Hneď od začiatku výroby boli ponúkané tri motory, z ktorých jeden bol turbodiesel. Základom ponuky bol zážihový trojvalec 1,0 VVT-i, ktorý si odbil premiéru v malom Aygu. S hmotnosťou 67 kg bol najľahším agregátom na trhu a aj svojim výkonom 51 kW (69 k) je dostatočnou motorizáciou pre necelú tonu vážiaci Yaris. Mnohým vodičom naozaj stačí, najmä ak jazdia po meste, či na kratšie vzdialenosti mimo mesta. Obmedzenie v dynamike motora cítiť hlavne pri rýchlej jazde, či plnom obsadení, kde pružnosť vozidla – ochota zrýchľovať je pomerne slabá. Každopádne je motor na svoj objem snaživý a pre bežné jazdenie v nižších rýchlostiach aj dostatočne svižný a úsporný. V priemere nie je problém jazdiť za 5,5 litra.
Viac pružnosti hlavne pri rýchlej jazde na diaľnici či plnom obsadení ponúka väčší štvorvalec 1,3 VVT-i s výkonom 64 kW (87 k). Napriek podstatne lepšej dynamike a pružnosti dosahuje motor solídnej spotreby v priemere okolo 6,0 l/100 km. Po modernizácii sa dostal pod kapotu agregát 1,33 Dual VVT-i (74 kW) s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Spriahnutý bol so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, čo okrem lepšieho využitia dynamiky motora prinieslo aj pokles otáčok pri diaľničnej rýchlosti. Vďaka vhodnému sprevodovaniu poskytuje motor dostatok dynamiky aj na svižnejšie jazdenie. K jeho prednostiam patrí aj solídna spotreba paliva, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 5,5 litra benzínu. Potešujúci je fakt, že aj svižnejšia jazda málokedy zdvíha spotrebu nad 7 litrov a v meste zase pomáha krotiť spotrebu systém Stop-Štart.
Pre športovejšie orientovaných motoristov je k dispozícii verzia Yaris TS s atmosféricky plneným 1,8 litrovým štvorvalcovom s výkonom 98 kW. Motor s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov sa s chuťou vytáča a poskytuje relatívne ľahkému Yarisu (cca 1,2 tony) slušnú dynamiku pri rozumnej spotrebe okolo 7-8 litrov. Výkonnému motoru vhodne sekunduje tvrdší podvozok, strmšie riadenie a drobné úpravy interiéru a exteriéru vozidla. Za najvýznamnejšie je možné spomenúť analógové budíky na prístrojovom paneli, či sériové 17″ kolesá, viac vykrojený predný nárazník a chromovú koncovku výfuku.
Priaznivcov dieselov poteší preplňovaný diesel 1,4 D-4D s výkonom 66 kW (90 k) pri 3600 ot/min a krútiacim momentom 190 Nm pri 1800-3000 ot/min (po modernizácii 205 Nm). Jedná sa o evolúciu motora, ktorý svetlo sveta uzrel v prechádzajúcom Yarise už v roku 2002. Disponuje vcelku spoľahlivým vstrekovaním Common-rail Bosch s čerpadlom CP3 so vstrekovacím tlakom 1600 barov, rozvodom OHC, dvoma ventilmi na valec a rozvodovým mechanizmom poháňaným bezúdržbovou reťazou. Turbodúchadlo má variabilnú geometriou rozvádzacích lopatiek statora. Prekvapivo ani pod 1800-3000 otáčkami, kde vrcholí krútiaci moment, nenastáva nijak veľká turbodiera ako u niektorých konkurenčných a objemovo podobných motorov. Agregát sa vyznačuje veľmi dobre utlmeným zvukom, minimálnymi vibráciami a plynulým nárastom dynamiky. Kombinácia nízkej hmotnosti vozidla (cca 1,1 tony) a slušného výkonu umožňuje svižné jazdenie aj v prípade plne naloženého či obsadeného vozidla. Z 0-100 km/h akceleruje malý Yaris za 10,7 sekundy. Spotreba v prípade snahy klesá na cca 4-4,5 litra, pri bežnom jazdení však treba počítať s odberom okolo 5 litrov. Diaľničná či mestská jazda zdvíha spotrebu na cca 6-6,5 litra.
Pre všetky verzie boli spočiatku k dispozícii dve päťstupňové prevodovky, jedna ručne radená a druhá M-MT, automatická s možnosťou ručného radenia. Po modernizácii pribudol k agregátu 1,3 VVT-i ďalší, šiesty prevodový stupeň. Manuálne radenie možno označiť za dobré aj keď nie ideálne. Pochváliť ale nemožno automobily s prevodovkou M-MT (s automatickou spojkou). Pomerne necitlivo radí, niekedy až šklbe a taktiež citeľne uberá vozidlu na dynamike a temperamente. V automatickom režime trvá zmena rýchlosti dlho, v manuálnom (sekvenčné radenie) je len o málo rýchlejšia. Nepotešia ani rozjazdy, pri ktorých sú časté trhanie a rázy. Prudké pridanie plynu spôsobí, že auto buď poskakuje alebo prudko vyštartuje. Z pohľadu komfortu je manuálne radenie rozhodne lepšou voľbou.
Prednosti a nedostatky
živé a úsporné motory |
nepresný palivomer |
príjemný dizajn a kvalitné dielenské spracovanie interiéru |
v základe chýba výškové nastavenie sedačky vodiča |
dostatočné množstvo odkladacích priestorov a variabilný batožinový priestor |
menej pohodlné zadné sedačky |
pri dobrom servise vysoká spoľahlivosť |
vysoká nakladacia hrana a nízko sa vyklápajúce dvere kufra |
bezpečné jazdné vlastnosti |
robustný A-stĺpik trocha obmedzuje inak dobrý výhľad z vozidla |
veľmi dobrá obratnosť a manévrovateľnosť |
prístrojová kaplnka uprostred palubnej dosky nemusí vyhovovať každému |
vzhľadom na veľkosť vozidla slušný vnútorný priestor |
nie príliš komfortná prevodovka M-MT |
Najčastejšie poruchy
praskanie žiaroviek v svetlometoch |
kratšia životnosť predných ložisk - hučanie (hlavne mestská premávka po hrboľoch) |
občas problémy s centrálnym zamykaním, klimatizáciou, rádiom |
občas vŕzganie pedálu spojky |
zriedka porucha elektroniky - riadiacej jednotky |
nadmerne opotrebovaná spojka (benzín) |
opotrebované vstrekovače - nepravidelný/hlučnejší chod motora a obtiažnejšie štarty (diesel, väčší km nábeh) |
občas zanesený/zalepený EGR ventil - svietiaca kontrolka motora, trhavá akcelerácia, nadmerné dymenie (diesel) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
1,3 VVT-i (64 a 74 kW). Poteší výkonom a spotreba sa dá udržať v priemere do 6 litrov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.0 VVT-i | 998 ccm | 1KR-FE | 51 kW |
1.3 VVT-i | 1298 ccm | 2SZ-FE | 64 kW |
1.33 VVT-i | 1329 ccm | 1NR-FE | 73 kW |
1.33 VVT-i | 1329 ccm | 1NR-FE | 74 kW |
1.8 VVTi | 1798 ccm | 2ZR-FE | 98 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.4 D-4D | 1364 ccm | 1ND-TV | 66 kW |