Oproti prvej generácii sa Yaris číslo 2 mierne zväčšil do všetkých smerov. Tvar karosérie sa podaril nielen po estetickej, ale aj po aerodynamickej stránke, keď súčiniteľ odporu vzduchu Cx dosahuje hodnoty 0,30. Interiér sa vyznačuje vzdušnosťou, poteší aj vzhľadom a dielenským spracovaním. Menej nadchnú na dotyk tvrdé plasty, ktoré sú náchylnejšie na rôzne škrabance. Ergonómia ovládacích prvkov je na slušnej úrovni, najvýraznejší prehrešok je nepraktické ovládanie palubného počítača. Zvyk vyžaduje aj umiestnenie prístrojového štítu uprostred palubnej dosky. Displej je síce dobre čitateľný aj za slnečného dňa, ale umiestnenie uprostred palubnej dosky vyžaduje od vodiča sledujúceho dianie pred vozidlom, aby presunul zrak inam. Spomenúť treba možnosť pokrokového systému bezkľúčového zamykania a štartovania. Zatiaľ čo na kľučkách dverí ešte zostal zachovaný klasický zámok, v interiéri sa už nenachádza žiadna štrbina na kartu, keďže systém pracuje s diaľkovou komunikáciou. Stačí len stlačiť tlačidlo štartéra a motor sa naštartuje. Ak sa batéria v systéme vybije, je nutné kartu priložiť tesne k tlačidlu štartéra a následne naštartovať.
Vzhľadom k vonkajším rozmerom ponúkne Yaris solídny priestor nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Sedenie má však svoje špecifiká. Vpredu pripomína tak trochu dodávku, keďže sa sedí dosť vyššie a aj poloha pedálov a sklon stĺpika riadenia sú neobvyklé (hlavne osoby menšieho vzrastu šliapu na pedále takmer kolmo nadol). V Yarise sa sedí vyššie než v iných autách, čo je na jednej strane plus pre výhľad a subjektívne aj objektívne bezpečie, na druhej strane keď v základných verziách chýba výšková regulácia sedadla, vysoký vodič má hlavu nepríjemne blízko stropu. Len výškovo nastaviteľný volant neuľahčuje hľadanie ideálnej pozície na sedenie, a tak najmä vyšší pasažieri môžu mať pocit, že je príliš ďaleko od tela. Sedadlá disponujú pomerne komfortným čalúnením, bočné vedenie bežných verzií je však len priemerné a počítať treba aj s kratšími sedákmi. O určitých kompromisoch je aj sedenie vzadu. Ak sú posunuté sedadlá úplne vzad, majú aj vyšší cestujúci obstojný priestor v oblasti kolien. Ak sú naopak sedadlá posunuté viac dopredu, miesta pre kolená ostane poskromne. Dojem zo sedenia vzadu kazia príliš rovné operadlá s dosť nízko umiestnenými opierkami hláv. Ak si teda dozadu sadne aj priemerne urastený dospelý, pocíti ich spodnú hranu nepríjemne zarytú v chrbte a to aj pri úplnom vysunutí. Kvôli tomuto detailu si vzadu ozajstné pohodlie nájde len dieťa alebo dospelý drobnejšieho vzrastu.
Batožinový priestor disponuje objemom 272 litrov v základnom usporiadaní. Ako už bolo spomínané, zadné sedadlá je možné pozdĺžne posúvať o 150 mm, pričom je možné nezávisle posúvať širší a užší diel. Veľa narastie aj batožinový priestor. Ak sa posunú zadné sedadlá dopredu, dostane posádka k dispozícii 363 litrov a po ich sklopení vznikne priestor s rovnou podlahou s objemom 737 litrov po spodnú hranu okien, po vrch až 1183 l. Zväčšenie základného objemu má na svedomí nielen zväčšenie celkových rozmerov vozidla, ale aj prepracovaná konštrukcia zadnej nápravy, ktorá je teraz o 45 mm nižšie oproti prvej generácii. Pod podlahou sa ešte ukrýva ďalších 50 litrov pre drobnú batožinu. Výhodou hatchbacku oproti sedanu je aj dobrý prístup k batožine, v Yarise je však trocha pokazený vysokou nakladacou hranou a nízkou výškou otvárania veka. Pre ukladanie rôznych drobností poteší dostatok odkladacích miest v interiéri.
Jazdné vlastnosti Yarisu druhej generácie možno v rámci triedy hodnotiť ako veľmi dobré. Vysoká karoséria sa síce trochu viac nakláňa a vodič, sediaci vyššie a viac vpredu, cíti dvojnásobne každú zákrutu či nerovnosť, napriek tomu podvozok ponúka veľmi dobrý kompromis solídnym komfortom a príjemnou istotou. Kým agilita a ochota zatáčať bola pri starom Yarise nadpriemerná, v prípade smerovej stability a istoty pri rýchlej jazde už trocha ťahal za kratší koniec. Krátka a vysoká karoséria si vybrala svoju daň a rýchla jazda obzvlášť pri značnom bočnom vetre či nerovnostiach na vozovke si vyžadovala neustále drobné korekcie. Yaris II je v tomto smere iný a nutno dodať podstatne lepší. Stále miluje zatáčky a prechádza ich s radosťou, za čo vďačí dobre odladenému podvozku a vhodnému rozloženiu hmotnosti, hlavne v prípade ľahkých benzínových agregátov. Naviac pridal viac istoty vo vyšších rýchlostiach na dlhých priamych úsekoch. Teda bočný vietor či pozdĺžne nerovnosti už menej vplývajú na jazdu ako predtým. Svoj podiel na väčšej stabilite majú aj štandardne montované 14″ (15″) kolesá (predtým 13″). Oceniť treba aj solídne tlmenie nerovností a odhlučnenie podvozku.
Prednosti a nedostatky
živé a úsporné motory |
nepresný palivomer |
príjemný dizajn a kvalitné dielenské spracovanie interiéru |
v základe chýba výškové nastavenie sedačky vodiča |
dostatočné množstvo odkladacích priestorov a variabilný batožinový priestor |
menej pohodlné zadné sedačky |
pri dobrom servise vysoká spoľahlivosť |
vysoká nakladacia hrana a nízko sa vyklápajúce dvere kufra |
bezpečné jazdné vlastnosti |
robustný A-stĺpik trocha obmedzuje inak dobrý výhľad z vozidla |
veľmi dobrá obratnosť a manévrovateľnosť |
prístrojová kaplnka uprostred palubnej dosky nemusí vyhovovať každému |
vzhľadom na veľkosť vozidla slušný vnútorný priestor |
nie príliš komfortná prevodovka M-MT |
Najčastejšie poruchy
praskanie žiaroviek v svetlometoch |
kratšia životnosť predných ložisk - hučanie (hlavne mestská premávka po hrboľoch) |
občas problémy s centrálnym zamykaním, klimatizáciou, rádiom |
občas vŕzganie pedálu spojky |
zriedka porucha elektroniky - riadiacej jednotky |
nadmerne opotrebovaná spojka (benzín) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný/hlučnejší chod motora a obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
občas zanesený/zalepený EGR ventil - svietiaca kontrolka motora, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3 VVT-i (64 a 74 kW). Poteší výkonom a spotreba sa dá udržať v priemere do 6 litrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 VVT-i | 998 ccm | 1KR-FE | 51 kW |
1.3 VVT-i | 1298 ccm | 2SZ-FE | 64 kW |
1.33 VVT-i | 1329 ccm | 1NR-FE | 73 kW |
1.33 VVT-i | 1329 ccm | 1NR-FE | 74 kW |
1.8 VVTi | 1798 ccm | 2ZR-FE | 98 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 D-4D | 1364 ccm | 1ND-TV | 66 kW |