Napriek tomu, že modely S40/V50 sú postavené na rovnakom základe ako Ford Focus či Mazda 3, vyznačujú sa veľkou dávkou originality typickej pre kedysi švédske Volvo. Práve originalita príliš neoslovila priaznivcov tradičných hodnôt v prípade prvej generácie, ktorá mala konštrukčný základ spoločný s Mitsubishi Carismou. Druhá generácia vznikla pod vedením šéfkonštruktéra Petra Ewerstranda, veľmi rýchlo zapadla medzi ostatné modely značky a zaujala predovšetkým mladších motoristov. Vyznačuje sa robustnosťou, tuhosťou, bezpečnosťou, stále sviežim dizajnom exteriéru a interiéru (typickým Volvo) a zle si nevedie ani v spoľahlivosti.
Sedan Volvo S40 bol verejnosti predstavený v roku 2003 na autosalóne vo Frankfurte a verzia kombi V50 o niečo neskôr toho istého roku na Motor Show v Bologni. Výroba bola zverená linkám belgického závodu Volvo v Ghente. Počiatkom roku 2004 sa začal predaj a oba modely Volvo S40 a V50 boli ponúkané s dvoma päťvalcovými atmosférickými motormi 2,4i (125 kW) a 2,4i (103 kW). Ponuka motorov zahŕňa aj úplne nový štvorvalcový preplňovaný dieselový motor 2,0 D, ktorý vznikol spoluprácou Fordu a skupiny PSA, dosahujúci výkon 100 kW (krútiaci moment 340 Nm). Je vybavený druhou generáciou systému common-rail, turbodúchadlom s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek a piezoelektrickými vstrekovačmi. V priebehu roka 2004 doplnil motorovú paletu aj menší dieselový motor 1,6 litra (80 kW, 240 Nm), zážihové štvorvalce 1,6i (74 kW), 1,8i (92 kW) a tiež čerešnička na torte, preplňovaný radový päťvalec 2,5i (162 kW). V roku 2006 sa dostal pod kapotu dieselový päťvalec 2,4 (132 kW). V tomto roku sa objavila aj odvodená trojdverová verzia s názvom C30.
V polovici roka 2007 prišli na trh značne prepracované obe verzie, zmeny sa dotkli exteriéru a aj interiéru. Sedan S40 opticky zoštíhlel a pôsobí viac dynamicky po vzore väčšej S80. Dostal nový širší predný nárazník, nové mrežovanie, na ktorom je umiestnený väčší znak automobilky. Väčšie a nižšie je umiestnený prívod vzduchu, ktorý zaberá celú šírku vozidla. Ľahkých úprav, opäť smerom k S80, sa dočkali predné svetlomety. Zmeny sa dotkli aj zadného nárazníka, nový dizajn majú aj zadné svetlomety, ktoré sú teraz štíhlejšie a ich spodná časť narástla o 30 mm. Brzdové svetlá sú teraz zostavené z diód a pri intenzívnom brzdení svietia väčšou intenzitou než obvykle. Kombi V50 dostalo viac svalnatý predný nárazník s novým hrubším mrežovaním, prívod vzduchu je menší ako u sedanu a je opticky rozdelený na tri časti, čím sa dosahuje väčšej rozdielnosti medzi modelmi S40 a V50.
Zmeny sa odohrali aj v interiéri oboch variant, kde pribudlo viac praktických odkladacích priestorov, prepracované boli dverové výplne a dostali objemnejšie vrecká. Ako dekor sa dal objednať pravý škandinávsky svetlý dub. Zmien doznalo aj čalúnenie, nové Spring Green, ale aj jemnejšia koža. Na zadnom sedadle pribudla flexibilná zadná lakťová opierka, ktorá pojme aj 1,5 litrovú fľašu a za príplatok sa dali doobjednať natáčacie bi-xenónové svetlomety. Prepĺňaný päťvalec T5 dostal o 7 kW viac na výsledných 169 kW.
Koncom roka 2008 výrobca uviedol aj úsporné modely S40 V50 DRIVe 80 kW (240 Nm) so zníženou spotrebou o 0,4-0,5 l/100 km oproti klasickej verzii 1,6 D (80 kW). Zníženie spotreby dosiahlo Volvo obvyklými spôsobmi. Vozidlá majú zaslepené otvory v maske chladiča, deflektory pred prednými kolesami, svetlú výšku zníženú o 10 mm, krytovanie podvozku, upravený predný a zadný spojler, pneumatiky Michelin so zníženým valivým odporom, prevodovka má predĺžený tretí, štvrtý a piaty rýchlostný stupeň a úpravy doznali aj riadiaca jednotka motora, chladiaci systém a posilňovač riadenia.
Pre modelový rok 2011 automobilka pre svoje modely S40 a V50 kompletne inovovala paletu vznetových motorov s názvom D2, D3 a D4. Napriek doterajšej praxi neoznačujú číslovky počet valcov, ale relatívne výkonové zaradenie motorov. Rovnaký výkon, ale nový typ motora obsahuje úsporná verzia DRIVe. Štvorvalcová 1,6-ka (D4164T) o výkone 80 kW je doplnená systémom Štart/Stop a podľa výrobcu si v kombinovanom cykle vystačí so spotrebou 3,9 l na 100 km (dovtedy 4,5 litra). Novinkou je motor D2, s kódovým označením D4162T, ktorý zdieľa technický základ s DRIVe, má však výkon zvýšený na 84 kW už pri 3600 otáčkach a o 30 Nm viac, teda 270 Nm. Navyše má Volvo S40 D2 šesťstupňovú manuálnu prevodovku a kratší stály prevod. Kombinovaná spotreba je 4,3 l/100 km.
Päťvalcový agregát D3 o objeme dvoch litrov s kódovým označením D5204T pochádza priamo z vývoja Volva. Táto motorizácia nahrádza doterajší štvorvalec 2,0 D (100 kW, 320 Nm) a má 110 kW (350 Nm). Kombinovaná spotreba navyše klesla o pol litra na výsledných 5,1 l/100 km. Najsilnejším turbodieselom sa stáva D4. Jedná sa o silnejší variant D3, pri zhodnom objeme má 130 kW a 400 Nm. Vyrovná sa tak predchádzajúcemu päťvalcu D5, ktorý mal pri objeme 2,4 litra tiež 400 Nm a len o dva kilowatty viac. Kombinovaná spotreba je 5,1 l/100 km, oproti staršej D5 došlo k zlepšeniu o 1,1 litra.
V prípade benzínových agregátov zmeny nastali iba v redukcii ponúkaných verzií. Zostávajú motory 1,6i (74 kW), 2,0i (107 kW) a preplňovaný päťvalec T5 (169 kW, len s automatickou prevodovkou). Končí manuálna prevodovka a pohon všetkých kolies s T5 a tiež atmosférické päťvalce 2,4i (103 kW) a 2,4i (125 kW). Trojicu zážihových motorov v modelovom roku 2011 ešte dopĺňa 2,0 F, upravený na spaľovanie zmesi etanolu E85.
V roku 2012 bol predaj oboch modelov postupne na našom trhu ukončený a nahradený novou generáciou V40.
Volvo S40 absolvovalo nárazové testy Euro NCAP v roku 2004. Za ochranu posádky si odnieslo plný počet päť hviezdičiek (34 bodov). Za ochranu detí v autosedačke získalo štyri hviezdičky z piatich (40 bodov). Ohľaduplnosť voči chodcom bola ohodnotená dvoma hviezdičkami zo štyroch (18 bodov).
Prednosti a nedostatky
nízka spotreba 1,6 D |
chýbajúci šiesty prevodový stupeň (1,6D a benzínové štvorvalce) |
stále elegantný dizajn |
menej odkladacích priestorov |
jazdné vlastnosti a komfort |
menšie vonkajšie spätné zrkadlá |
kvalitné materiály a dielenské spracovanie |
v niektorých prípadoch horšia ergonómia ovládania |
komfortné sedadlá |
vyššia spotreba benzínových päťvalcov |
zvuk benzínových päťvalcov |
pomerne úzky interiér a menej miesta na zadných sedadlách |
vzhľadom na rozmery vozidla menší kufor |
Najčastejšie poruchy
občas poruchy elektroniky |
zriedka poruchy riadiacej jednotky alebo štartéra |
opotrebované ložiská kolies - hučanie (väčší km nábeh) |
klopajúce tiahla-tyčky stabilizátora prednej nápravy pri prejazde nerovností (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť brzdových kotúčov a platničiek |
občas chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine - vyššia spotreba oleja (benzínové päťvalce) |
nefunkčný EGR ventil (1,6 D a 2,0 D) |
opotrebované turbodúchadlo (diesel, najčastejšie starší 1,6 D 80 kW) |
netesnosť okolo usadenia vstrekovačov (1,6 D, najmä 2004-2006) |
porucha lambda sondy (benzín, väčší km nábeh) |
nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu - slabší ťah a vyššia spotreba (benzín aj diesel) |
cvakajúci mechanizmus variabilného časovania ventilov (benzín) |
občas zlyhávajúce SCV ventily čerpadla - nejde naštartovať (2,0 D) |
porucha regulácie turbodúchadla, chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba - vozidlo má pri akcelerácii šklbavý ťah (diesel D5) |
nadmerne opotrebované-netesné vstrekovače - problematické štartovanie, hlučný a nepravidelný chod, nafta tečie prepadom a čerpadlo nezvláda vytvoriť v zásobníku dostatočný tlak (diesel, väčší km nábeh) |
občas prasknuté hadice turbodúchadla - strata výkonu |
občas problémy s palivovým systémom - potreba vymeniť palivový filter, poprípade vyčistiť odvetrania palivovej nádrže (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, vyšší km nájazd) |
poruchy ovládania swirl klapiek (2,4 D, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 D. Radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Dvojliter je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA a Ford. Aj v prípade Vollva S40/V50 vykazuje dobrú dynamiku, spoľahlivosť a životnosť pri rozumnej spotrebe. |
Žiadny z motorov nie je vyslovené zlý. V prípade silných T5 a D5 treba upozorniť na fakt, že napriek vysokému výkonu sú aj pomerne ťažké, a tak sa skôr hodia na diaľničné jazdy ako na vymetanie úzkych a kľukatých okresiek. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1596 ccm | B 4164 S3 | 74 kW |
1.8 | 1798 ccm | B 4184 S11 | 92 kW |
1.8 FlexFuel | 1798 ccm | B 4184 S8 | 92 kW |
2.0 | 1999 ccm | B 4204 S3 | 107 kW |
2.0 F | 1999 ccm | B 4204 S4 | 107 kW |
2.4 | 2435 ccm | B 5244 S5 | 103 kW |
2.4 | 2435 ccm | B 5244 S4 | 125 kW |
T5 | 2521 ccm | B 5254 T3 | 162 kW |
T5 | 2521 ccm | B 5254 T7 | 169 kW |
T5 AWD | 2521 ccm | B 5254 T3 | 162 kW |
T5 AWD | 2521 ccm | B 5254 T7 | 169 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 D | 1560 ccm | D 4164 T | 81 kW |
1.6 D2 | 1560 ccm | D 4162 T | 84 kW |
D3 | 1984 ccm | D 5204 T5 | 110 kW |
D4 | 1984 ccm | D 5204 T | 130 kW |
2.0 D | 1998 ccm | D 4204 T | 100 kW |
2.4 D5 | 2400 ccm | D 5244 T8,D 5244 T13 | 132 kW |
15 komentárov
ondro
určite by som nedal ako mínus „väčšie množstvo a horšia orientácia v tlačidlách na stredovom paneli“
Na Volve V50 ma zaujal hlavne jednoduchý a zrozumiteľný stredový panel. Tlačidiel je tam minimum.
Ak to porovnám napríklad s Audy A4, kde je tých tlačidiel väčšie množstvo(zbytočne lebo časť tlačidiel nebudete asi nikdy používať) a bez manuálu nemáte šancu zvládnuť ich obsluhu. O ergonómii u Audi ani nehovorím.
U Volva sú ako hlavné ovládacie prvky použité 4 otočné „analógové“ ovládače, ktoré sú lepšou voľbou ako klasické dvojtlačidlové riešenie. Ak nerátam tlačidlá predvolieb rádia, tak nám nám tam ostali tlačidlá ovládania ventilácie a nastavenia palubného počítača.
Na ovládanie palubného počítača na ľavej páčke som si nemal problém zvyknúť. Odporúčam tempomat a ovládanie rádia na volante.
Chválim výborné diaľkové svetlá a ostrekovače predného skla. Ostrekovače a stierače sú najlpešie aké som kedy kde zažil. Rozprášia vodu jemne na celú plochu skla a stierače krásne umyjú sklo. Spotrebuje sa pri tom oveľa menej vody ako pri iných autách. Zdá sa to blbosť ale nedám na to dopustiť.
Ďalej jednoduchú výmenu žiaroviek v predných svetlách, kvalitné dielenské spracovanie a rôzne vychytávky ako odkladací priestor na dáždniky v kryte batožinového priestora. Výborná vec, nemáte problém kam s mokrým dáždnikom. Volvo sa s detailami vyhralo.
Súhlasím, že trochu menej miesta na zadných sedadlách. Ak by malo viacej miesta na zadných sedadlách, tak tomu autu nemám, čo vyčítať. Jedine ak hodinovú sadzbu vo Volvo servise.
Súhlas s motorom 1.6D, kultivovaný chod, dostatočný výkon a nízka spotreba na tak tažké auto.
Trexo
Mne práve tie prťavé tlačítka na stredovej konzole maličko prekážajú. Mám väčšie ruky a pár krát sa mi stalo že som netrafil, je ich dosť a dosť blízko seba. Ja to vidím tak.
ondro
je to dosť aj vec vkusu ale hlavne žiadne auto nemá a nebude mať dobré ovládanie tlačidiel na stredovej konzole preto lebo všetko mimo zorného poľa vodiča sa zle za jazdy ovláda. Preto by som to nedával za mínus, lebo potom by to muselo byť u všetkých áut ako mínus.
Ideál to určite nieje. Z môjho pohľadu jemný nad priemer, čo sa týka ovládania a výborné, čo sa týka dizajnu.
Ivan
ja mám 1,6 HDI a som spokojný, super auto, mám najazdené 143000km, zatiaľ ma spomínané problémy obchádzajú, naftu dávam prémiovú a dávam aditíva VIF, zotrvačník, turbo, vstrekovače zatiaľ OK
s
ja mam tiez 1.6D 98000km. Som tiez spokojny aj napriek tomu, ze uz mam za sebou vymenu turba a prave teraz mi menia filter pevnych casti.
Turbo znicil nizky prietok oleja(nedostatocne mazanie turba) a az po druhom znicenom turbe na to prisli. Pred vyemnou bol prietok oleja v turbe necele 3 dcl (minimum je 5dcl). Po „preplachnuti“ a vymene casti potrubia prietok 8dcl. Tejto zavade ma pomahat nie idealna konstrukcia daneho motora, kde blizko olejoveho potrubia je vyfukove potrubie, ktore svojou vysokou teplotou pomaha karbonizacii(tyka sa to vsetkych motorov z produkcie PSA).
Zajtra budem mat za sebou vymenu dvoch najhaklivejsich casti dieslovych motorov. Dufam, ze to bude na dlhsiu dobu vsetko. Okrem toho sa ziadne ine zavady sa nevyskytli a nic okrem filtrov a oleja sa nemenilo.
Marcel
Dobry den
Chcem sa vas opytat aky mate nazor na V50 2.4 D5 a ci su nejak poruchove?Chcem kupit volvo S40 alebo V50 ale neviem aky obsah motora by bol najlepsi.Vopred dakujem za info!
Bodo
Ak najazdíte menej ako 15 000 rocne tak 1,8 alebo 2,0 benzin. spolahlive skoro bezudrzbove motory, ak najazdite viac tak 2,0D
Jaroslav
Ja mam S40 1,6benzin,co sa tyka interieru tak je to parada a rovnako aj vzhlad z vonka…Len som to kupil s plynom a jeden valec je uz uplne bez tlakov a jeden straca tlaky a vo Volvo servise mi nevedia povedat ci tam je PSA motor,alebo Ford motor a nevedia mi ani poradit,ci kupit druhy motor,alebo sa stym pohrat a opravit ho aby mali valce opät tlaky….Inac som spokojny,len keby tie 1,6benzin motory viac vydrzali…
s
Citujem „Trocha komplikovaná je výmena nefunkčnej žiarovky predného svetlometu.“
Mne zase pripada vymena nefunkcnej ziarovky praveze jednoduchsia.
Vytiahnem zavlacku. Odpojim kabel a vyberiem cele svetlo z auta. Ziarovku mozem vymenit kdekolvek a nasledne svetlo vratit spät. Nemam problem, ked vonku prsi, ked je tma,…
Osobne som sa nestretol s jednoduchsou vymenou ziarovky.
JP
Každý je inak šikovný, mne to také jednoduché neprišlo. Na fábii je to určite jednoduchšie. Ale dík za návod.
Jozo
Ahojte vsetci, mam ponuku na 1.8 a 2.0 benzinove V50 -ky pacia sa my no mam obavy ci budu poctive km na co si mam davat pozor ked maju viac ako 5 rokov?
Simon
Dobry den .. 🙂 mam volvo V50 1.6D 2007 chcle by som sa spytať či sa tam da nastaviť na palubovke tie okna aby tam ukazovalo spotrebu dakujem ked niketo viete ako sa to nastavuje tak mi odpovedzte na tento komentar .. :)Dakujem
Marcus
Nastavič sa to neda 🙂 kedže nemáš vo výbave palubný počítač, je potrebne ho nahrať, Volvo autorizák ti to spravím za sumičku 350 € je na tebe či ti to za to stojí.
Dušan
Dotaz.
Po výmene gombíkovej lítiovej batérie v diaľkovom ovládači ovládač prestal fungovať. Je tam nejaké kódovanie a ak áno, tak poraďte ako ho znovu nakódovať.Ovládač je japonský snázvom Volvo 30857616 . Mám Volvo S40, rok 2001, benzín, 1948ccm.
Ďakujem.
Patrik
Dobrý deň, mal by som záujem o kúpu S40 2.0D (2009) ma nabehaných cca 170 000km, chcel by som vedieť či je dráhý servis a ako sú spoľahlivé auta. Ďakujem za odpoveď