Ponuka motorov je skutočne pestrá, vyberie si ekonomicky zmýšľajúci vodič, ale aj diaľničný stíhač. Základ pri benzínoch tvorí štvorvalec o objeme 1,6 a výkone 74 kW pri 6000 ot/min. Má 16 ventilový rozvod DOHC, je poháňaný ozubeným remeňom a pochádza z Focusu, pre ktorý ho skonštruovala ešte japonská Yamaha. Motor sám o sebe nie je zlý a vyznačuje sa aj obstojnou spoľahlivosťou, no pomerne ťažké Volvo mu dáva zabrať. Lepšiu dynamiku ponúka väčšia 1,8 Duratec HE, pôvodom z Mazdy. Má taktiež 16 ventilovú konštrukciu s rozvodom DOHC a poskytuje výkon 92 kW pri 6000 ot/min. Tento motor sa vyrábal aj pre spaľovanie paliva E85 (85% bioethanolu a 15% klasického benzínu). Z pohľady dynamiku a komfortu jazdy je ešte lepšou verziou konštrukčne zhodný dvojliter. Motor má oproti menšej 1,8 zväčšené vŕtanie valcov z 83 na 87,5 mm a dosahuje výkon 103 kW pri 5000 ot/min. Oba motory sú spoľahlivé a pohon rozvodového mechanizmu je zaistený bezúdržbovou reťazou. Jediný nedostatok je snáď na dnešné pomery trocha vyšší apetít.
Čo však robí Volvo Volvom sú jeho radové päťvalce s originálnym zvukom, ktoré sa vyrábali v atmosférickom či preplňovanom prevedení. Atmosférické verzie majú objem 2,4 litra, celohliníkovú konštrukciu a rozvod DOHC s 20-timi ventilmi poháňa ozubený remeň. Základná verzia motora dosahuje výkon 103 kW pri 5000 ot/min, výkonnejšia 125 kW pri 6000 ot/min. Oba motory sú vybavené variabilným časovaním sacích ventilov pomocou lopatkového variátora, ktorý dokáže natočiť vačkový hriadeľ až o 50 stupňov oproti kľukovému hriadeľu. Spotreba pri týchto motoroch sa pohybuje v priemere okolo 10 litrov. Oba sú taktiež veľmi spoľahlivé. Pozor však na kvalitu oleja a tiež necitlivé zaobchádzanie v studenom stave, čo môže neskôr spôsobiť zvýšenú spotrebu oleja.
Naozaj dynamické zvezenie, ktoré nadchne nejedného diaľničného stíhača, je v podobe preplňovaného päťvalca o objeme 2,5 litra. Motor je konštrukčne zhodný s menším 2,4, má rovnaké vŕtanie a nepatrne väčší zdvih piestu (z 90 na 93,2 mm). Je vybavený nízkotlakovým turbodúchadlom zabudovaným priamo do výfukového zvodu, má variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a dosahuje výkon 162 kW (po modernizácii 169 kW). Tento agregát bolo možné kombinovať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo päťstupňovým automatom Geartronic. Tiež bola možná kombinácia s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy AWD, realizovaným pomocou medzinápravovej spojky Haldex.
Priaznivcov nafty poteší aj ponuka dieselových agregátov. Do modernizácie v roku 2011 tvoril základ celohliníkový štvorvalec s liatinovými vložkami o objeme 1,6 litra pochádzajúci zo spoločného vývoja PSA-Ford. Motor má 16 ventilový rozvod DOHC a dosahuje výkon 80 kW (240-260 Nm). Napriek relatívne skromnému objemu udeľuje vozidlu na bežnú jazdu plne postačujúcu dynamiku, vyznačuje sa plynulým nárastom krútiaceho momentu, veľmi dobrou kultivovanosťou a poteší aj skromným apetítom (v priemere 5-5,5 litra).
Motor je síce jazdne podarený, horšie je to však so spoľahlivosťou. Objavuje sa únik oleja cez tesnenie veka ventilov, čo sa najčastejšie rieši opätovným pretesnením. S rastúcim počtom kilometrov pribúdajú aj vážnejšie poruchy, pričom hlavným dôvodom týchto problémov býva predčasne degradujúca olejová náplň. Na niektorých miestach sa totiž olej nadmerne prehrieva, čo spôsobuje zvýšenú tvorbu karbónu. Svoje zohráva aj nevhodne tvarovaná olejová vaňa, kde je výpustná skrutka vyššie umiestnená ako spodok vane. V praxi takéto riešenie umožňuje usadzovaniu karbónu, ktorý sa nevyčistí ani pri výmene oleja. Nový olej sa tak pomerne rýchlo zanesie karbónom a negatívne vplýva na životnosť pohybujúcich sa častí motora. Ako prvé si to zvyčajne odnesie turbodúchadlo.
Znehodnotená olejová náplň má vplyv aj na ostatné časti motora, a tak sa môžu vyskytnúť aj pridreté rozvody, ojničné ložiská alebo postupne sa znižujúca kompresia. Veľmi dôležité je tak včas a kvalitne meniť olejovú náplň (prepláchnuť čerstvým olejom). Maximum je 15 000 km, lepšie je však 10 000 – 12 000 km poprípade aspoň raz za 100 000 km demontovať a poriadne vyčistiť olejovú vaňu od usadenín.
Medzi ďalšie poruchy, ktoré sa pri väčšom počte kilometrov môžu vyskytnúť patria nefunkčný EGR ventil, nadmerne opotrebované vstrekovače – horšie štarty či hlučnejší a nerovnomerný chod motora, nezriedka sa objavujú aj rôzne úniky oleja či problémy s podtlakovým okruhom, ktorý ovláda EGR ventil, škrtiacu klapku a turbo. Vyskytuje aj podfukujúci vstrekovač, vinou čoho dochádza k usadzovaniu spečenej nafty na hlavu valcov, čo okrem znehodnocovania motorového oleja môže časom vyústiť až k prepáleniu samotnej hlavy. Veľkou životnosťou neoplýva ani dvojhmotový zotrvačník, ktorého nadmerné opotrebovanie sa prejavuje chrchlaním a nadmernými vibráciami na voľnobehu, taktiež trhavým rozjazdom pri zábere spojky či zvýšenou hlučnosťou pri akcelerácii z nižších otáčok.
V polovici roka 2011 sa na trhy dostal modernizovaný 1,6 D (HDi, TDCi) s výkonom 84 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Motor bol výrazne prepracovaný a okrem zlepšenia technických parametrov prináša aj o niečo nižšiu spotrebu a lepšiu spoľahlivosť. Podobne ako v prípade staršej generácie 1,6 D (TDCi, HDi) aj v tomto prípade je slabinou motora nevhodne tvarovaná olejová vaňa, ktorá za bežných okolností neumožňuje kvalitnú výmenu oleja. Karbónové usadeniny a ďalšie nečistoty usadené na jej spodnej časti následne kontaminujú novú olejovú náplň, čo negatívne vplýva na životnosť motora a jeho súčasti. Pre dlhšiu životnosť tak motor vyžaduje častejší a finančne náročnejší servis.
Ďalším dieselovým motorom v ponuke je dvojliter 2,0 D s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Podobne ako 1,6 D je aj dvojliter vybavený turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek a funkciou overboost, kedy krátkodobo vzrastie krútiaci moment o 20 Nm – 340 Nm. Motor prepožičiava vozidlu slušné dynamické vlastnosti, je pomerne kultivovaný (aj keď na 1,6-ku mu malinko chýba) a aj relatívne úsporný (v priemere okolo 6-6,5 litra), pokiaľ nie je v kombinácii s automatickou prevodovkou. Vtedy sa spotreba pohybuje okolo 7,5-8 litrov. Do zavedenia normy Euro V neobsahuje tento motor filter pevných častíc, čo v praxi znamená o jeden problém menej. Mechanicky je odolný, solídna je aj spoľahlivosť, najčastejšie sa vyskytujú problémy s nefunkčným EGR ventilom, čo sa prejavuje hlavne za studena oneskorenou reakciou na zošliapnutie akcelerátora (nechcení ísť do otáčok), trhavým ťahom či nadmerným bielym dymením a zhasínaním motora na voľnobehu.
Naozaj slušné dynamické zvezenie ponúka päťvalec s názvom D5 o objeme 2,4 litra s označením D5244TB, ponúkaný pod kapotou od roku 2006. Má hliníkový blok prevzatý z benzínového päťvalca, 20 ventilový rozvod DOHC poháňaný rozvodovým remeňom, vstrekovanie Bosch CP3 so vstrekovacím tlakom 1600 barov a kompresný pomer 17,3:1. S týmto „príslušenstvom“ dosahuje výkonu 132 kW pri 4000 ot/min a zaobíde sa pre Euro IV aj bez časticového DPF filtra. Rovnako ako silná T5, aj tento motor mohol byť kombinovaný buď so šesťstupňovým manuálom alebo päťstupňovou automatikou. Oba motory majú tiež spoločné, že napriek vysokému výkonu sú pomerne ťažké, a tak sa skôr hodia na diaľničné jazdy ako na vymetanie úzkych a kľukatých okresiek. Poteší spotreba, ktorá sa v prípade manuálnej prevodovky pohybuje okolo 6,5 litra, s automatom stúpa na cca 8 litrov.
Motor 2,4 D (D5) si obstojne vedie aj po stránke spoľahlivosti. Pri väčšom nájazde sa vyskytuje problém so zanesenými vírivými – tzv. swirl klapkami, čo postupne vyústi k zatuhnutiu ovládania. Ovládanie takto zanesených klapiek v sacom potrubí vyžaduje väčšiu silu, čo nezriedka nevydrží plastové tiahlo a zlomí sa, taktiež sa v uložení klapiek objavujú nadmerné vôle a netesnosti. Problémy môže spôsobiť aj zatuhnutý – visiaci EGR ventil, ktorému niekedy pomôže vyčistenie, veľakrát je ale nutná výmena, obzvlášť ak je diagnostikovaná porucha na elektronickej časti – snímači polohy.
Koncom roka 2010 vystriedal 2,4 D zmenšený päťvalec v dvoch výkonových prevedeniach 110 kW (350 Nm) a 130 kW (400 Nm). Oproti väčšiemu päťvalcu 2,4 D5 sa motor vyznačuje o niečo kultivovanejším a tichším chodom a nižšou spotrebou v priemere okolo 5,5-6 litrov v prípade manuálnej prevodovky (cca 7l s automatom). Aj slabšia verzia poskytuje dostatok dynamiky pre svižné jazdenie, v prípade silnejšej verzie je viac sily cítiť najmä pri pružnom zrýchlení vo vyšších rýchlostiach resp. v prípade viac obsadeného/naloženého vozidla.
Prevodovky sa používali päť alebo šesťstupňové manuálne, ďalej päťstupňová klasická automatika s hydrodynamickým meničom Geartronic alebo nová šesťstupňová dvojspojková prevodovka podobná DSG od VW s názvom PowerShift. Pre modelový rok 2011 sa namiesto dvojspojkovej prevodovky PoweShift, dodávanej na želanie k 2,0 D, môže zvoliť alternatívne pre model D3 šesťstupňový meničový automat. Tiež majú vďaka novému šesťstupňovému automatu AWF21 dodávanému k verzii D4 obidve prevodovky (aj mechanická) zhodné základné parametre motora (predchádzajúci päťstupňový automat AW55-51 vyžadoval zníženie krútiaceho momentu zo 400 na 350 Nm).
Pri nákupe Volva s automatickou prevodovkou je potreba riadne vyskúšať funkčnosť, to znamená, prevodovka musí radiť ľahko, bez rázov, nesmú sa ozývať rôzne pazvuky, najlepšie je vyskúšať razantnejšiu jazdu ma 1. a 2. stupeň a spiatočke. Pri automatických prevodovkách netreba zabúdať ani na pravidelnú údržbu-výmenu oleja v intervale 60 000 km. V prípade zanedbania pravidelného servisu sa treba pripraviť na skôr či neskôr čakajúcu opravu – repasáciu, čo vo finančnom vyjadrení znamená aj niekoľko tisíc €.
Prednosti a nedostatky
nízka spotreba 1,6 D |
chýbajúci šiesty prevodový stupeň (1,6D a benzínové štvorvalce) |
stále elegantný dizajn |
menej odkladacích priestorov |
jazdné vlastnosti a komfort |
menšie vonkajšie spätné zrkadlá |
kvalitné materiály a dielenské spracovanie |
v niektorých prípadoch horšia ergonómia ovládania |
komfortné sedadlá |
vyššia spotreba benzínových päťvalcov |
zvuk benzínových päťvalcov |
pomerne úzky interiér a menej miesta na zadných sedadlách |
vzhľadom na rozmery vozidla menší kufor |
Najčastejšie poruchy
občas poruchy elektroniky |
zriedka poruchy riadiacej jednotky alebo štartéra |
opotrebované ložiská kolies - hučanie (väčší km nábeh) |
klopajúce tiahla-tyčky stabilizátora prednej nápravy pri prejazde nerovností (väčší km nábeh) |
kratšia životnosť brzdových kotúčov a platničiek |
občas chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine - vyššia spotreba oleja (benzínové päťvalce) |
nefunkčný EGR ventil (1,6 D a 2,0 D) |
opotrebované turbodúchadlo (diesel, najčastejšie starší 1,6 D 80 kW) |
netesnosť okolo usadenia vstrekovačov (1,6 D, najmä 2004-2006) |
porucha lambda sondy (benzín, väčší km nábeh) |
nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu - slabší ťah a vyššia spotreba (benzín aj diesel) |
cvakajúci mechanizmus variabilného časovania ventilov (benzín) |
občas zlyhávajúce SCV ventily čerpadla - nejde naštartovať (2,0 D) |
porucha regulácie turbodúchadla, chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba - vozidlo má pri akcelerácii šklbavý ťah (diesel D5) |
nadmerne opotrebované-netesné vstrekovače - problematické štartovanie, hlučný a nepravidelný chod, nafta tečie prepadom a čerpadlo nezvláda vytvoriť v zásobníku dostatočný tlak (diesel, väčší km nábeh) |
občas prasknuté hadice turbodúchadla - strata výkonu |
občas problémy s palivovým systémom - potreba vymeniť palivový filter, poprípade vyčistiť odvetrania palivovej nádrže (diesel) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, vyšší km nájazd) |
poruchy ovládania swirl klapiek (2,4 D, väčší km nábeh) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,0 D. Radový dieselový štvorvalec s priamym vstrekovaním common rail a šestnástimi ventilmi. Dvojliter je dlhodobo preverený v rôznych modeloch koncernu PSA a Ford. Aj v prípade Vollva S40/V50 vykazuje dobrú dynamiku, spoľahlivosť a životnosť pri rozumnej spotrebe. |
Žiadny z motorov nie je vyslovené zlý. V prípade silných T5 a D5 treba upozorniť na fakt, že napriek vysokému výkonu sú aj pomerne ťažké, a tak sa skôr hodia na diaľničné jazdy ako na vymetanie úzkych a kľukatých okresiek. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
1.6 | 1596 ccm | B 4164 S3 | 74 kW |
1.8 | 1798 ccm | B 4184 S11 | 92 kW |
1.8 FlexFuel | 1798 ccm | B 4184 S8 | 92 kW |
2.0 | 1999 ccm | B 4204 S3 | 107 kW |
2.0 F | 1999 ccm | B 4204 S4 | 107 kW |
2.4 | 2435 ccm | B 5244 S5 | 103 kW |
2.4 | 2435 ccm | B 5244 S4 | 125 kW |
T5 | 2521 ccm | B 5254 T3 | 162 kW |
T5 | 2521 ccm | B 5254 T7 | 169 kW |
T5 AWD | 2521 ccm | B 5254 T3 | 162 kW |
T5 AWD | 2521 ccm | B 5254 T7 | 169 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
1.6 D | 1560 ccm | D 4164 T | 81 kW |
1.6 D2 | 1560 ccm | D 4162 T | 84 kW |
D3 | 1984 ccm | D 5204 T5 | 110 kW |
D4 | 1984 ccm | D 5204 T | 130 kW |
2.0 D | 1998 ccm | D 4204 T | 100 kW |
2.4 D5 | 2400 ccm | D 5244 T8,D 5244 T13 | 132 kW |
15 komentárov
ondro
určite by som nedal ako mínus „väčšie množstvo a horšia orientácia v tlačidlách na stredovom paneli“
Na Volve V50 ma zaujal hlavne jednoduchý a zrozumiteľný stredový panel. Tlačidiel je tam minimum.
Ak to porovnám napríklad s Audy A4, kde je tých tlačidiel väčšie množstvo(zbytočne lebo časť tlačidiel nebudete asi nikdy používať) a bez manuálu nemáte šancu zvládnuť ich obsluhu. O ergonómii u Audi ani nehovorím.
U Volva sú ako hlavné ovládacie prvky použité 4 otočné „analógové“ ovládače, ktoré sú lepšou voľbou ako klasické dvojtlačidlové riešenie. Ak nerátam tlačidlá predvolieb rádia, tak nám nám tam ostali tlačidlá ovládania ventilácie a nastavenia palubného počítača.
Na ovládanie palubného počítača na ľavej páčke som si nemal problém zvyknúť. Odporúčam tempomat a ovládanie rádia na volante.
Chválim výborné diaľkové svetlá a ostrekovače predného skla. Ostrekovače a stierače sú najlpešie aké som kedy kde zažil. Rozprášia vodu jemne na celú plochu skla a stierače krásne umyjú sklo. Spotrebuje sa pri tom oveľa menej vody ako pri iných autách. Zdá sa to blbosť ale nedám na to dopustiť.
Ďalej jednoduchú výmenu žiaroviek v predných svetlách, kvalitné dielenské spracovanie a rôzne vychytávky ako odkladací priestor na dáždniky v kryte batožinového priestora. Výborná vec, nemáte problém kam s mokrým dáždnikom. Volvo sa s detailami vyhralo.
Súhlasím, že trochu menej miesta na zadných sedadlách. Ak by malo viacej miesta na zadných sedadlách, tak tomu autu nemám, čo vyčítať. Jedine ak hodinovú sadzbu vo Volvo servise.
Súhlas s motorom 1.6D, kultivovaný chod, dostatočný výkon a nízka spotreba na tak tažké auto.
Trexo
Mne práve tie prťavé tlačítka na stredovej konzole maličko prekážajú. Mám väčšie ruky a pár krát sa mi stalo že som netrafil, je ich dosť a dosť blízko seba. Ja to vidím tak.
ondro
je to dosť aj vec vkusu ale hlavne žiadne auto nemá a nebude mať dobré ovládanie tlačidiel na stredovej konzole preto lebo všetko mimo zorného poľa vodiča sa zle za jazdy ovláda. Preto by som to nedával za mínus, lebo potom by to muselo byť u všetkých áut ako mínus.
Ideál to určite nieje. Z môjho pohľadu jemný nad priemer, čo sa týka ovládania a výborné, čo sa týka dizajnu.
Ivan
ja mám 1,6 HDI a som spokojný, super auto, mám najazdené 143000km, zatiaľ ma spomínané problémy obchádzajú, naftu dávam prémiovú a dávam aditíva VIF, zotrvačník, turbo, vstrekovače zatiaľ OK
s
ja mam tiez 1.6D 98000km. Som tiez spokojny aj napriek tomu, ze uz mam za sebou vymenu turba a prave teraz mi menia filter pevnych casti.
Turbo znicil nizky prietok oleja(nedostatocne mazanie turba) a az po druhom znicenom turbe na to prisli. Pred vyemnou bol prietok oleja v turbe necele 3 dcl (minimum je 5dcl). Po „preplachnuti“ a vymene casti potrubia prietok 8dcl. Tejto zavade ma pomahat nie idealna konstrukcia daneho motora, kde blizko olejoveho potrubia je vyfukove potrubie, ktore svojou vysokou teplotou pomaha karbonizacii(tyka sa to vsetkych motorov z produkcie PSA).
Zajtra budem mat za sebou vymenu dvoch najhaklivejsich casti dieslovych motorov. Dufam, ze to bude na dlhsiu dobu vsetko. Okrem toho sa ziadne ine zavady sa nevyskytli a nic okrem filtrov a oleja sa nemenilo.
Marcel
Dobry den
Chcem sa vas opytat aky mate nazor na V50 2.4 D5 a ci su nejak poruchove?Chcem kupit volvo S40 alebo V50 ale neviem aky obsah motora by bol najlepsi.Vopred dakujem za info!
Bodo
Ak najazdíte menej ako 15 000 rocne tak 1,8 alebo 2,0 benzin. spolahlive skoro bezudrzbove motory, ak najazdite viac tak 2,0D
Jaroslav
Ja mam S40 1,6benzin,co sa tyka interieru tak je to parada a rovnako aj vzhlad z vonka…Len som to kupil s plynom a jeden valec je uz uplne bez tlakov a jeden straca tlaky a vo Volvo servise mi nevedia povedat ci tam je PSA motor,alebo Ford motor a nevedia mi ani poradit,ci kupit druhy motor,alebo sa stym pohrat a opravit ho aby mali valce opät tlaky….Inac som spokojny,len keby tie 1,6benzin motory viac vydrzali…
s
Citujem „Trocha komplikovaná je výmena nefunkčnej žiarovky predného svetlometu.“
Mne zase pripada vymena nefunkcnej ziarovky praveze jednoduchsia.
Vytiahnem zavlacku. Odpojim kabel a vyberiem cele svetlo z auta. Ziarovku mozem vymenit kdekolvek a nasledne svetlo vratit spät. Nemam problem, ked vonku prsi, ked je tma,…
Osobne som sa nestretol s jednoduchsou vymenou ziarovky.
JP
Každý je inak šikovný, mne to také jednoduché neprišlo. Na fábii je to určite jednoduchšie. Ale dík za návod.
Jozo
Ahojte vsetci, mam ponuku na 1.8 a 2.0 benzinove V50 -ky pacia sa my no mam obavy ci budu poctive km na co si mam davat pozor ked maju viac ako 5 rokov?
Simon
Dobry den .. 🙂 mam volvo V50 1.6D 2007 chcle by som sa spytať či sa tam da nastaviť na palubovke tie okna aby tam ukazovalo spotrebu dakujem ked niketo viete ako sa to nastavuje tak mi odpovedzte na tento komentar .. :)Dakujem
Marcus
Nastavič sa to neda 🙂 kedže nemáš vo výbave palubný počítač, je potrebne ho nahrať, Volvo autorizák ti to spravím za sumičku 350 € je na tebe či ti to za to stojí.
Dušan
Dotaz.
Po výmene gombíkovej lítiovej batérie v diaľkovom ovládači ovládač prestal fungovať. Je tam nejaké kódovanie a ak áno, tak poraďte ako ho znovu nakódovať.Ovládač je japonský snázvom Volvo 30857616 . Mám Volvo S40, rok 2001, benzín, 1948ccm.
Ďakujem.
Patrik
Dobrý deň, mal by som záujem o kúpu S40 2.0D (2009) ma nabehaných cca 170 000km, chcel by som vedieť či je dráhý servis a ako sú spoľahlivé auta. Ďakujem za odpoveď