Aj keď sa jedná o imidžové vozidlo, na výber je celkom slušný počet motorov a na svoje si prídu aj priaznivci nafty. Základ predstavuje atmosféricky plnený priamovstrekový 1,6 FSi. Dosahuje výkon 85 kW a krútiaci moment 155 Nm. Motor pôsobí v 1,5 tony vážiacom vozidle dosť slabo, obzvlášť pri väčšom obsadení. Pre svižnejšiu jazdu je potrebné ho dosť vytáčať, čím stúpa najmä spotreba. Pri opatrnejšom zaobchádzaní sa dá jazdiť v priemere okolo 7 litrov, reálnejšia však bude spotreba okolo 8-9 litrov drahšieho benzínu BA98. Motor sa vyskytuje veľmi zriedkavo a je vhodný len pre pokojnejšie jazdiacich motoristov.
Priame vstrekovanie využíva aj väčší 2,0 FSi s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Oproti 1,6 FSi poskytuje síce lepšiu dynamiku, ale požadovaný krútiaci moment na svižnejšiu jazdu naberá až v stredných otáčkach. Kto chce jazdiť svižnejšie, musí motor udržiavať v hornej polovici otáčkového spektra, čo sa samozrejme prejaví na vyššej spotrebe. Pri pokojnom tempe je možné jazdiť okolo 8 litrov, reálnejšia je ale spotreba na úrovni 9-10 BA 98, pri svižnejšej prevádzke samozrejme aj viac.
Oba motory postupne vystriedal preplňovaný štvorvalec 1,4 TSi s výkonom 90 kW pri 5000 ot/min a krútiacim momentom 200 Nm v rozmedzí 1500-4000 ot/min. Konštrukčne motor vychádza zo staršej koncernovej 1,4 MPI (63 kW). K slušnému výkonu a rýchlej reakcii na zošliapnutie akcelerátora mu pomáha aj malé turbodúchadlo točiace sa až 220 000 ot/min, variabilné časovanie sacích ventilov a priame vstrekovanie paliva do valcov. Pre bežné jazdenie tak poskytuje dostatok dynamiky a poteší aj solídna pružnosť v širokom otáčkovom spektre. Športovejšie založených vodičov nenadchne trocha nudný prejav motora, ktorý síce disponuje solídnym ťahom, ale bez výraznejšej výkonovej špičky. Obstojná dynamika a pružnosť sa neodzrkadľuje v prehnanej spotrebe paliva, a keď treba, vie byť 1,4 TSi aj pomerne úsporný. Pri troche snahy o pokojnejšiu prevádzku sa spotreba pohybuje okolo 7 litrov, v praxi je ale reálnejšia hodnota okolo 8 litrov a pri svižnejšej jazde nie je problém atakovať ani 10 a viac litrovú hranicu.
Podstatne športovejšiu charakteristiku s gradáciou výkonu vo vyšších otáčkach ponúka ďalšia výkonová verzia 1,4 TSi – Twincharger, kombinujúca preplňovanie kompresorom a turbodúchadlom. Tá ponúka výkon 118 kW pri 5800 ot/min a maximum krútiaceho momentu je k dispozícii v širokom pásme od 1500-4500 ot/min. Motor pekne ťahá od spodných otáčok za zvuku jemne cvrlikajúceho kompresora, pričom v stredných otáčkach sa k nemu pridá jemne pískajúce turbodúchadlo, čo spolu so zvukom motora vytvára návykové predstavenie. Celkovo je charakteristika motora veľmi príjemná, nechýba ani gradácia výkonu a rýchla reakcia na zošliapnutie akcelerátora. Spotreba sa pri bežnom jazdení pohybuje okolo 8 litrov, pri využívaní potenciálu motora však treba počítať s dvojciferným číslom.
Z pohľadu výkonu, spotreby a tiež jazdných vlastností možno tento agregát označiť za veľmi dobrú voľbu pre dynamicky pôsobiaci Eos. Ako ale prax ukázala, problémom je spoľahlivosť, resp. životnosť motora. Oproti slabšej 90 kW verzii je síce chrastenie rozvodovej reťaze o niečo zriedkavejšie z dôvodu robustnejšej konštrukcie olejového čerpadla, problémom sú však piesty. Vyskytujú sa prípady tepelne poškodených alebo prasknutých piestov a ich piestnych krúžkov, obzvlášť ak sa s vozidlom častejšie jazdí ostrejším tempom. Prvým príznakom je postupná strata kompresie a zvýšená spotreba oleja.
Skvelú dynamiku v širokom spektre otáčok ponúkajú oba preplňované dvojlitre – 2,0 TSi aj starší 2,0 TFSi. Spotreba je samozrejme závislá od jazdnej dynamiky, pri bežnom jazdení sa pohybuje v rozmedzí 8,5-10 litrov, pri dynamickej jazde nie je problém 15 a viac litrov. Výkonnejší 2,0 TSi (EA888), ktorý používa reťazový rozvodový mechanizmus je približne o 10-15% úspornejší ako starší 2,0 TFSi zo série EA113, ktorý používa na pohon rozvodov ozubený remeň.
Pod kapotu sa dostal aj dieselový motor 2,0 TDi. Najskôr bol v ponuke so vstrekovaním čerpadlo tryska – PD (BMM) s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Osem-ventilový turbodiesel poskytuje Eos-u obstojnú dynamiku pri rozumnej spotrebe okolo 7 litrov nafty. Jeho slabšou stránkou je však kultivovanosť a vyššia hlučnosť, obzvlášť v nižších otáčkach alebo po studenom štarte. Zvyknúť si treba aj na značný turboefekt v nižších otáčkach a razantný nástup krútiaceho momentu tesne pod 2000 ot/min. Podstatne lepšiu kultivovanosť, nižšiu hlučnosť, hladší nábeh krútiaceho momentu a širšie spektrum využiteľných otáčok poskytuje 2,0 TDi CR so vstrekovaním common rail. Poteší aj rozumná spotreba, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 6-6,5 litra nafty na 100 km.
Zmenu prevodov obstaráva buď šesťstupňový manuál alebo šesť/sedemstupňové DSG prevodovky. Radenie manuálnej prevodovky je presné, má krátke dráhy radenia a minimálne vôle v koncových polohách. Športovejšie založeným vodičom môže mierne prekážať len vyššia tuhosť – odpor stredovej polohy. DSG prevodovky môžu pracovať v dvoch režimoch – plne automatickom alebo s manuálnou voľbou rýchlostných stupňov. DSG prevodovka je známa rýchlymi reakciami a dobre odladenou logikou, trocha cviku vyžadujú len rozjazdy, či posúvanie v kolóne, kedy sa môže vyskytnúť jemné cukanie.
Prednosti a nedostatky
stále atraktívny dizajn |
menej miesta na zadných sedadlách, hlavne v oblasti hlavy (pri natiahnutej streche) |
komfortnejšie naladený podvozok a sedadlá |
horší prístup k zadným sedadlám |
presklená strecha a množstvo rôznej výbavy |
objemovo dostatočný batožinový priestor, ale pri verzii kupé prekáža plastový kryt-prepážka |
väčšinou kvalitné materiály a dielenské spracovanie |
horší výhľad smerom vzad |
jazdné vlastnosti |
väčšia hlučnosť pri vyšších rýchlostiach |
solídny výber motorov |
niektoré problematické motorizácie |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektrickým sťahovaním okien, kúrením, nefunkčným kompresorom klimatizácie |
náchylnejšie niektoré plasty v interiéri na povrchové poškodenie |
občas nefungujúca pamäť polohy predných sedadiel - po odklopení sa sedadlo musí ručne doladiť do pôvodnej polohy |
prenikanie vody do interiéru cez tesnenie strechy a okien |
občas nadmerné hrkanie otvorenej strechy pri jazde po nekvalitnej vozovke |
opotrebované zadné silentbloky predných ramien, nadmerná vôľa v tiahlach stabilizátora - klopavé zvuky pri prejazde nerovností (väčší km nábeh) |
hlučnejšie ložiská kolies (väčší km nábeh) |
chybné lambda sondy (benzínové motory) |
chybná zapaľovacia cievka - nerovnomerný beh motora (benzínové motory) |
zle fungujúci hydraulický napínač reťaze alebo vyťahaná samotná reťaz - nadmerné vôle v rozvodovom mechanizme - hlučné štarty, rachotiace zvuky reťaze (TSI motory, do polovice roku 2011) |
problémy so vstrekovačmi - nerovnomerný chod a svietiaca kontrolka (1,4 TSi) |
porucha vodnej pumpy (1,4 TSi) |
tepelne poškodené alebo prasknuté piesty a ich piestne krúžky - strata kompresie, zvýšená spotreba oleja (1,4 TSi - 118 kW, vyššie riziko pri častejšej jazde ostrejším tempom) |
občas zanesený-zalepený ventil odvetrávania kľukovej skrine - zvýšená spotreba motorového oleja (2,0 TSI) |
nadmerné opotrebenie variabilného časovania ventilov - chybové hlásenie, zníženým ťah, nerovnomerný chod (1,4 TSi 2,0 TSi) |
zvýšená tvorbu karbónu (TSI motory, viac pri 1,4 TSi) |
nadmerne opotrebované hrnčekové zdvihátka ventilov alebo vačkový hriadeľ (2,0 TDI PD, príliš dlhý interval výmeny oleja alebo častejšie dlhé bežanie motora na voľnobeh alebo príliš nízkych otáčkach) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba motorového oleja, priesaky oleja, slabší ťah (častejšie 2,0 TDI PD, väčší km nábeh) |
uvoľnené vstrekovače - riedenie motorového oleja naftou (väčší km nábeh 2,0 TDI PD) |
netesnosť tandemového čerpadla - riedenie motorového oleja naftou (väčší km nábeh 2,0 TDI PD) |
občas chybné palivové čerpadlo v nádrži - problémy so štartovaním (2,0 TDI PD) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - klepavé zvuky a nadmerné vibrácie pri voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (2,0 TDI, väčší km nábeh) |
porucha ovládania swirl klapiek - svietiaca kontrolka motora, zvýšená spotreba, kolísanie výkonu, prechod do núdzového režimu (2,0 TDI CR) |
prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu - chladiaca kvapalina preniká do sania, čo spôsobuje jej úbytok (2,0 TDi CR, do roku 2012) |
zakarbónovaný - nefunkčný EGR ventil - slabší ťah, trhavá akcelerácia alebo prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou (2,0 TDI CR, väčší km nábeh, častejšie jazdenie na kratšie vzdialenosti) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší, nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (2,0 TDI CR, väčší km nábeh) |
predčasne zanesený filter pevných častíc - DPF ( 2,0 TDI, väčší km nábeh, nedostatočná regenerácia hlavne pri častejších mestských a kratších jazdách - blížiace sa upchatie sa hlási častejšími regeneráciami a miernym nárastom priemernej spotreby) |
občas sa vyskytujúce poruchy riadiacej elektroniky prevodovky DSG |
poruchy mechatroniky alebo nadmerné opotrebovanie spojok DSG prevodovky (väčší km nábeh, divokejší jazdný štýl v spojení so silnejším motorom, kratšia životnosť v prípade 7 st. DSG) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2.0 TFSI TSi (147 a 155 kW). Turbom dopovaný motor poskytuje veľmi dobrú dynamiku pri rozumnej spotrebe. Pri pravidelnej údržbe je na obstojnej úrovni aj spoľahlivosť. 2,0 TDI CR (103 kW). Motor vybavený vstrekovaním common-rail síce nie je športovec, pre bežné jazdenie však poskytuje dostatok dynamiky, vyznačuje sa solídnou spotrebou a obstojnou spoľahlivosťou. |
1,6 FSI Motor je na pomerne ťažký Eos dosť slabý a vzhľadom na dynamiku jazdy nie je oslňujúca ani spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 TSI | 1390 ccm | CAXA | 90 kW |
1.4 TSI | 1390 ccm | CXSB | 92 kW |
1.4 TSI | 1390 ccm | CAVD,CTHD | 118 kW |
1.4 TSI | 1395 ccm | CHPB | 110 kW |
1.6 FSI | 1598 ccm | BLF | 85 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | BVY,BVZ | 110 kW |
2.0 TFSI | 1984 ccm | BWA,CAWB,CCZA | 147 kW |
2.0 TFSI | 1984 ccm | CULC | 162 kW |
2.0 TSI | 1984 ccm | CCZB | 155 kW |
3.2 V6 | 3189 ccm | BUB,CBRA | 184 kW |
3.6 V6 | 3597 ccm | CDVA | 191 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.0 TDI | 1968 ccm | CFFA | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMM | 103 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | CBAB,CFFB | 103 kW |