Vďaka súdnemu sporu medzi Európskou komisiou a dvoma krajinami – Poľskom a Litvou, sa možno bude môcť zaregistrovať vozidlo s pravostranným riadením aj na Slovensku. Problémy so snahou zaevidovať auto v týchto krajinách ukončil Európsky súdny dvor (ESD) dňa 20. 03. 2014 jasným rozsudkom. Krajiny autá s pravostranným riadením zaevidovať musia.
Vpravo jazdíme, a teda používame vozidlá s ľavostranným riadením už 75 rokov, presne od 18. marca 1939. Vozidlá s pravostranným riadením (tzv. angličáky) nebolo možné doteraz na Slovensku oficiálne zaregistrovať. Podobne tomu bolo aj v Poľsku, Litve a ďalších krajinách. Autá s volantom napravo doviezli na Slovensku zväčša ľudia zamestnaní vo Veľkej Británii alebo Írsku a jazdili s nimi na pôvodné doklady alebo proste načierno. Prestavba takýchto vozidiel je finančne veľmi náročná a väčšinou sa neoplatí, výnimku tvoria len špeciálne (športové) vozidlá alebo zberateľské exempláre vyrobené výlučne v pravostrannej verzii. V reálnej premávke tvoria vozidlá s pravostranným riadením len veľmi malé percento.
Rozhodnutím ESD sa však môže táto situácia podstatne zmeniť. V rozsudku ESD zo dňa 20. 03. 2014 sa píše:
Členské štáty nemôžu odmietnuť alebo zakázať predaj, registráciu, uvedenie do obehu, alebo použite dopravných vozidiel z dôvodu týkajúceho sa riadenia vozidla, ak toto zodpovedá požiadavkám rámcovej smernice 2007/461 a smernice 70/3112.
Rozhodnutie ESD sa odvoláva na jeden z najzákladnejších princípov EÚ, ktorým je aj voľný pohyb tovaru. Sedliackou rečou povedané, členské štáty zoskupené v európskom CCCP musia umožniť evidenciu vozidiel s pravostranným riadením, ak spĺňajú príslušné európske smernice. Taktiež, akonáhle je nejaký výrobok/produkt schválený pre trh jednej členskej krajiny, automaticky sa môže predávať alebo používať aj na zvyšnom území únie. Platí to teda aj pre Slovensko. Na mieste je však otázka, ako rýchlo sa zmení príslušná legislatíva a obvodné úrady dopravy začnú takéto vozidlá schvaľovať?
Čo táto zmena prinesie v praxi?
Nad správnosťou rozsudku ESD možno len polemizovať, je to súd a rozhodnutie súdu by sa malo rešpektovať. Každopádne voľný trh je jedna vec a bezpečnosť premávky vec druhá. Jazda s vozidlom, ktoré má volant vpravo je v krajinách s ľavostranným riadením menej komfortná, pre menej skúseného vodiča nezriedka aj nebezpečná. Pri bežnom jazdení v menej hustej premávke po meste a prázdnych okreskách je riziko kolízie pomerne nízke.
Problém môže nastať v hustejšej premávke alebo pri vyšších rýchlostiach, kedy potrebujeme obiehať pomalšie idúce vozidlá. Ak chce totiž vodič s volantom napravo predbiehať na našich cestách, potrebuje buď asistenciu spolujazdca, musí sa poriadne nakláňať alebo spomaliť až má potrebný výhľad na cestu. V opačnom prípade totiž musí vybočiť s autom v priečnom smere viac ako o polovicu, aby videl aká je situácia v protismere.
Aj tieto informácie teda potvrdzujú, vozidlo s pravostranným riadením na našich cestách rozhodne neprispieva k zvýšeniu bezpečnosti, v rukách neskúseného vodiča môže byť doslova nebezpečné. Keďže naša republika je známa rôznymi pravidlami, nariadeniami, skúšaním, výškou pokút a najvyšším počtom policajtov na počet obyvateľov v EÚ, nebolo by možno na škodu, aby ten kto si vozidlo s pravostranným riadením registruje resp. bude na ňom jazdiť preukázal, že mu jazdenie na našich cestách nebude robiť výraznejšie ťažkosti.
Technické fakty
Vozidlá s pravostranným riadením sa od vozidiel s ľavostranným riadením odlišujú pozíciou za volantom, umiestnením pedálov, stieračmi, palubnou doskou resp. natočením stredového panela, vonkajšími zrkadlami… a samozrejme prednými reflektormi. Stretávacie svetlá sú nastavené tak, aby viac osvetľovali okraj vozovky. Preto ak sa na našich cestách jazdí s vozidlom s pravostranným riadením, s veľkou pravdepodobnosťou budete protiidúcich vodičov osvetľovať. Existujú však špeciálne kity (pásky), ktoré takéto osvetľovanie eliminuje. Niektoré vozidlá už majú od výroby možnosť nastaviť reflektor tak, aby bol prispôsobený jazde v danej krajine. Každopádne sa odporúča svetlá skontrolovať a nastaviť, aby neoslňovali protiidúce vozidlá.
Len pre orientáciu si uveďme zoznam dielov, ktoré by bolo potreba vymeniť alebo upraviť, aby vozidlo spĺňalo podmienky na registráciu v SR (v závislosti od modelu vozidla sa môže zoznam mierne odlišovať). Výmena:
- palubná doska vrátane stredového ovládania a výstuhy,
- kúrenie – klimatizácia s ventiláciou,
- páčky ovládania stieračov a svetiel,
- pedále, opieranie ľavej nohy,
- posilňovač bŕzd,
- páčky otvárania kapoty, veka nádrže a kufra, treba vymeniť aj lanovody,
- koľajnice a spodná konštrukcia predných sedačiek,
- koberec, odhlučnenie prednej steny a tunela vozidla,
- zámky dverí, držiaky spätných zrkadiel (trojuholníky),
- predná stena kabíny k motorovému priestoru,
- motorček stieračov, tiahla stieračov a ramienka stieračov,
- servo riadenie s potrubím,
- potrubia klimatizácie a brzdové potrubie,
- predné svetlomety,
- na niektorých vozidlách aj zadné koncové svetlá (opačne umiestnená spiatočka, hmlovka).
Upraviť treba elektroinštaláciu zväzku motorového priestoru, palubovky, prednej steny, ale aj zväzky predných dverí atď.