VW T5 prešiel nárazovým testom Euro NCAP v roku 2008. Za ochranu posádky si vyslúžil štyri hviezdičky z piatich (27 bodov), rovnaký počet hviezdičiek zaznamenal aj za ochranu detí v autosedačke (40 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená jednou hviezdičku zo štyroch (3 body).
Keďže VW Multivan predstavuje vrchol modelového radu T5, budeme sa preto podrobnejšie venovať práve tomuto variantu.
Okrem najbohatšej výbavy z celého modelového radu, kombinuje všetky dostupné prvky podporujúce pasívnu aj aktívnu bezpečnosť akými sú napr. protiprešmykový a stabilizačný asistent alebo hlavové a bočné airbagy. Komfort cestovania na všetkých sedadlách zvyšuje stropná lišta so svetlami a výduchy klimatizácie nad oboma zadnými radami sedadiel. Potešia aj záclonky integrované do výplní dverí, ktoré môžu zakryť celú plochu okienok bočných posuvných dverí.
Samostatné a komfortne čalúnené sedadlá v druhom rade, obvykle dve vedľa seba sa dajú otáčať do protismeru, čo umožňuje až piatim ľuďom posed okolo zabudovaného stolíka. Zadný rad (lavica) sedadiel, ktorý je čalúnený o poznanie menej komfortne, sa dá posúvať vo veľkom rozsahu, čím sa vytvorí veľkorysý priestor buď pre cestujúcich alebo batožinu. Operadlo troj-sedadla sa dá sklopiť do vodorovnej polohy, čím vznikne rovná podlaha.
Ako bonus sa dal zakúpiť malý stolík alebo chladnička, ktorých upínanie bolo do koľajníc vedúcich po podlahe. Menším negatívom je vysoká hmotnosť jednotlivých pohyblivých častí – sedadiel, čo sťažuje ich manipuláciu resp. vyberanie.
Samotný interiér obsahuje hodnotne pôsobiace plasty a taktiež dielenské spracovanie je všeobecne na vysokej úrovni. Jedinú zásadnú výčitku si zaslúžia ošúchavajúce sa čierne tlačidlá a ovládacie prvky výbavy. Na veľmi dobre úrovni je aj ergonómia.
Napriek veľkosti a výške posedu pripomína pracovisko vodiča skôr osobné auto ako dodávku. Snaha VW priblížiť ovládanie Multivanu čo najviac osobnému vozidlu je viac ako citeľná. Zodpovedá tomu aj usporiadanie prístrojovej dosky, umiestnenie radiacej páky na palubnej doske s jej krátkymi a na dodávku aj veľmi presnými dráhami radenia. Tento dojem umocňuje aj elektrické ovládanie okien a zrkadiel alebo sklopné lakťové opierky sedadiel s možnosťou nastavenia ich výšky.
Rovnako komfort osobného vozidla pripomínajú aj sedadlá. Kladom je aj veľké množstvo rôznych odkladacích plôch, držiakov na 1,5 l PET fľašu alebo tiež pre uloženie rôznych papierov a ďalších drobností. Aj zadné sedadlá majú pod sebou plastovú zásuvku.
VW Multivan disponuje dobrými jazdnými vlastnosťami, samozrejme brané v rámci kategórie vozidla. Zásluhu má na tom dobré odladenie podvozku s nezávislým zavesením všetkých kolies. Na slušnej úrovni je aj komfort jazdy, iba pri obsadení jednou či dvomi osobami je trocha cítiť menšie natriasanie. Dôvodom je tuhšie nastavenie charakteristiky pružín v prvej časti ich zdvihu. Na druhej strane takéto nastavenie pomohlo do značnej miery eliminovať náklony vysokej a pomerne ťažkej karosérie v zákrutách a tiež zmierniť citlivosť na bočný vietor. Samozrejme s rýchlosťou to netreba preháňať, predsa len sa jedná o vozidlo kategórie MPV a nie o malý osobný hatchback.
S nastavením riadenia sa tiež výrobca pohral a predstavuje dobrý kompromis medzi dodávkou (teda viac otáčok a pomerne mäkká charakteristika pri malých rýchlostiach) a osobným vozidlom, čo zase predstavuje lepšiu presnosť, väčšiu strmosť, slušné manévrovanie s primeraným stuhnutím riadenia pri vyšších rýchlostiach. Škoda len takmer neexistujúcej spätnej väzby o dianí kolies na vozovke. Čím Multivan nejedného vodiča osobného vozidla prekvapí je jazdná stabilita v priamom smere aj za povoleným rýchlostným limitom slovenských ciest a diaľnic. Nesklamú ani brzdy, sú primerane účinné, vyžadujú však väčšiu ovládaciu silu v porovnaní s osobným vozidlom a pri opakovanom brzdení najmä v naloženom stave je citeľné ich vädnutie.
S najvýkonnejšími motormi bola možnosť príplatkového pohonu všetkých kolies – 4Motion. Pohon 4×4 zabezpečuje systém Haldex, ktorý zlepšuje trakčné schopnosti vozidla a tiež jazdné vlastnosti. Pohon 4×4 je pri dodržiavaní pravidelného servisu a primeraného jazdenia spoľahlivý. Na životnosť negatívne vplýva najmä náročnejšia jazda v teréne (zapadnutie, vyťahovanie iných vozidiel) alebo ťahanie ťažkých prívesov.
Prednosti a nedostatky
elegantný a pomalý starnúci dizajn |
vyššia poruchovosť prvých ročníkov |
priestranný a variabilný interiér s dobrým dielenským spracovaním |
ošúchané niektoré ovládače (el. okien, klímy, svetiel...) |
veľkosť a prístup do kufra |
absencia šestky a krátko sprevodovaná 5 st. prevodovka pri slabších motoroch |
jazdné vlastnosti a komfort cestovania |
horšia manévrovateľnosť v meste |
ponuka motorov |
vyššie ceny originál ND |
veľký počet rôznych karosárskych variant |
vyššie ceny jazdených vozidiel |
pomalší pokles hodnoty vozidla |
vyššia spotreba 3,2 V6 |
vyššia hmotnosť a horšia manipulácia so sedadlami |
Najčastejšie poruchy
poruchy elektroniky (najmä do roku 2006) |
ošúchané niektoré ovládače |
občas sa vyskytujúce zatuhnuté zadné brzdiče |
zvýšené množstvo karbónových usadenín (motory s priamym vstrekovaním benzínu, väčší km nábeh) |
občas problémy s rozvodovým mechanizmom (2,0 TSi a 3,2 V6) |
občas sa vyskytujúca hrdza zadných dverí |
nadmerne opotrebované ložiská častejšie predných kolies |
opotrebené uloženie predných tlmičov (väčší km nábeh) |
vôle v zavesení prednej nápravy - vymačkané/utrhnuté silentbloky predných ramien (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii (TDi, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované vstrekovače - hlučnejší a nerovnomerný chod motora, obtiažnejšie studené štarty (väčší km nábeh) |
zatuhnutá regulácia či nadmerne opotrebované turbodúchadlo - vyššia spotreba oleja, slabší ťah, prenikanie oleja do sacieho traktu (TDi, väčší km nábeh, dlhé intervaly výmeny oleja) |
vyššia spotreba oleja, nadmerne opotrebovaný tlmič torzných kmitov, nefunkčný EGR (2,5 TDi, väčší km nábeh) |
problematické teplé štarty - slabý akumulátor, nadmerne opotrebovaný štartér, vačkový hriadeľ, netesné hydraulické zdvihátka ventilov, chybné nastavenie snímača otáčok (1,9 TDi, 2,5 TDi PD) |
občas porucha škrtiacej klapky (1,9 TDi, väčší nábeh) |
zanesený DPF filter - slabší výkon, vyššia spotreba, prípadne prechod do núdzového režimu, svietiaca kontrolka (TDi, väčší km nábeh, resp. častejšia jazda v meste alebo kratších trasách - nedostatočná regenerácia, horší tehcnický stav motora) |
zvýšené riziko nadmerného opotrebovania a mechanických porúch DSG prevodovky (najmä pri väčšom nájazde) |
vibrácie kardanového hriadeľa v prípade verzií 4Motion |
problematické radenie prevodových stupňov manuálnych prevodoviek (väčší km nábeh, častejšie 5.stupeň v prípade prevodovky s motorom 1,9 TDi) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 TDi (103 kW). Motor poskytuje T5 primeranú dynamiku, v základe 6 st. prevodovku, poteší rozumnou spotrebou a pri troche predvídavosti aj solídnou spoľahlivosťou. Slabšie verzie 2,0 TDi sa hodia hlavne na prepravu ľahších nákladov, na dlhšie jazdy vyššou rýchlosťou nie sú príliš vhodné z dôvodu nakrátko odstupňovanej prevodovky. 1,9 TDi (77 kW). Spoľahlivý a úsporný motor, ktorý na dlhších jazdách trocha znevýhodňuje krátko odstupňovaná 5 st. prevodovka. |
2,0i (85 kW), 1,9 TDi (62, 63 kW), 2,0 TDi (62 kW). Jedná sa síce o spoľahlivé motory, ich kúpu si ale treba premyslieť vzhľadom na obmedzenú dynamiku hlavne v prípade naloženého vozidla. 3,2 VR6 (173 kW). Motor síce poteší solídnou dynamikou, na druhej strane sú ale drahší servis a vysoká spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 | 1984 ccm | AXA | 85 kW |
2.0 TSI | 1984 ccm | CJKB | 110 kW |
2.0 TSI | 1984 ccm | CJKA | 150 kW |
2.0 TSI 4motion | 1984 ccm | CJKA | 150 kW |
3.2 4motion | 3189 ccm | BKK,CFLA | 173 kW |
3.2 V6 | 3189 ccm | BDL | 170 kW |
3.2 V6 | 3189 ccm | BKK,CFLA | 173 kW |
3.2 V6 4motion | 3189 ccm | BKK,CFLA | 173 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.9 TDI | 1896 ccm | BRR | 62 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AXC | 63 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | BRS | 75 kW |
1.9 TDI | 1896 ccm | AXB | 77 kW |
2.0 BiTDI | 1968 ccm | CFCA | 132 kW |
2.0 BiTDI 4motion | 1968 ccm | CFCA | 132 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAA | 62 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAB | 75 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAD | 84 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAE,CCHB | 100 kW |
2.0 TDI | 1968 ccm | CAAC,CCHA | 103 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CAAE,CCHB | 100 kW |
2.0 TDI 4motion | 1968 ccm | CAAC,CCHA | 103 kW |
2.5 TDI | 2461 ccm | AXD,BNZ | 96 kW |
2.5 TDi | 2461 ccm | BLJ | 120 kW |
2.5 TDI | 2461 ccm | AXE,BPC | 128 kW |
2.5 TDI 4motion | 2461 ccm | AXD,BNZ | 96 kW |
2.5 TDI 4motion | 2461 ccm | AXE,BPC | 128 kW |
3 komentáre
Miro
Lepšia jazda ako v Multivanu človek nezažije. Ja som nikdy dodávku nechcel, pretože mi to prišlo zbytočné, ale raz som si ju požičal od kamaráta a iné auto už som nechcel 😀 . Aby bola dodávka kvalitná, tak to musel byť Volkswagen. Kúpil som si T5 multivan a dokonca sem si ho nechal prehrať do češtiny u http://www.autaslovensky.sk , aby som všetkému rozumel.
Vlado
Ako je to s tragédiou bi-turbo motorov ktoré extrémne žrali olej po tom čo nejaké kovové časti vliezli do motora z nejakého chladiča? škoda že to tu nie je rozvedené, asi by som to dal do kategorie nebrať 🙂
Ales
Kým sme nemeli deti, tak sme s manželkou tiež jazdili na dovolenku s multivanom. S dvoma deťmi už ale potrebujeme viac miesta a tiež pohodlie, takže sme si kúpili karavan, postupne televíziu, markízu a ďalšie veci z http://www.reslshop.sk a za chvíľu budeme mať karavan lepšie vybavený ako náš dom 😀 .