Pred-faceliftovaný Phaeton je z bočného a zadného pohľadu ľahko podobný vtedajšiemu modelu Audi A8, pohľad spredu zase pripomína generáciu Passatu B5.5 vyrábanú v rokoch 2001-2005. Ak k tomu pripočítame dĺžku tesne nad päť metrov, nečudo, že mnohí neprajníci našli pre Phaeton nepríliš lichotivé pomenovanie – predĺžený Passat. Faktom je, že napriek menšej exkluzivite oproti niektorým konkurentom sa konštruktérom podaril vytvoriť automobil, ktorý aj po 11 rokoch vyžaruje značnú dávka noblesy a rešpektu.
Interiér vozidla poteší kvalitnými materiálmi a zodpovedajúcim dielenským spracovaním. Niektoré detaily sú síce podobné menej luxusným koncernovým vozidlám, v prípade Phaetonu sú však obohatené o luxusne pôsobiace prvky. Napríklad stredový panel podobný Passatu, či Golfu je obohatený o chrómové doplnky a strieborné tlačidlá vystriedali klasické čierne. Vodiča ale aj posádku často krát rozmaznáva veľmi bohatá výbava. Štvorzónová klimatizácia (iba v 4 sedadlovom prevedení) bez žiadneho prievanu, samozrejme s nastavením hodnôt pre každého cestujúceho zvlášť, komu by tento luxus nestačil, môže veľakrát natrafiť na vynikajúce kožené klimatizované (chladené) sedačky s masážnou funkciou, nastaviteľný volant s pamäťou, všemožne nastaviteľné sedadlá, samozrejme s pamäťou, 8″ displej, kvalitný audio systém, 8 airbagov, tiež nezriedka sa vyskytuje nezávislé kúrenie, radar na adaptívny tempomat, drevený dekor z pravého Eukalyptu, determálne sklá, elektrické zatváranie kufra, elektrické dovieranie dverí a veľa, veľa ďalších „drobností“. Jednou z nich sú aj výduchy ventilácie. Tie sú štandardne schované pod krytom vytvárajúcim s ostatnými časťami palubnej dosky jeden celok. Ak sa tieto výduchy uvedú do činnosti, kryt sa automaticky schová do palubnej dosky a ukážu sa klasické mriežky. Naopak niektoré detaily nadchnú menej. Mnoho motoristov má pripomienky na zastarano pôsobiaci a tiež dosť veľký volant. Z pohľadu luxusnej limuzíny menej nadchne aj riešenie signalizácie parkovacích senzorov, ktoré je v prípade Phaetonu riešené pomocou svetelných diód. Aj podstatne lacnejšia Octavia má takýto detail riešený okrem akustického signálu aj grafickou animáciou na obrazovke audio systému.
Predné sedadlá ponúkajú naozaj vysokú mieru komfortu, športovejšie založeným vodičom možno chýba trocha výraznejšie bočné vedenie, čo však vzhľadom k charakteru vozidla nie je žiadne negatívum. Na zadných sedadlách je miesta viac než dosť aj napriek faktu, že za luxusnými konkurentmi v dĺžke rázvoru mierne zaostáva. Z pohľadu obsadenia je na výber „lavica“ pre troch cestujúcich, alebo dve samostatne oddelené sedadlá. Aj základné prevedenie pre troch cestujúcich poskytuje slušný komfort, ozajstné pohodlie hodné luxusnej limuzíny však poskytuje príplatkové sedenie len pre dve osoby. Objem kufra je 500 litrov a ako už bolo spomínané veko kufra sa môže (za príplatok) otvárať automaticky. Zaujímavým detailom je schovávanie zámku kufra počas otvárania. Využiteľnosť kufra ako to už u sedanov býva je obmedzená pomerne malým vstupným otvorom. Lyžiarov nepoteší absencia otvoru v strednom operadle na prepravu dlhých predmetov.
Len pre orientáciu približný zoznam štandardnej a doplnkovej výbavy.
Štandardná výbava obsahovala ABS, EBV, EDS, ASR, MSR, ESP, šesť airbagov, pneumatické pruženie s elektronickou reguláciou, štvorzónovú klimatizáciu, palubný počítač, tempomat, informačný systém s farebnou obrazovkou, audiosystém s CD meničom, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, aerodynamické stierače s dažďovým senzorom, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, multifunkčný kožený volant, sedemnásť palcové disky kolies z ľahkých zliatin, atď. Doplnková výbava obsahovala napríklad tieto prvky: kontrolu tlaku v pneumatikách, reguláciu odstupu od predchádzajúceho vozidla, parkovací systém s kamerou, hi-fi audiosystém, multimediálny systém s obrazovkami v opierkach hlavy, bi-xenónové svetlomety, balík Memory, komfortné sedadlá vpredu s masážnou funkciou, samostatne regulovateľné a vyhrievané zadné sedadlá, kožené sedadlá s vyhrievaním, osemnásť palcové alebo devätnásť palcové disky kolies z ľahkých zliatin, radenie na volante, navigáciu, elektricky ovládané strešné okno s izolačným zasklením, vyhrievané predné okno, atď.
Volkswagen Phaeton poskytuje vynikajúci komfort jazdy, o ktorý sa stará pneumatické pruženie v kombinácii s elektronickými tlmičmi, ktoré menia svoje nastavenie podľa predstáv vodiča (4 polohy, normal, comfort, sport a servis). Vzduchové pruženie umožňuje aj dve úrovne svetlej výšky, čo sa hodí napríklad pri jazde po nespevnenej – poľnej ceste či zimnej zamrznutej vozovke s vyjazdenými koľajami. Nastavovanie pruženia či svetlej výšky je však trocha komplikované. Najskôr treba stlačiť tlačidlo na stredovom tuneli a následne vyberať možnosti na dotykovej obrazovke.
Vynikajúci komfort jazdy vie trocha narušiť iba väčší počet nerovností idúcich za sebou, na ktorých sa vozidlo trocha natriasa. Zle si nevedie Phaeton ani pri svižnom jazdení. Je pravdou, že úzke a kľukaté cestičky vďaka značným rozmerom a hmotnosti nie sú jeho doménou (obzvlášť pri ťažkom 5,0 TDi V10), každopádne možno považovať jazdné vlastnosti Phaetonu za isté a bezpečné. Phaeton je smerovo stabilný vo vysokých rýchlostiach na diaľnici a jazdnú stopu srdnato drží aj v ostrejšie prechádzaných zákrutách. Oceniť treba aj sériovo montovaný pohon 4×4, nazývaný 4Motion, ktorý okrem lepšej trakcie zlepšuje aj bezpečnosť jazdy za zhoršených jazdných podmienok (sneh, mokro…). Systém pohonu oboch náprav je prevzatý z Audi a krútiaci moment moment motora rozdeľuje medzinápravový diferenciál Torsen. Lichobežníkové nápravy Phaetonu sú vyrobené z hliníkových zliatin, ale vyznačujú sa pomerne slušnou odolnosťou. V prípade potreby – vzniknutej vôle je však možné ramená a silentbloky meniť samostatne.
Prednosti a nedostatky
kvalita použitých materiálov a dielenské spracovanie |
slabší imidž v triede luxusných vozidiel |
vyvážené a bezpečné jazdné vlastnosti |
možno až príliš konzervatívny dizajn |
prepracované pneumatické pruženie |
drahší servis a originál ND |
veľmi dobrý komfort jazdy |
horšie čitateľné symboly niektorých spínačov |
dobrá priestorová ponuka |
vyššia spotreba najmä benzínových agregátov |
dobrá ovládateľnosť vozidla |
|
sériovo montovaný pohon oboch náprav |
|
dobre odladená automatická prevodovka |
|
výbava vozidla |
Najčastejšie poruchy
občas problémy s elektronikou (modul Kessy - elektronický zamykací a štartovací systém - vozidlo sa neodomkne alebo nezamkne, občas štrajkuje navigácia, sťahovanie okien, atď.) |
vôle v nápravách - klopavé zvuky a zhoršené uplávané jazdné vlastnosti, najmä pri prudších zmenách smeru (väčší km nábeh) |
problémy s pneumatickým pružením - zlyhávajúci kompresor, občas nejaký snímač alebo niektorý z mechov |
nefunkčná automatická prevodovka - trhanie a podivné zvuky pri preraďovaní a rozbiehaní (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba a priesaky motorového oleja, zatuhnutá regulácia VNT-pokles výkonu (častejšie v prípade motorov so vstrekovaním PD, väčší km nábeh) |
zakarbónovaný/nefunkčný EGR ventil - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou (TDi, väčší km nábeh, častejšie kratšie jazdy) |
prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu - chladiaca kvapalina preniká do sania (3,0 TDi) |
uvoľnené vstrekovače - riedenie motorového oleja naftou (2,5 TDi, 5,0 TDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - problematický štart, nerovnomerný a hlučnejší chod motora (TDi, väčší km nábeh) |
riziko tečúcej vodnej pumpy (5,0 TDi - vyšší km. nájazd, zanedbaný servis - miešanie vody s olejom a následné zadretie motora na kľuke alebo vačke) |
nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme - hlučné štarty, rachotenie reťaze, zriedka aj preskočenie reťaze (FSi, 3,0 TDi - väčší km. nájazd) |
zanesený DPF filter (TDi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia) |
poruchy swirl klapiek v sacom potrubí (3,0 TDi, väčší nájazd) |
prasknutie tvrdokovového povlaku na stenách valcov (5,0 TDi - vyšší km. nájazd) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
3,0 TDi. Motor sa vyznačuje kultivovaným a tichým behom, solídnou spoľahlivosťou a pre bežné jazdenie postačujúcou dynamikou. Vzhľadom na hmotnosť a veľkosť je prijateľná aj spotreba, ktorá postupnými modernizáciami ešte o pár dcl klesla. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
3.2 V6 | 3189 ccm | AYT,BKL | 177 kW |
3.2 V6 4motion | 3189 ccm | BKL,BRK | 177 kW |
3.6 V6 4motion | 3597 ccm | CHNA,CMVA | 206 kW |
4.2 V8 4motion | 4172 ccm | BGH,BGJ | 246 kW |
6.0 W12 4motion | 5998 ccm | BAN | 309 kW |
6.0 W12 4motion | 5998 ccm | BRN,BTT | 331 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | BMK | 165 kW |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | CARA | 171 kW |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | CEXA,CARB | 176 kW |
3.0 V6 TDI 4motion | 2967 ccm | CEXB | 180 kW |
5.0 V10 TDI 4motion | 4921 ccm | AJS | 230 kW |
13 komentárov
Joe Mason
jazdil som s V8 a mozem zodpovedne povedat, ze je to adekvatna konkurencia vsetkych luxusnych sedanov. auto malo cca 150 000km a vobec to nebolo vidno. okrem toho motor aj napriek dostatku sily nebolo pocut. idealne auto na dlhe cesty.
Marcel Janco
absolútny súhlas, mal som svojho času(2003)možnosť sa previesť na VW Phaeton 6,0 W12 zapožičané na predvádzacie jazdy tunajšim dealerom z BA a čo dodať. Limuzína s veľkým L. V tom čase ma najviac upútala hebká perforovaná krémová koža sedadiel, s vibračnou opierkou a chladením. Ten motor mal fantastický zvuk a záťah. Jediným negatívom bola výsledná spotreba, začínajúca číslicou 2 alebo 3.
Andrej
Drahy servis ale inak by som nemenil
Andrej
z w 12 sa da tiez zajazdit spotreba ked clovek nema tazku nohu. Urcite je to auto na dlhsie cesty a nie do mesta.
Skanzen
2 Joe Mason:
99% aspoň troška kvalitnejších áut nebude pri 150tis.km vykazovať známky opotrebenia. To len na SVK dovezené autá s takým nábehom vyzeraju ako po milióne.
Jan Kuzma
Ja si chcem kupit teraz Phaetona 5,0 TDI W10.
Poradi mi niekto co su to za stroje?
Pre mna je to nieco nove nemam s tym skusenost.
Dakujem
Anonym
ad Skanzen: čo znamená trošku kvalitnejšie auto? aj nemecké a japonské autá so (skutočnými) 150 000 km vykazujú známky opotrebenia. Vŕzgajúce plasty, ošúchaný volant, sedadlá, začína praskať koža, koberce, niekde treba riešiť tlmiče, brzdy, silentbloky atď.
samozrejme je rozdiel diaľničných 150 tisíc behom troch rokov a mestských 150 tisíc behom 6 tich rokov.
a hej, na slovensko dovezené a celkovo jazdené autá u nás so „150 000“ TOP stav ako nové majú častokrát aj raz toľko, čo už je na GO motora.
bloke4
Páči sa mi vaše číselné ohodnotenie designu, 7/10 – aj keď ho tomuto autu takmer vždy niekto vyčítal.
Osobne nie som žiadny priaznivec VW a ich návrhárskej školy (ich autá ma z hladiska vzhladu nechávajú chladným, výrazne nezaujmú), no tento Phaeton je úplne krásny a vydarený – presne táto nevytŕčajúca nenápadnosť krásnych línií a vyváženého celku, sa vozidlu tejto kategórie hodí.
Keď ho občas vidím, vždy sa za ním musím s obdivom otáčať (to sa mi napr. pri trocha podobnom audi A8 nestáva). Osobne by som dal min. 9/10.
Marcel Janco
Dizajn je vždy veľmi subjektívna záležitosť. Mne sa napriek určitej nenápadnosti určite viac páči ako nepáči a preto 7 z 10. Čo sa týka dátumu reakcii, článok bol pustený práve pred 2 a pol roka, ale keďže bol nedávno kompletne prepracovaný, tak sa dátum zverejnenia zmenil.
Milan
to uz radsej 7er alebo S class, hlavne ked 7er mozem mat za rovnake peniaze
Pepe
Máte tam menšiu chybu. Píšete tam, že 5.0 TDI prestali vyrábať kvôli nemožnosti namontovať DPF filter a pri jeho problémoch píšete zanesený DPF filter 🙂
Marcel
Vlastnim Phaeton 3.OTdi a isty cas som mal aj V10.Obe auta boli pred zanikom.3.O tdi bol zachrane tesne pred rozobratim na diely,dala sa dokopy prevodovka a postupne sa autu vracia jeho niekdajsia krasa.V10 som zachranoval po nehode ked jeho predosly malitel ho rok nechal stat bez povšimnutia.Auticko sa poskaldalo do pojazdenho stavu a znou zacalo brazdit slovenske cesty.Za rok co vlastnim Phaeton mam par poznatkov ohladom niektroych detailov.napr lakovanie karoserie sa na niektorych miestach ofukuje t.j sa nejako dostala voda pod lak a kedze je väcsina dielov hlinikova vytvoria sa bublinky oxidacie hlinika,ovladadanie okien na strane vodica je dost nelogicky posunute dopredu cize sa mi obcas stane ze miesto predneho okna spustim zadne kedze stale zabudnem sa natiahnut viac dopredu na ovladac prednych okien.Inac som s Phaetonom velmi spokojny a nedam nan dopustit
dusan
Nic v zlom pre pre fanusikov BMW Audi Mercedes… Ale na phaetona nemaju ked porovnam BMW.7 audia8 a Mercedes s v roku 2005 tak na phaetona nemaju osobne som so viskusal tie limuziny no nemozu sa s phaetonom ani porovnat proste phaeton je luxusnejsi a krajsi ma interier