Auto v garáži je ako med za sklom. Patrím k ľuďom čo sa radi vozia, ale zároveň majú radi prírodu (či peňaženku?). Preto tento test je určený práve pre vás, čo sa radi vozíte a na čerpačke častejšie zastavujete kvôli vode do ostrekovača či doplneniu tekutín, ako kvôli doplneniu pohonných hmôt do vášho miláčika. Pozrieme sa na zúbok šetrílkovi menom Passat Bluemotion a zistíme, čo a koľko treba za jeho skromný apetít obetovať.
Interiér a exteriér
Popisovať dizajn passatu je ako popisovať Monu Lisu. Dlhodobo patrí v našich česko-slovenských končinách k najobľúbenejším vozidlám. Zopár postrehov si ale neodpustím. Z predu sa na nás díva chrómom bohato zdobená maska chladiča spolu so svetlometmi zakusnutými do presného nárazníka. Z boku pôsobí passat dynamicky, dojem trošku kazí opticky dlhší kufor. Pohľadu zozadu dominujú združené svetlomety zasahujúce až do veka kufra. Celkove však dizajn passatu pôsobí veľmi vyvážene a elegantne s ľahkým nádychom dynamičnosti. Malé pripomienky mám k zhoršenej viditeľnosti žltých LED smeroviek za denného svetla hlavne zboku a základné 16 palcové kolesá pôsobia voči celkovým rozmerom vozidla dosť submisívnym dojmom.
Na interiér si zvyknete pomerne rýchlo. Pri sadnutí za volant som sa nemohol ubrániť dojmu, že výrobca po vzore paliva šetril aj na výbave. Švihadlá na zadných oknách sa v manažérskej limuzíne, ktorá zachraňuje svet podľa mňa nehodia. Ale poďme k samotnému interiéru. Ovládače sú logicky rozmiestnené a dobre viditeľné vo dne aj v noci. Rádio prehráva aj formát mp3 a nemalo problém so žiadnym CD nosičom, teda aj napáleným od suseda Joža a požičaným ďalším 40 poslucháčom. Škoda iba chýbajúceho USB alebo aux vstupu. Na rok 2008 to považujem za štandard v takejto triede.
Pristavím sa pri zvuku. Výkon aj kvalita vstavaného audia je na slušnej úrovni. Bez subwooferu logicky chýbali najhlbšie basy a výšky by mohli byť trošku jasnejšie, ale aj tak bol zvukový prednes na veľmi slušnej úrovni. Ak radi počúvate dynamickú a basovo orientovanú hudbu vyvarujte sa voľne uloženým predmetom v prepážkach dverí, lebo budú dosť výrazným sprievodným zvukom, vďaka vibráciám od vstavaného reproduktora. Zaznamenal som tiež nižšiu citlivosť vstavaného rádia, ktorá sa prejavovala zhoršeným zvukom a chrastením. Niektorí koncernoví súrodenci majú citlivosť vstavaných rádií na vyššej úrovni.
Volant, aj keď nie je potiahnutý kožou, padne veľmi dobre do ruky. Nie je ani veľký ani malý. Plasty v interiéri hodnotím ako veľmi kvalitné. Výplne dverí boli z kvalitného plastu a mäkkej látky, nič z toho nevykazovalo náznak opotrebenia. Vo výplni dverí potešil priestor na dáždnik. Takisto spracovanie a lícovanie celého interiéru je na vysokej úrovni. Nič nevŕzga ani pri prechode našimi železničnými akože priecestiami. Priestoru je dostatok aj vpredu aj vzadu, z vodičovho sedadla ma nebolel chrbát ani po 800 km jazdy a potešilo aj dobré tvarovanie sedadla (bočné vedenie) pri ostrejšom prejazde zákrutou. Pokiaľ ide o vnútorný priestor nie je si načo sťažovať. Na zadných sedadlách je priestoru taktiež dostatok a ako bonus dostatočne dimenzovaný batožinový priestor. Vozidlo bolo vybavené cúvacími senzormi, a tak aspoň čiastočne kompenzovali problematický výhľad vzad.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Pohon zelenej, teda vlastne modrej (BlueMotion) verzie známeho bestsellera zabezpečuje starší turbodiesel 1.9 TDI s piezoelektrickým vstrekovaním čerpadlo-tryska. Kto čakal hybrid, elektromotor, či palivové články, nemusí byť sklamaný. Dokonca tu nehľadajte ani žiadny start-stop systém a ani automatické odpájanie alternátora. Nemeckí konštruktéri zahrali na úplne inú strunu než Japonci, teda bez nutnosti miliardových investícií. Základný vznetový motor modifikovali na úspornejšiu prevádzku a väčšiu ohľaduplnosť voči životnému prostrediu. Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí upravená 5-stupňová manuálna prevodovka s dlhším 3. 4. a 5. rýchlostným stupňom. Konkrétne to spočíva v predĺžených prevodových stupňov 3 (1,25 z 1,3), 4 (0,84 z 0,9) a 5 (0,63 z 0,7).
Tuhšie naladený podvozok a kratšie pružiny znížili svetlú výšku auta vpredu o 15 a vzadu o 8 mm. Tým sa zlepšil aj koeficient odporu vzduchu. Sadze vo výfukových plynoch eliminuje filter pevných častíc dodávaný ako súčasť sériovej výbavy. Indikátor na prístrojovom paneli vodiča upozorní, kedy je najvhodnejšie zaradiť iný prevodový stupeň, aby motor stále pracoval v optimálnych otáčkach. Výkon 77 kW (105 k) je vzhľadom na zdvihový objem dnes už podpriemerný. Krútiaci moment 250 Nm má vodič k dispozícii od otáčok 1900/min. Dynamika je napriek nižšiemu papierovému výkonu, pohotovostnej hmotnosti 1422 kg a dlhým prevodom uspokojivá a na bežné jazdenie a predbiehanie úplne postačuje. Nechýba tiež tradičná vlastnosť motorov so vstrekovaním čerpadlo-tryska (príliš razantný nástup ťahu motora v okolí 2000/min a rýchlo klesajúci ťah motora nad 3500/min). Nebolo to však také výrazné, bol to zrejme dôsledok upravenej riadiacej jednotky a zmeneného sprevodovania. Taktiež som si všimol väčšiu ochotu motora akcelerovať z nižších otáčok cca 1300/min oproti konvenčným jednotkám TDI rovnakého výkonu. Tiež som zaregistroval mierne vibrácie prenášané do interiéru pri voľnobehu.
Podvozok, brzdy a riadenie
Jazdný prejav je jemne športový. Vozidlo drží dobre stopu aj pri ostrejšom prejazde zákrut. Nedotáčavosť typická pre vozidlá s predným pohonom a motorom vpredu nastupuje až pri snahe o jej dosiahnutie ďaleko za limitom bežného jazdenia. Jediné čo možno podvozku trocha vytknúť, sú väčšie ponory prednej časti vozu pri prudkej akcelerácii a prudkom brzdení a bočné náklony pri rýchlom prejazde zákruty. Napriek tomu vozidlo pevne drží stopu. Čo vozidlu-podvozku stále príliš nevonia, sú za sebou idúce prudšie zákruty. Riadenie je ovládané pomocou elektromechanického posilňovača a poskytuje vodičovi dostatok informácii o kontakte kolies s vozovkou. Jeho presnosť a strmosť prevodu dovoľovala aj občasné športové zážitky, kde však rozlet rýchlo zhasili dynamické možnosti ekologického agregátu. Šestnásťpalcové kolesá obúvajú 55% pneumatiky, ktoré ešte slušne tlmia nerovnosti, ale väčšie diery už tuhší podvozok nežehlí práve ukážkovo. Radenie je 5 stupňové a presné. Hlavica radiacej páky padne veľmi dobre do ruky. Radenie prevodových stupňov ide zľahka a dráhy radenia sú primerane krátke. Účinok bŕzd je dobrý, treba si dať pozor na razantný nástup brzdného účinku a neslábne ani pri opakovanom intenzívnom brzdení. Vľavo od volantu sa nachádza tlačítko elektrohydraulickej parkovacej brzdy. Oproti klasickej parkovacej brzde si však na jej fungovanie musíte zvyknúť – na hodiny napr. na snehu zabudnite. Inak funguje bezchybne a jej účinok bol okamžitý a vozidlo aj pri malom samovoľnom pohybe zastavilo okamžite.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Vozidlo malo v čase testu niečo cez 50.000 km a bolo bez poškodení, ako v interiéri, tak aj v exteriéri. Na kapote bolo iba zopár oderkov zrejme z odletujúcich kamienkov. Taktiež po stránke funkčnosti nevykazovalo žiadnu závadu. Toto auto je ako stvorené na hltanie poriadnej porcie kilometrov. Dojazd na jednu nádrž ako je vidieť s priložených foto je pri troške snahy možný až 1500 km, teda auto ako stvorené pre naozajstných šetrílkov. Prípona Bluemotion nie je teda iba na parádu. Spotreba osciluje od 5,7 pri mierne dynamickej jazde až po extrémnych 3,2 pri veľmi šetrnej jazde na okresných cestách. Dlhodobo nie je problém pri troške snahy jazdiť za nejakých 4,5 až 5 l/100 km. Trošku rozpačito na mňa pôsobil radca preradenia na optimálny prevodový stupeň, ktorý je v tvare šípky (hore dole) a čísla. Niekedy sa stalo, že radil zaradiť vyššiu rýchlosť príliš skoro a niekedy otravoval preradiť na nižší prevodový stupeň, aj keď podľa mňa nebolo potreba. Väčšinou si ale úlohu plnil svedomito. Pri obiehaní treba rátať z dôvodu dlhších prevodov s mierne zhoršenou dynamikou, zato pri 140 si užijete v kabíne kľud a pohodových 2500 ot./min. Myslím si, že Volkswagen správne stavil na jednoduchú a dostupnú sadu znižujúcu spotrebu paliva možnú aj bez väčších kompromisov, či už z pohľadu ceny, alebo prevádzkových vlastností vozidla.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | nafta |
Rozvod | OHC |
Plnenie | čerpadlo-tryska |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 896 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 79,5 x 95,5 |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77/105 v 4000 |
Točivý moment (Nm pri ot./min.) | 250 Nm pri 1900 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 193 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 6,7/4,2/5,1 |
Objem nádrže (l) | 70 |
0-100 km/h (s) | 11,8 |
Dĺžka (mm) | 4 765 |
Šírka (mm) | 1 820 |
Výška (mm) | 1 472 |
Rázvor náprav (mm) | 2 709 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 422 |
Celková hmotnosť(kg) | 2 030 |
Hmotnosť prívesu nebrzdeného (kg) | 740 |
Hmotnosť prívesu brzdeného (kg) | 1 500 |
Batožinový priestor (l) | 485 |
Cena vozidla v čase testovania: 21 000 €. [AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
nízka spotreba paliva |
vyššia hlučnosť motora |
priestor pre cestujúcich a batožinu |
vibrácie na voľnobehu |
jazdné vlastnosti |
sparťanská výbava |
nevädnúce a razantne nastupujúce brzdy |
výhľad vzad |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 TSI | 1390 ccm | CAXA | 90 kW |
1.4 TSI EcoFuel | 1390 ccm | CDGA | 110 kW |
1.6 | 1595 ccm | BSE,BSF | 75 kW |
1.6 FSI | 1598 ccm | BLF | 85 kW |
1.8 TSI | 1798 ccm | BZB,CDAA | 118 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | BLY,BLR,BVY,BVZ | 110 kW |
2.0 FSI | 1984 ccm | AXX,BWA,BPY,CAWB,CCTA,CBFA,CCZA | 147 kW |
2.0 FSI 4motion | 1984 ccm | BLX,BLY,BVX | 110 kW |
3.2 FSI 4motion | 3168 ccm | AXZ | 184 kW |
3.6 R36 4motion | 3597 ccm | BWS | 220 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 TDI | 1598 ccm | CAYC | 77 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BKC,BLS,BXE | 77 kW |
2.0 BlueTDI | 1968 ccm | CBAC | 105 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CBDC | 81 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BWV | 88 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMA,CBAA | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMP | 103 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | BMR,CBBB | 125 kW |
2.0 TDI 16V | 1968 ccm | BKP,CBAB | 103 kW |
2.0 TDI 16V 4motion | 1968 ccm | BKP,CBAB | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | BMP | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CBBB | 125 kW |
Jeden komentár
Majky
ten aux vstup nebol ani v laktovej opierke?
golf to tak ma! tiez 2008