Staviate dom alebo chatu a občas treba niečo doviesť, previesť, naložiť? Nechcete si však ničiť rodinný poklad zaparkovaný v garáži, a tak logicky premýšľate nad niečím praktickým za prijateľný peniaz? Tento test bude možno jedným z riešení.
Interiér a exteriér
VW Polo Variant prišlo na trh v roku 1997 a technicky sa zhodoval s koncernovým súrodencom Seat Cordoba Vario. Keďže sa jedná o 13 rokov staré vozidlo, nebudem detailne posudzovať dizajn, iba sa pristavím pri niektorých detailoch. Predná časť, obzvlášť úzke svetlomety a maska, pôsobia jemne zakrpateným dojmom oproti celkovej veľkosti vozidla, hlavne nafúknutej zadnej časti. Na dizajnovej čistote mu neprídávajú ani oranžové smerovky. Číra varianta pôsobí oveľa prirodzenejšie. Celkovo však dizajn neurazí ani v dnešnej dobe, istú dávku elegancie mu dodáva lak v podobe tmavozelenej metalízy.
Vo vnútri čaká interiér zhodný s krátkym Polom a Polom sedan. Je vyrobený z tvrdého čierneho platu, ktorý po rokoch nevykazuje poškodenie ani opotrebenie. Dielenské spracovanie je tiež na veľmi dobrej úrovni, nič neodpadáva, netrasie sa a ani jazdou na našich cestách nevychádzajú z palubnej dosky a ostatných plastov žiadne pazvuky. Dizajn interiéru je nemecky chladný, ale ergonomicky veľmi dobre riešený a väčšina ovládacích prvkov je na podvedome správnom mieste. Ovládače el. sťahovania okien v strede ovládacieho panela sú umiestnené na štýl VW dosť zvláštne. Možno boli dodatočne montované. Predné sedadlá si aj po rokoch držia tvar, sú dobre tvarované, akurátne tvrdé, majú snahu aj o bočné vedenie a podržanie v zákrutách. Miesta si nájde aj urastenejší vodič dostatok. Miesta na zadných sedadlách je akurát do výšky 175cm, pri veľkosti vozidla by som čakal trocha viac. Čoho je však dostatok, je miesta pre batožinu alebo náklad. Základný objem je síce 390 litrov, avšak po jednoduchom sklopení zadných sedadiel je k dispozícii až 1260 litrov. Nakladanie ťažkých predmetov sťažuje vysoká nakladacia hrana, výhoda je, že nemusíte nakladať skrčený, pretože piate dvere sa otvárajú vysoko. Zaujímavosťou bola aj dvojica vnútorných držiakov na zatváranie zadných dverí, takže o čistotu vašich rúk je aj pri nepriazni počasia postarané. Výbava bola na dobu výroby vozidla štandardná, na dnešnú už ľahko stráca, obzvlášť pri absencii airbagu aj pre vodiča. Potešilo ma centrálne zamykanie a alarm.
Vozidlo bolo vybavené domontovaným značkovým autorádiom a iba priemernými originál reproduktormi. Na počúvanie dopravného hlásenia a hudby z rádia počas jazdy plne postačujúce.
Motor a prevodové ústrojenstvo
Motor napriek nízkemu výkonu 55 kW, bol pre mňa celkom prekvapením. Pri bežnej jazde neobťažoval nadmerným hlukom a do interiéru nebolo cítiť takmer žiadne vibrácie. Bol vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a vyznačoval sa solídnym ťahom v nízkych a stredných otáčkach. Do vysokých (nad 4500) otáčok sa mu už moc nechcelo, začínal byť značne hlučný bez odpovedajúceho ťahu a dynamiky jazdy.
Prevodovka mohla mať ohľadom na charakter motora dlhšie prevody, obzvlášť to bolo cítiť na prvom a piatom prevodovom stupni, kde sa mi neraz stalo, že aj pri normálnom pridaní plynu vozidlo na jednotke zahrabalo a zase pri diaľničných rýchlostiach už motor pomerne hlasno dával o sebe vedieť. Spotreba oscilovala od 9 litrov pri nešetrnom zaobchádzaní alebo čisto mestskej jazde, až po 5 litrov pri kostolnej jazde mimo mesta. Počas testu mi vyšiel priemer 7,4 litra na 100 km. Radenie prevodových stupňov išlo ľahko, hlavica pomerne krátkej radiacej páky padla dobre do ruky, vôla v koncových polohách a presnosť radenia však už neboli najlepšie. Tiež zaradenie spiatočky chcelo troška cviku.
Podvozok, brzdy a riadenie
Podvozok testovaného vozidla bol naladený pomerne tvrdo a komfortu zrovna na rozdávanie neponúka. Prejazdy nerovnosťami boli sprevádzané citeľnými rázmi do interiéru a hlasnejším zvukovým sprievodom. Z podvozku cítiť robustnosť, vozidlo sa v zákrutách prehnane nenakláňa a na kvalitných cestách dobre drží stopu. Rozhodiť vozidlo, hlavne jeho nezaťaženú zadnú časť, sa mi podarilo iba pri rýchlom prejazde cez priečne aj pozdĺžne nerovnosti. Ale kto bude s týmto vozidlom takto jazdiť, že? Preto pri dodržiavaní povolených rýchlostných limitov sa môžete na podvozok vozidla plne spoľahnúť.
Brzdy sú vpredu kotúčové, vzadu bubnové, majú pozvoľný nástup, po viacnásobnom brzdení začínajú vädnúť a ich účinok pri naloženom vozidle bol iba priemerný.
Riadenie s hydraulickým posilňovačom nebolo preposilované a zabezpečovalo celkom slušnú spätnú väzbu o dianí na ceste aj pri naloženom vozidle.
Aj z iného súdka
Ako som v úvode spomínal, vozidlo má viac ako 13 rokov, tak som sa rozhodol pridať k obvyklému testu zopár pozbieraných informácii aj od užívateľa.
Testované Polo prišlo na trh v roku 1994. Dostupné bolo v trojdverovom aj päťdverovom prevedení, v roku 1995 prišla varianta sedan s kufrom o objeme 455 l a o dva roky neskôr aj pohľadné kombi variant s kufrom o objeme 390 l rozšíriteľným až na 1260 l.
Motory montované do Pola boli vo VW osvedčená klasika a napríklad prvý 16 ventilový motor sa začal do Pola montovať až v roku 1997. Jednalo sa o 1.4 16V (74 kW). Oveľa častejšie sa však stretnete s maloobjemovými motormi 1.05 (33 kW) do r.v. 1996 potom 1.0 (37 kW) od r.v. 1996. Obe pohonné jednotky sú vhodné iba pre mestskú prevádzku, kde nevadí, že 955 kg ťažké Polo zrýchľuje na 100 km/h za 21,4 resp. 18,5 s. Priemerná spotreba sa pohybuje na hodnote 6,6 l/100 km resp. 5,9 l /100 km u novšieho litrového agregátu. Ďalšími rozšírenými variantami sú 1.3 (40 kW) a aj z Felícií známa a v našom vozidle testovaná 1.6 (55 kW). Vznetové motory zastupoval najskôr komôrkový motor 1.9D (47 kW) od roku 1995. Od roku 1996 bol v ponuke aj priamovstrekový diesel bez turba 1,9 SDI. Preplňovaný dieselový motor TDI bol vyhradený iba pre varianty Polo Classic a Polo Variant. Postupne bol aj zážihový motor 1.3 nahradený väčším 1.4 (44 kW). Športové nároky mohli do určitej miery spĺňať TDI jednotky, tiež od roku 1997 montovaný 1,4 16V, ale hlavne Polo GTI, ktoré malo s motorom 1.6 výkon(88 kW od roku 2000 až 92 kW).
Volkswagen Polo malo počas výroby rôzne akčné modely napr. Polo Open Air s veľkou elektricky otvárateľnou strechou, Polo Colour Concept s karosériou a interiérom v špeciálnych farbách (červená Flash, modrá Jazz, čierna Magic, zelená Salsa). Špecialitou bolo Polo Harlekin. Obsahovalo náhodne zostavené diely z rôznych farieb. Zákazníci pri objednaní nevedeli akú farebnou konfiguráciu dostanú.
V roku 2000 bola predstavená prepracovaná verzia Pola dosť podobná väčšiemu súrodencovi Golf IV. Nová bola predná časť so svetlometmi s čírou optikou a väčším logom VW, vzadu sa premiestnila ŠPZ z veka nižšie na nárazník a vo vnútri sa zmenila celá palubná doska aj s modrým podsvietením.
Volkswagen Polo si dobre viedlo ako nové a aj ako ojazdené. Spoľahlivosťou bolo jemne nadpriemerné a zvyčajne sa vyskytovali nasledovné neduhy:
- poruchy imobilizérov a zapaľovania
- rýchlejšie opotrebenie spojky a občas pretrhuté lanko
- netesnosti hadíc chladiaceho systému
- chybné motorčeky stieračov a ventilátora chladenia
- občas prepálené tesnenia pod hlavou
- roztrhnuté klinové remene
- korózia výfukového systému
- nižšia životnosť tlmičov na zadnej náprave
Zo spomínaných porúch postihli 3 aj testované Polo. Porucha zapaľovania, chyba zadného stierača, v zime nefunkčné centrálne zamykanie.
Celkové hodnotenie, čo na to Autorubik
Napriek občasným poruchám je majiteľ spokojný a aj mne sa vozidlo vzhľadom na vek a počet najazdených kilometrov pozdávalo. Za relatívne malý peniaz poskytuje veľa muziky. Aj pri veku 13 rokov a 165 323 najazdených km, bolo vozidlo stále v slušnom stave, ako interiér, tak exteriér a všetko fungovalo aj po mechanickej stránke. Ak teda staviate a občas potrebujete previesť niekoľko 100 kg materiálu alebo nejaké náradie, je pre vás toto vozidlo vhodné. K jeho prednostiam tiež patria robustnosť, kvalita konštrukcie a dostatok náhradných dielov a servis za prijateľné ceny.
Konštrukcia | radový štvorvalec |
Palivo | BA 95 |
Rozvod | OHC 2 ventily na valec |
Plnenie | atmosférické |
Uloženie | vpredu naprieč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 598 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | – |
Prevodovka | päťstupňová mechanická |
Poháňaná náprava | predná |
Najvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55/75 v 4600 |
Maximálny točivý moment (Nm v ot./min) | 135 v 3500 |
Najvyššia rýchlosť (km/h) | 168 |
Spotreba paliva (l/100 km) | 7,4 |
Objem nádrže (l) | 42 |
0-100 km/h (s) | 12,8 |
Dĺžka (mm) | 4 137 |
Šírka (mm) | 1 640 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor náprav (mm) | 2 444 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 045 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 505 |
Hmotnosť prívesu nebrzdeného (kg) | 500 |
Hmotnosť prívesu brzdeného (kg) | 800 |
Batožinový priestor (l) | 390 |
Cena vozidla v čase testovania: 1 900 €.
[AdvantagesAndDisadvantages]
Prednosti a nedostatky
aj po rokoch ergonomický a kvalitný interiér |
absencia vodičovho airbagu |
priestor pre batožinu a cestujúcich vpredu |
hlučnosť a citlivosť podvozku (zadnej nápravy) pri prejazde nerovností |
v bežnej prevádzke dobré jazdné vlastnosti |
pri zaťažení iba priemerný brzdný účinok |
pohodlné a tuhé predné sedadlá |
krátky 1. a 5. stupeň |
prijateľná spotreba |
vyššia hlučnosť motora vo vyšších otáčkach |
dobrý ťah motora v spodných otáčkach |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.4 | 1390 ccm | AKP | 40 kW |
1.4 | 1390 ccm | AEX,AKV,AKK,AUD,ANW,APQ | 44 kW |
1.4 16V | 1390 ccm | APE,AUA | 55 kW |
1.6 | 1595 ccm | AFT,AEH,AKL,APF,AUR | 74 kW |
1.6 | 1598 ccm | AEE,ALM | 55 kW |
1.8 | 1781 ccm | ADZ | 66 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.7 SDI | 1716 ccm | AKW | 42 kW |
1.9 SDI | 1896 ccm | AEY | 47 kW |
1.9 SDI | 1896 ccm | AGP,AQM | 50 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AHU,AGR,ALH,ALE | 66 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AFN,ASV | 81 kW |
3 komentáre
Majo
Dobré vozítko a poruchy sú lacno a rýchlo odstrániteľné. Čo treba uviesť je, že hrdza má rada zadné lemy blatníkov. Inak auto je fajn a slúži mi oddane viac ako 11 rokov.
Anonym
spokojny som bol aj ja s chrochtajucou 1,9 som najazdil bez vecsich problemov 240 tisic km. Menil som všetko len spotrebaky zhavice tolmice vyfuk a zadne loziska jedine alternator bol repasnuty
jozef
Bude mať 13 rokov, nemal som s ním žiaden problém, klasika – tlmič výfuku, mám síce len 38 tis. km a garážujem, teraz práve mi odišla vodné čerpadlo, ale za 200 € to bolo do 2 dní vybavené.
Zháňam ale katalóg dielcov na tohto tátoša, nevie niekto poradiť, Ď.