Volkswagen načrel pre svoj kabriolet s pevnou strechou do starogréckej mytológie a nazval ho po bohyni rána a začínajúceho dňa – EOS (v rímskej mytológii jej zodpovedá Auróra). Od uvedenia na trh ubehlo pekných pár rokov a Eos vyzerá stále k svetu. Keďže ceny jazdeniek postupne klesajú, začína byť Eos atraktívny pre oveľa väčší počet motoristov milujúcich vietor vo vlasoch. Poteší atraktívnym vzhľadom, solídnym počtom motorov, rôznou doplnkovou výbavou, jazdnými vlastnosťami a aj solídnou spoľahlivosťou (pri výbere vhodnej motorizácie).
Eos bol verejnosti prvý krát predstavený 12. septembra 2005 vo Frankfurte a na trhy sa dostal začiatkom roka 2006. Na výber boli zo začiatku tri benzínové motory 1,6 FSI (85 kW), 2,0 FSI (110 kW), 2,0 TFSI (147 kW) a jeden naftový 2,0 TDI (103 kW). V druhej polovici toho istého roka pribudol aj šesťvalec 3,2 V6 s výkonom 184 kW.
V roku 2007 prebehla prvá zmena pod kapotou, keď motor 1,6 FSI nahradil nový 1,4 TSi (90 kW). Zakrátko pribudla aj výkonnejšia verzia 1,4 TSi twincharger s výkonom 118 kW.
V závere roka 2008 vystriedal starý 2,0 TDi so vstrekovaním PD (čerpadlo tryska) nový motor 2,0 TDi CR so vstrekovaním common rail, rovnakým výkonom 103 kW a krútiacim momentom 320 Nm.
Na jar 2009 bol nahradený 3,2 V6 novým motorom 3,6 V6 FSI, ktorý je vybavený priamym vstrekovaním benzínu do valcov a dosahuje výkon 191 kW. Dodával sa štandardne s prevodovkou DSG so šiestimi stupňami.
V novembri 2009 bol nahradený aj 2,0 TFSI novým 2,0 TSI s výkonom 155 kW pri 5300 až 6200 ot/min. Krútiaci moment zostal na hodnote 280 Nm, avšak v širšom pásme 1700 až 5200 ot/min. Maximálna rýchlosť stúpla na 236 km/h s manuálnou prevodovkou a 234 km/h s DSG (obe šesťstupňové). Akcelerácia z 0 na 100 km/h je za 7,8 sekundy a kombinovaná spotreba 7,7 l/100 km.
V októbri 2010 bol predstavený facelift, ktorý dizajn Eosu priblížil Passatu B7. Zmenami tak prešla predná, ale aj zadná časť a taktiež spätné zrkadlá. Interiér dostal nové materiály, výraznejšie dizajnové zmeny sa dotkli tvaru volantu, páka voliča automatu DSG dostala subtílnejší tvar a na prístrojovom paneli sa objavil nový farebný multifunkčný displej palubného počítača. Ďalšími novinkami sú automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, parkovací asistent druhej generácie, či bezkľúčový vstup a štartovanie s diaľkovým ovládaním strechy. Eos dostal za príplatok aj kožu s reflexným povrchom, ktorá sa na slnku menej ohrieva.
Pribudla aj verzia Bluemotion, ktorá má s pridaním funkcie Start-Stop a alternátorom s rekuperáciou brzdnej energie spotrebu nižšiu o 0,7 litra na výsledných 4,8 l/100 km (motor 2,0 TDI – 103 kW). Po facelifte ostali v ponuke motorizácie 1,4 TSi (90, 118 kW), 2,0 TSi (155 kW) a 2,0 TDi CR (103 kW). Všetky motory boli kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, 1,4 TSi za príplatok aj so sedem resp. v prípade oboch dvojlitrov šesťstupňovou DSG.
Nárazovým testom Euro NCAP prešiel Volkswagen Eos v roku 2007. Za ochranu cestujúcich dostal štyri hviezdičky z piatich (31 bodov) a zhodný počet hviezd dostal aj za bezpečnosť detí v autosedačkách (40 bodov). Za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dostal dve hviezdičky (13 bodov).
Prednosti a nedostatky
stále atraktívny dizajn |
menej miesta na zadných sedadlách, hlavne v oblasti hlavy (pri natiahnutej streche) |
komfortnejšie naladený podvozok a sedadlá |
horší prístup k zadným sedadlám |
presklená strecha a množstvo rôznej výbavy |
objemovo dostatočný batožinový priestor, ale pri verzii kupé prekáža plastový kryt-prepážka |
väčšinou kvalitné materiály a dielenské spracovanie |
horší výhľad smerom vzad |
jazdné vlastnosti |
väčšia hlučnosť pri vyšších rýchlostiach |
solídny výber motorov |
niektoré problematické motorizácie |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektrickým sťahovaním okien, kúrením, nefunkčným kompresorom klimatizácie |
náchylnejšie niektoré plasty v interiéri na povrchové poškodenie |
občas nefungujúca pamäť polohy predných sedadiel - po odklopení sa sedadlo musí ručne doladiť do pôvodnej polohy |
prenikanie vody do interiéru cez tesnenie strechy a okien |
občas nadmerné hrkanie otvorenej strechy pri jazde po nekvalitnej vozovke |
opotrebované zadné silentbloky predných ramien, nadmerná vôľa v tiahlach stabilizátora - klopavé zvuky pri prejazde nerovností (väčší km nábeh) |
hlučnejšie ložiská kolies (väčší km nábeh) |
chybné lambda sondy (benzínové motory) |
chybná zapaľovacia cievka - nerovnomerný beh motora (benzínové motory) |
zle fungujúci hydraulický napínač reťaze alebo vyťahaná samotná reťaz - nadmerné vôle v rozvodovom mechanizme - hlučné štarty, rachotiace zvuky reťaze (TSI motory, do polovice roku 2011) |
problémy so vstrekovačmi - nerovnomerný chod a svietiaca kontrolka (1,4 TSi) |
porucha vodnej pumpy (1,4 TSi) |
tepelne poškodené alebo prasknuté piesty a ich piestne krúžky - strata kompresie, zvýšená spotreba oleja (1,4 TSi - 118 kW, vyššie riziko pri častejšej jazde ostrejším tempom) |
občas zanesený-zalepený ventil odvetrávania kľukovej skrine - zvýšená spotreba motorového oleja (2,0 TSI) |
nadmerné opotrebenie variabilného časovania ventilov - chybové hlásenie, zníženým ťah, nerovnomerný chod (1,4 TSi 2,0 TSi) |
zvýšená tvorbu karbónu (TSI motory, viac pri 1,4 TSi) |
nadmerne opotrebované hrnčekové zdvihátka ventilov alebo vačkový hriadeľ (2,0 TDI PD, príliš dlhý interval výmeny oleja alebo častejšie dlhé bežanie motora na voľnobeh alebo príliš nízkych otáčkach) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba motorového oleja, priesaky oleja, slabší ťah (častejšie 2,0 TDI PD, väčší km nábeh) |
uvoľnené vstrekovače - riedenie motorového oleja naftou (väčší km nábeh 2,0 TDI PD) |
netesnosť tandemového čerpadla - riedenie motorového oleja naftou (väčší km nábeh 2,0 TDI PD) |
občas chybné palivové čerpadlo v nádrži - problémy so štartovaním (2,0 TDI PD) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 TDI, väčší km nábeh) |
porucha ovládania swirl klapiek - svietiaca kontrolka motora, zvýšená spotreba, kolísanie výkonu, prechod do núdzového režimu (2,0 TDI CR) |
prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu - chladiaca kvapalina preniká do sania, čo spôsobuje jej úbytok (2,0 TDi CR, do roku 2012) |
zakarbónovaný - nefunkčný EGR ventil - slabší ťah, trhavá akcelerácia alebo prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou (2,0 TDI CR, väčší km nábeh, častejšie jazdenie na kratšie vzdialenosti) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší, nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (2,0 TDI CR, väčší km nábeh) |
predčasne zanesený filter pevných častíc - DPF ( 2,0 TDI, väčší km nábeh, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - blížiace sa upchatie sa hlási častejšími regeneráciami a miernym nárastom priemernej spotreby) |
občas sa vyskytujúce poruchy riadiacej elektroniky prevodovky DSG |
poruchy mechatroniky alebo nadmerné opotrebovanie spojok DSG prevodovky (väčší km nábeh, divokejší jazdný štýl v spojení so silnejším motorom, kratšia životnosť v prípade 7 st. DSG) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0 TFSI TSi (147 a 155 kW). Turbom dopovaný motor poskytuje veľmi dobrú dynamiku pri rozumnej spotrebe. Pri pravidelnej údržbe je na obstojnej úrovni aj spoľahlivosť. 2,0 TDI CR (103 kW). Motor vybavený vstrekovaním common-rail síce nie je športovec, pre bežné jazdenie však poskytuje dostatok dynamiky, vyznačuje sa solídnou spotrebou a obstojnou spoľahlivosťou. |
1,6 FSI Motor je na pomerne ťažký Eos dosť slabý a vzhľadom na dynamiku jazdy nie je oslňujúca ani spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 TSI | 1390 ccm | CAXA | 90 kW |
1.4 TSI | 1390 ccm | CXSB | 92 kW |
1.4 TSI | 1390 ccm | CAVD,CTHD | 118 kW |
1.4 TSI | 1395 ccm | CHPB | 110 kW |
1.6 FSI | 1598 ccm | BLF | 85 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | BVY,BVZ | 110 kW |
2.0 TFSI | 1984 ccm | BWA,CAWB,CCZA | 147 kW |
2.0 TFSI | 1984 ccm | CULC | 162 kW |
2.0 TSI | 1984 ccm | CCZB | 155 kW |
3.2 V6 | 3189 ccm | BUB,CBRA | 184 kW |
3.6 V6 | 3597 ccm | CDVA | 191 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 TDI | 1968 ccm | CFFA | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMM | 103 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | CBAB,CFFB | 103 kW |