj to povazujete za caste poruchy??? 😀
MJ
Píšeme to preto, lebo sa to môže v prípade jazdenky vyskytnúť a nie je to lacná záležitosť tobôž u Toyoty. Možno vy to beriete ako samozrejmosť, ale verte mi, 80% potenciálnych kupcov si to vôbec neuvedomuje a neskôr sa čuduje, koľko peňazí musia do auta investovať, aby fungovalo ako treba.
Ján
Dobrý
Prosím neviete mi poradiť?! Ja sa do toho nevyznám. Máme Toyotu RAV4 2,2 D-4D 2006 je kúpená ako jazdenka mala asi do 90000 km hmm veľmi tomu neverím ale v dnešnej dobe je to hit pretáčať. Máme problém so štartovaním veĺmi dlho treba štartovať kým nabehne nadmerné dymenie a aj hlučnosť je väčšia (aj keď nemám veľmi ako porovnať) potom sa mi zdá, že príliš ju trasiu aspoň prevodovú páku…Teraz je u oparavára ktorý ju rozobral a tvrdí , že sú vadné trysky a jedna stojí vyše 500 eu. A určite nemám chuť do toho toľko vraziť. Je nejaká iná možnosť..Inak auto je super dobré jazdné vlastnosti aj v teréne veĺa miesta atď…
Peter
Zdravím,chcem si dat doviest Rav 4 z Nemecka,alebo z talianska.Od kedy začali montovat do dieslov filter pevných častíc do 100kw verzie motora???
stefan janik
dobry den, mam toyotu rav4 od novoti, kupenu v nemecku februar 2008 2,2 D-CAT, pri riadnej namahe sa podari prejst 700km na 62l nadrz, lahka noha a dojazdy na volnobeh, nehovoriac od pociatku o turbodiere v tahu, banujem tej chvile kedy som kupil d cat 136kw, posledne tri roky mi v zimnom obdobi stale vypaluje a zadymuje ako T72 v bojovej akcii, velmi casto a sustavne aj niekolko stovak metrov jazdy, robi to v nizkych otackach aj v tahu na velky vykon, v letnom obdobi to nerobi ale citit neprirodzeny zapach po odstaveni vozidla. mam najazdenych 167000km, na nadspotrebe oproti prospektu 6,3 pri devaddesiatke co je nezmysel som vyhodil do vetra min 6000 euro. pri mrazoch pod 10s c sa nezohreje na prevadzkovu teplotu ani po 15km jazdy, nehovoriac o stale vys otackach motora volnobehu nad 1000 za min. aby toho nebolo malo, zaroven sa spinaju ventilatory chladica. zimna spotreba nejde pod hranicu 10 a na kratsie vzdialenosti 11-12 litrov nafty. poprosim ak sa da poradte mi. pri 140000km tam bol cisteny egr ventil a prevedena regeneracia, cest pristupu v servise toyoty zilina pan MAHUT, ozaj na urovni. ak s tym dokaze niekto daco urobit a spravne diagnostikovat, budem rad, s pozdravom stefan janik
laky
osobne by som skúsil aj iné servisy TOYOTA…prístup v Žiline môže byť fajn ale očividne Vám nepomohli… skúsil by som aj toyota forum… možno budú vedieť viac..kúpili ste asi veľmi nepodarený kus… skúsili ste natankovať nejaké prémiové palivá? istá turbodiera je u týchto motorov normálna..spočiatku som sa tomu sám čudoval….
znalec
2,2 D-CAT su totalne shitove motory.
Tiez ma prekvapuje, ze chvalis servisaka, ktory zjavne netusi, co autu je a uz vobec nevie, ako to opravit…
🙂
Miso001
Zaujimalo by ma ako toto dopadlo. Okrem ineho, vyzera to ze vodic ma spotrebu 6.3 litra nad vyrobcom udavanu hodnotu???? Tam je daco velmi zlee
kupujem 2-2 100kw, 2006-2009
Ahojte, chcem kupit 2-2 D4D 100kw, 2006-2009. Je niekto kto sa moze podelit o skusenosti?
Zaujima ma napr spotreba a naklady na pravidelny servis… Uzivatelia uvadzaju od 6.6 do cca 8.6 litra nafty.
Joe
Toto auto mám od 2007 kúpené nové.Žiadne poruchy, až toho roku roztrhnutá pomocná remenica po 120 000km! Našťastie som si to hneď všimol a nestihol som niečo zničiť.(Vyšpliechalo mi polovicu chladiacej zmesi cez poistný ventil, lebo sa všetko začalo prehrievať, ventilátor na chladiči sa samozrejme prestal točiť, klíma nefungovala…pozor na tieto príznaky, signálka na prístrojovke mi ešte nezačala hlásiť vysokú teplotu oleja!))Cena opravy aj s materiálom pod 50,-€ v servise AWG v BA…Pri nie včasnom zásahu servisu by to mohlo skončiť fatálne.Pomocný remeň treba hneď pri jazdenke vymeniť.Hlavný rozvod je samozrejme reťaz… Spotreba v lete 6l/100km jazdím pohodovo, žiadny plyn/brzda.V zime asi vyššia ale kto by riešil spotreby nafty na 2,2tonovom aute medzi 6-7l?Náklady na pravidelný servis sa dajú znížiť nakúpením materiálu cez internet , hlavne oleja!!Vzhľadom na doterajšiu spoľahlivosť, nepovažujem servis za katastrofu.Dodržiavam všetky prehliadky.Auto by mohlo byť tichšie, nie je dobre vidieť pred kapotu -SUV..ani cúvanie nie je bohviečo – na široký C stĺpik som doplatil – rozbil som celý zadok o stĺp -servis 80 000,-SK…nie je zlé domontovať senzor cúvania…Minulý rok do mňa jemne zozadu buchol kamion , tentoraz som platil v Autogrande 5 500,-€!! za ten istý rozsah škody , našťastie to išlo z poistky vinníka.(Na porovnanie k tejto zlodejine – na internete ponúkali zadné dvere so sklom za 600,-€…) Z toho vyplýva, že búračka je u Toyoty už drahý špás a je otázne , či auto opravovať v značkovom servise , pokiaľ sa neplatí z poistky.Auto stvorené na dovolenky, s odolnosťou na zlé cesty ( pozor tvrdé pruženie!! žiadny „žehlič“ nerovností),krátkodobé použitie 4×4 (vypína sa už pri rýchlosti 40km/h…) najmä na primrznutých cestách do kopca, rozjazd v snehu…Pri väčšom množstve batožiny všetko rieši strešný bag. Motor so 100kw je vyslovene postačujúci a krútiaci moment presvedčivý.Pokiaľ to auto nebude kradnuté, pretočené km , atď -( najlepšie majiteľ zo Slovenska s dohľadaním servisných záznamov) odporúčam ako univerzálne vozidlo (menej samozrejme do mesta – parkovanie nie je až taká lahôdka).
Peter
Suhlasim, mam ravku 2006, motor D-4D, 100kw. najazdených cez 300 tis. kilometrov a ide bezchybne. kazdy rok menim olej, cize cca po 20 tis. km, pomocny remen s celym sustrojenstvom vymeneny po 200 tis. ( pozabudol som nan). vymenena spojka a dvojhmotny zotrvacnik cca v 290 000 km spotreba medzi 6- 7 l/100km. Aj by som uz siel do niecoho noveho, ale fakt nemam preco.
Jozef
Pozdravujem vás, pred pol rokom som predal starú Toyotu a kúpil jazdené Verso r. v. 2006 objem 2,2 D-cat 130kW. Som s ňou max.spokojný až na jeden PROBLÉMIK. Neskutočne dymí každý deň zhruba dva krát na asi 4-5min. Pri nižších rýchlostiach, ale aj keď vychádzam z mesta a za tabuľou na to dupnem. Je to čistý hustý biely dym. Mám pocit že chemicky zapácha. Fakt je to katastrofa. Normálne už čakám, že mi niekto vynadá. Inak auto nevykazuje žiadne nenormálne správanie a všetko šľape ako má. Je pravidelne servisované. Prosím vás ak máte niekto skúsenosť s týmto problémom napíšte, alebo zavolajte na mob: 0907872588.
Prešiel som fóra krížom krážom ale žiadne KONKRÉTNE riešenie som nenašiel. Prosím poraďte. Ďakujem!
Jozef.
Anonym
Mate problem
Rado
Zdravím vas suhlasim zo znalcom tie 2.2 d cat motory su fakt nevydarene motory radsej som si kupil 2.0vvt~i benzín a su lepšie ako naftove a lacnejšia udrzba osobne by som d cat a disel nekupoval viem o com hovorim mal som ho a radsej som ho predal
Alena
Dobrý deň.
Chcem kúpiť toyotu rav4 2,0VVT-i r.v.2010 je to dobrý motor? Alebo sa mám popozerať po inom modely? čo poradíte?
M.
Je to dobrý motor, rozhodne oveľa lepší ako diesel 2,2D4D, ktorý za veľa nestojí. Pri kúpe sa len treba vyhnúť autám na LPG, s tým si tie motory moc nerozumeli. Po 15000 km meniť kvalitný olej a nemal by byť problém.
Mato
To je pekny nezmysel, ze si z LPG moc nerozumeli. Komentar nadomnou ma vypovednu hodnotu O.0 nič…Mam 2.0 vvt-i r.v 2007 (1AZ-FE) na LPG uz 7 rokov a najazdene na lpg cez 160000km bez jedinej poruchy. Nedavno sme pre kontrolu merali aj tlaky vo valcoch a vsetko ok! Usetril som tolko na palive ze si mozem kupit dalsiu takuto Ravku a tuto kludne darovat…Prosim vas nevyjadrujte sa k veciam o ktorých nemate ani šajnu. A ak teda už, tak skuste presnejsie specifikovat problem. Ten motor ma dostatocne tvrdene sedla ventilov a pri kvalitnom lpg nehrozi zaklepavanie ventilov. Je to velmi podareny motor. Poznam viac ludi s tymto motorom na lpg a neviem o ziadnom probleme. Rovnako ako dielna kde mi to montovali a to maju za sebov uz xy prestavieb tých 1AZ-FE 2.0vvti…
Paľo
Mato,mám rovnaké auto ako vy-ročník,motor…..mimochodom skvelý motor.Zvažujem lpg.Akú značku splyňovača tam máte,popr.kde ste dali splyňovač namontovať?
Emil
Ja mám rav 2008 110kw automat diesel ..410 000 km ,raz mi tam pustil erb ventil ináč nič ,tak neviem.
Cvanco
RAV4 treba brat uz Hybrid 2.5l ci uz starsie od rv 2014 alebo tieto najnovsie od 2019. Dizajn je ako UFO (asi to zobrali od Hondy) ale spolahlivost 100% a ta spotreba to sa neda popisat, do 5 litrov v meste na velkom 2 tonovom SUV!
Thank you for registering - it was incredible and plesant all the best and all the best http://autorubik.sk ksdfsaffsdfdsds 5731516
cox@nox57.ru