Nová Škoda Octavia bude vybavená novou generáciu benzínových motorov TSI. Hlavnou odlišnosťou od terajších agregátov je prepracovaný rozvodový mechanizmus. Prepojenie medzi kľukovým a vačkovým hriadeľom už nezabezpečuje bezúdržbová reťaz, ale ozubený remeň.
Automobilka síce neuviedla oficiálny dôvod, ale špekuluje sa, že za zmenou rozvodových mechanizmov môžu byť problémy s ich chrčaním, preskakovaním a občas aj so zničeným motorom. Kedysi boli reťazové rozvody považované za nezničiteľné, ktoré vydržali minimálne toľko čo celý motor alebo auto. Bohužiaľ, stalo sa a nie ojedinele, že reťaz dlho nevydržala (niekedy len pár tisíc km) a v lepšom prípade začala rachotiť tesne po studenom štarte na pár sekúnd. V horšom prípade došlo k jej preskočeniu, čo sa okrem svietiacej kontrolky mohlo prejaviť nerovnomerným chodom, či slabším ťahom a niekedy aj zničením motora. To ak reťaz preskočila o viac „zubov“ a navzájom sa stretli piesty s ventilmi. O tom, že nie je všetko s motormi TSi v poriadku sa začalo verejne šepkať najskôr v nemeckej tlači. Zopár majiteľov reklamovalo zničený motor práve z dôvodu preskočenia rozvodovej reťaze. Jednalo sa o spojenie motora 1,4 TSi hlavne s modelom Touran (menej Golf VI).
Vedenie koncernu túto poruchu pripisovalo dodávateľovi spomínanej reťaze. Keď sa však podobná porucha vyskytla aj u menšieho 1,2 TSi a ojedinele aj u 1,8 TSi, rozprúdili sa dohady, že príčinou nebude len nezodpovedný – nekvalitný dodávateľ. Príčin existuje zrejme viacero. Od preťaženého rozvodového mechanizmu, cez nevhodnú konštrukciu napínacieho mechanizmu, nekvalitu reťaze, až po príliš vysokú teplotu oleja prúdiaceho z turbodúchadla. Faktom je, že napr. v prípade motora 1,2 TSI sa menila celá rozvodová sada a napr. v prípade motora 1,8 TSI len napínače.
Ani jedna z koncernových značiek však nereagovala na problémy s rozvodovou reťazou zvolávacou akciou, nakoľko štatisticky sa jedná len o poruchy „ojedinelé“, ktoré nepredstavujú bezpečnostné riziko. Z vlastnej skúsenosti však vieme, že napr. v prípade motora 1,2 TSi (konkrétne Golf VI) dostali servisy pokyn, ak sa takáto porucha objaví, vymeniť celú sadu zadarmo. Ku cti automobiliek slúži aj fakt, že Volkswagen aj Škoda sa rozhodli na poruchy spojené s rozvodovou reťazou predĺžiť záruku z pôvodných troch rokov a 100 000 najazdených kilometrov na šesť rokov a 200 000 kilometrov.
Ako sa vlastne porucha rozvodovej reťaze prejavuje? Najčastejšie chrastením a chrchlaním po studenom štarte, čo väčšinou po pár sekundách zmizne, keďže tlak oleja v napináku dosiahne požadované hodnoty. Než sa tak ale stane, môže reťaz preskočiť a napáchať nevratné škody.
Na záver ostáva dodať, že nová generácia motorov TSI s remeňovým rozvodom je zatiaľ spojená iba s podvozkovou platformou MQB, na ktorej stojí siedma generácia Volkswagenu Golf, nové Audi A3 alebo spomínaná nová Škoda Octavia III. generácie. Novinka v podobe rozvodového remeňa sa rozšíri aj do ostatných koncernových modelov, zatiaľ však nevedno kedy.
3 komentáre
hochut
Odkial je tato informacia?
„Volkswagen aj Škoda sa rozhodli na poruchy spojené s rozvodovou reťazou predĺžiť záruku z pôvodných troch rokov a 100 000 najazdených kilometrov na šesť rokov a 200 000 kilometrov.“
Mate k dispozicii uplny text tej „rozsirenej zaruky“?
Richard
Tiez by ma zaujimalo kde vzali tuto informaciu, ked VAG nechce menit ani v 2 rocnej zaruke chrapciace retaze. tvrdia vraj je to normalne. Preco to neriesi ŠOI alebo podobna institucia…
Nemam na to slov, pretoze tieto problem sa riesia od kedy sa vyraba TSI. Hanba im… 🙁
peter
No to je tak , ked si nechame sr…..ť, na hlavu niečo obdobne boli nešťasné vstreky na passatoch , až ked sa proti tomu postavili anglani a francuzi a pohrozili že nebudu dovažať tento model na svoj trh tak sa zaviedla akcia na výmenu trysiek