Ponuka motorov, resp. výkonových variant, bola pre Volvo S60 nezvyčajne bohatá a hlavne pre túto modelovú radu sú charakteristické päťvalcové motory. Štyri alebo šesť valcov sa pod kapotu nikdy nedostalo (až na verziu XC70 s radovým benzínovým šesťvalcom 3,2i s výkonom 175 kW / 320 Nm a spotrebou okolo 10-11 litrov). Základ benzínovej ponuky tvorili atmosféricky plnené päťvalce 2,4i s objemom 2435 ccm. Tieto motory dosahujú výkon 103 kW (220 Nm) a 125 kW (225 Nm). Dynamika oboch agregátov postačuje na bežné jazdenie, vyznačujú sa kultivovaným chodom a dobrou spoľahlivosťou. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 9-10 litrov.
Z týchto agregátov sú ďalej odvodené preplňované alternatívy: 2,0T (132 kW, 240 Nm), 2,4T (147 kW, 285 Nm), neskôr nahradený verziou 2,5T (154 kW, 320 Nm). Extra trieda sú potom športové verzie T5 (2,3 Turbo – 184 kW a 2,4 Turbo – 191 kW, 350 Nm) a vrcholná R (220 kW, 400 Nm). Tá je skutočne jazdne podarená, jednak svojim bublavým zvukom, extra ťahom už v najnižších otáčkach, ale aj pomerne priaznivou spotrebou v priemere oscilujúcou medzi 10-13 litrami, čo je na tak výkonnú strelu veľmi slušné.
Pri turbo verziách sa však treba pri kúpe podstatne viac zamerať na celkový stav vozidla. Riziká sú spojené hlavne s jazdným štýlom predchádzajúceho majiteľa, vysoký výkon podstatne viac zaťažuje mechaniku motora, podvozku, prevodové ústrojenstvo a nadmerné opotrebovanie/poruchu môžu predčasne vykazovať napr. aj elektronicky riadené tlmiče Four-C, resp. 4×4-AWD, ktoré boli u verzie S60 R sériové. V prípade R verzií pozor aj na množstvo špecifických a drahých náhradných dielov.
Na vybraných trhoch bola v ponuke aj verzia Bi-fuel (103 kW, 192 Nm) spaľujúca plyn alebo benzín.
Našinca prirodzene viac zaujímajú dieselové motory, ktoré v tomto prípade reprezentuje radový päťvalec o objeme 2401 ccm s viacerými výkonovými verziami – 2,4 D (96 kW, 280 Nm, resp. 92 kW s DPF), potom výkonnejšia 2,4 D5 (120 kW, 340 Nm) a od roku 2005 prebrala označenie D5 aj najsilnejšia verzia s výkonom 136 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Najzriedkavejšie sa vyskytujú najslabšie verzie 2,4D (92, 96 kW). Ich dynamické parametre postačujú na bežné jazdenie, dynamické limity cítiť najmä pri akcelerácii vo vyšších rýchlostiach či plnom obsadení.
Viac rozšírenejšie sú výkonnejšie verzie D5 (120 kW), neskôr premenované na 2,4D (rolu D5 prebral silnejší variant so 136 kW). Oba už boli vybavené filtrom pevných častíc DPF. Motory disponujú veľmi solídnou dynamikou, obzvlášť verzia s výkonom 136 kW. Na dobrej úrovni sa pohybuje aj spotreba, ktorá pri bežnom jazdení osciluje v priemere okolo 6-7 litrov. Neplatí to však o verziách s automatom, kde je priemerná spotreba približne o 1,5 litra vyššia.
Po stránke spoľahlivosti si motor nevedie zle, obzvlášť ak sa jedná o verzie bez DPF filtra. Po mechanickej stránke sa jedná o robustný kúsok, ktorý vydrží stovky tisíc kilometrov. Pri verziách splňujúcich Euro 4 (120 a 136 kW od 2005) sa pri väčšom nájazde vyskytuje problém so zanesenými vírivými – tzv. swirl klapkami, čo postupne vyústi k zatuhnutiu ovládania. Ovládanie takto zanesených swirl klapiek v sacom potrubí vyžaduje väčšiu silu, čo nezriedka nevydrží plastové tiahlo a zlomí sa.
V prípade týchto motorov je vyššie riziko problémov s DPF fitrom, obzvlášť ak sa jazdí častejšie po meste alebo na kratšie trasy, kde nestihne prebehnúť kvalitná regenerácia DPF filtra. Tá totiž prebieha pomocou zvýšenej dávky paliva, čo môže viesť k citeľnému zvyšovaniu množstva motorového oleja, do ktorého sa dostáva časť nespálenej nafty. Takto znehodnotený olej nielenže stráca svoje vlastnosti, ale jeho nariedené a zvýšené množstvo môže poškodiť aj samotný motor s príslušenstvom. Výrobca o tomto probléme vedel a úpravou programu v riadiacej jednotke optimalizoval dávkovanie paliva v prípade regenerácie, úplne sa však problém eliminovať nepodarilo. Všeobecne tak platí pravidlo podobné aj pre iné dieselové motory – občas kontrolovať hladinu oleja a výmenu previesť najneskôr po najazdení 15 000 km.
Problémy môže spôsobiť aj zatuhnutý – visiaci EGR ventil, ktorému niekedy pomôže vyčistenie, veľakrát je ale nutná výmena, obzvlášť ak je diagnostikovaná porucha na elektronickej časti – snímači polohy. Zvýšenú pozornosť si zasluhuje aj kontrola remeňa (kladky) pohonu pomocných agregátov. V prípade motora 2,4 D sa pri zanedbaní kontroly (výmeny) kladky remeňa pomocného ústrojenstva môže vyskytnúť vyosenie kladky s rizikom spadnutia remeňa do rozvodového mechanizmu motora. Následky bývajú potom pre motor často fatálne.
Pri väčšom nájazde sa objavujú aj nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje hrubším a menej kultivovaným chodom, slabším ťahom či zdĺhavejším štartovaním. Občas sa stane, že vozidlo pri akcelerácii začne šklbať-nerovnomerne ťahať, na vine bude porucha podtlakového ovládania geometrie lopatiek turbodúchadla VGT.
Dieselový motor vyžaduje pravidelnú výmenu rozvodov po 160 000 km (pri častejších kratších jazdách sa odporúča skrátiť na 120 000 km), pričom sa odporúča meniť aj vodná pumpa. V prípade päťvalcových dieselov je tiež potrebné skontrolovať/vymeniť kladku remeňa pomocných agregátov.
Benzínové motory boli väčšinou spriahnuté s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alternatívu predstavovala päťstupňová automatická s hydrodynamickým meničom – Geartronic. Šesťstupňová manuálna prevodovka bola vyhradená len pre športovú S60 R. Spočiatku len najsilnejší diesel, postupne aj ostatné verzie mali sériovo šesťstupňovú manuálnu prevodovku, alternatívou bola najskôr päť, neskôr šesťstupňová automatika Geartronic.
Pri nákupe Volva s automatickou prevodovkou je potreba riadne vyskúšať funkčnosť, to znamená, prevodovka musí radiť ľahko, bez rázov, nesmú sa ozývať rôzne pazvuky, najlepšie je vyskúšať razantnejšiu jazdu ma 1. a 2. stupeň a spiatočke. Automatické prevodovky Aisin bývajú neraz zdrojom finančne náročných problémov, pričom na vine je hlavne tzv. doživotná olejová náplň. Pre väčšinu motoristov to znamená prevádzku bez pravidelnej výmeny oleja. Takto zanedbávaná prevodovka často vypovedala poslušnosť už pred dovŕšením hranice 200 000 km.
Odporúča sa tak meniť prevodový olej v intervale 60 000 km, obzvlášť pri najsilnejších verziách, kde sa neraz dostáva na hranicu svojich konštrukčných možností. V prípade zanedbania pravidelného servisu sa treba pripraviť na skôr či neskôr čakajúcu opravu – repasáciu, čo vo finančnom vyjadrení znamená cca 2000-3000 €. Na častejšom zlyhávaní však nesie určitú vinu aj menej robustná konštrukcia samotnej prevodovky. Aby sa zmestila do motorového priestoru k radovým päťvalcom, musela byť jej konštrukcia subtílnejšia ako keby bola spriahnutá s menším štvorvalcom.
Prednosti a nedostatky
vysoká úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti |
mierne vyššia spotreba paliva atmosférických päťvalcov (vzhľadom na ich výkon) |
komfortné sedadlá |
vyššie prevádzkové náklady - drahší a menej dostupný kvalitný servis |
originálny dizajn |
len päťstupňové manuálne prevodovky pri väčšine benzínových motorov a v prvých ročníkoch tiež v kombinácii s dieselom |
kultivované benzínové a aj dieselové motory |
menej miesta vzadu a menší kufor |
útulný a ergonomicky dobre riešený interiér |
horší prenos sily výkonných motorov na vozovku |
dobre tvarovaný a využiteľný kufor |
preposilované a menej komunikatívne riadenie |
Najčastejšie poruchy
slabšia priehľadnosť/zmatnené predné sklá reflektorov - slabšia svietivosť |
chybný - zle čitateľný infodisplej alebo štrajkujúci prístrojový panel - často studený spoj |
porucha nastavovania svetlometov |
občas chybný snímač dráhy brzdového pedálu, - nefunkčné ABS a DSTC |
hlučný vetrák kúrenia/klimatizácie - pomerne drahá výmena |
nadmerné vôle v uložení prednej nápravy - čapy spodných predných ramien, tiahla predných priečnych stabilizátorov a opotrebované horné uloženia tlmičov (väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebované tlmiče - v prípade podvozku Four-C výrazne drahšie |
nesúmerný účinok ručnej brzdy (väčší km nábeh) |
zvýšená vôľa v riadení (väčší km nábeh) |
štrajkujúca regulácia nastavenia svetlej výšky podvozku |
porucha lambda sondy (benzín, väčší km nábeh) |
zriedka zlyhávajúce rozvody - zadretá vodná pumpa resp. zanedbaná údržba |
porucha regulácie turbodúchadla, chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba - šklbavý ťah pri akcelerácii (diesel) |
nadmerne opotrebované-netesné vstrekovače - problematické štartovanie, hlučný a nepravidelný chod, nafta tečie prepadom a čerpadlo nezvláda vytvoriť v zásobníku dostatočný tlak (diesel, väčší km nábeh) |
občas prasknutá hadica od turba - strata výkonu (diesel) |
občas problémy s palivovým systémom - potreba vymeniť palivový filter, poprípade vyčistiť odvetrania palivovej nádrže (diesel) |
upchatý DPF filter (diesel, vyššie riziko pri častejších mestských resp. kratších jazdách) |
poruchy ovládania swirl klapiek |
občas netesnosť palivového vedenia (vozidlá s dodatočným nezávislým naftovým kúrením) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, vyšší km nájazd) |
nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu - slabší ťah, vyššia spotreba (benzín aj diesel) |
chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine |
nefunkčný EGR ventil |
nesprávne fungujúce škrtiace klapky (benzín) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 D resp. D5. Najmä silnejšie verzie majú suverénny ťah, sú kultivované a vyznačujú sa dobrou spotrebou. Ak je možnosť, treba sa orientovať na verzie bez DPF filtra a s manuálnou prevodovkou, ktoré sú o niečo spoľahlivejšie a v prípade manuálu aj úspornejšie. 2,4i (103 a 125 kW). Priaznivci vône benzínu neurobia s týmto motorom chybu, keďže sa jedná o veľmi spoľahlivý a robustný agregát. Treba oželieť skromnejšiu dynamiku oproti preplňovaným verziám a tiež spotreba okolo 9-10 litrov nemusí vyhovovať každému. 2,3 T5 (184 kW) a 2,4 T5 (191 kW). Kto chce zažiť opojný pocit z dynamickej jazdy, nech sa poobzerá po preplňovaných benzínových verziách, obzvlášť T5. Pozor ale na celkový stav, ktorý môže radosť z dynamiky rýchlo znechutiť drahými opravami zhumpľovaného vozidla. V prípade silnejšej S60 R to platí dvojnásobne. |
Ani jeden motor vo Volve S60 nie je vyslovene zlý. Treba však zvážiť nákup benzínových preplňovaných motorov, obzvlášť ostrejších verzii T5 a hlavne S60 R. Vozidlá sú síce robustné a veľa vydržia, mnohokrát sú však doslova zhumpľované, z čoho pramení značná investícia do budúcna (podvozok, motor, prevodové ústrojenstvo, atď.) obzvlášť v prípade verzie S60 R, kde je naviac použitých veľa špeciálnych, teda extra drahých dielov. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.0 T | 1984 ccm | B 5204 T5 | 132 kW |
T5 | 2319 ccm | B 5234 T3 | 184 kW |
2.4 T5 | 2401 ccm | B 5244 T5 | 191 kW |
2.4 | 2435 ccm | B 5244 S2 | 103 kW |
2.4 | 2435 ccm | B 5244 S | 125 kW |
2.4 Bifuel (CNG) | 2435 ccm | B 5244 SG | 103 kW |
2.4 Bifuel (LPG) | 2435 ccm | B 5244 SG2 | 103 kW |
2.4 T | 2435 ccm | B 5244 T3 | 147 kW |
2.4 T AWD | 2435 ccm | B 5244 T3 | 147 kW |
2.5 T | 2521 ccm | B 5254 T2 | 154 kW |
2.5 T AWD | 2521 ccm | B 5254 T2 | 154 kW |
R 2,5 T AWD | 2521 ccm | B 5254 T4 | 221 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
2.4 D | 2400 ccm | D 5244 T5 | 120 kW |
2.4 D | 2401 ccm | D 5244 T7 | 93 kW |
2.4 D | 2401 ccm | D 5244 T2 | 96 kW |
2.4 D5 | 2401 ccm | D 5244 T | 120 kW |
2.4 D5 | 2401 ccm | D 5244 T4 | 136 kW |
19 komentárov
RASTISLAV HORVAT
prosim vas mozte mi pomoct? mam volvo s 60 2.0 t rok 2000 ,pri nastartovani mam kolisave otacky ale motor nezdochne ak pridrzim mierne plyn par milimetrov tak je to ok co to moze byt? zeby trebalo iba mierne natiahnut lanko na pedaly? dakujem
Anonym
Snimac nasavaneho vzduchu
Anonym
skor treba vycistit skrciacu klapku, bezna vec , na mojej som to nechaval robit 2x.
iiiiiiiiiiii
mam zaujem kupiť volvo V70 Momentum r.2009 su s tymto autom nejaké skusenosti dobré či zlé. Prosím o radu
Birdo
Dobrý deň, ďakujem za Vašu recenziu. Mám chybu ako uvádzate studený spoj, prístrojová doska svieti len občas. NEPRÍJEMNÉ. Studený spoj viem nájsť aj odstrániť, opraviť. Čo ale neviem,dostať sa k doske plošného spoja bez poškodenia interiéru. Viete prosím poradiť ako postupovať. Ďakujem.
Mirdo
Birdo
prepáčte prosím Volvo S60 2,4 D5 2002r.
lukas
A? čo? ja mám trojkolku z roku 70 na pedály a nechvalim sa — a TERAZ vážne čo potrebuješ vedieť buť konkretny „
Robert
Dobry den, zvazujem nakup pomerne exota – benzin + plyn, tzv. bi – fuel. Ma s tymto typom niekto konkretne skusenosti? Na co si dat pozor pri kupe? Vedia to vobec v SR opravovat v pripade poruchy?
Vopred vdaka za odpoved
Robo
MJ
Dôležité je vedieť, či je to fabrický originál alebo domontovaný. Fabrický je v pohode, treba len raz za čas ísť na servis (najlepšie originál alebo kvalitný LPG servis) a systém skontrolovať a prečistiť. Ak je domontovaný, treba zistiť značku LPG zariadenia, či vedia servisy na SK niečo také servisovať.
Anonym
netreba tu mudrovat o servise. Verzia BI-FUEL znamena Fabricky!
Dušan
Mám Volvo S 60 125 KW na plyn už 3 roky , bez problémov , záleží kto ti ho montuje , netreba sa orientovať na najlacnejších ,radšej si pár EURO priplatiť a mať kvalitu .Rozmýšľam ho predať , XC 60 sa nedá odolať . V prípade nejakých info mi treba napísať mail.
Juraj
Mám S60 D5, r. 2003. Vôle v riadení a celkovo na prednej náprave môžem potvrdiť. Životnosť dielov na SK cestách je cca. rok (55 – 60 tis. km). Náklady na materiál do 150€. Ozvalo sa nedávno čerpadlo servoriadenia. Je tam ešte pôvodné (15 rokov – 270 tis. km). A samozrejme prevodovka za studena občas šklbe (automat). Žiarovka v obrysovom zadnom svetle vyhorí každý polrok. Nefunguje podávač CD v rádiu 😉 Celkovo keď zhodnotím ročné náklady na prevádzku doterajšiu, tak je to fajn. Kúpil som ho tak že neštartovalo – dopravné čerpadlo v nádrži, cca. 250€. A spodný silentblok motora bol vymlátený, cca. 40€. Inak bolo všetko v poriadku. Jedine čo by som vytkol, sú vŕzgajúce plasty v interiéri. A taktiež doporučujem si k nemu dokúpiť aj nejaké benzínové vozítko na krátke trasy. Prístrojovka hovorí že teplota motora je na prevádzkovej hodnote už po 5 minútach, resp. 5 km. Ale neverím tomu celkom 🙂
Jozef
Dobrý deň, mám Volvo S60 D5, hnevá ma rádio. Pri naštartovaní začne hrať a po chvíli prestane, displej svieti nejde zvuk do reproduktorov, po nejakom čase znova zvuk nabehne a za chvíľu sa stratí, displej stále svieti so zvolenou stanicou, skúšal som aj CD, počuť načítať ale zvuk nejde. Chcem sa spýtať má niekto skúsenosti s týmto problémom ?/studený spoj, koncovka a podob./ je jedno či vozidlo stojí alebo je v pohybe. Ďakujem za odpoveď. Jozef
Milan
Mám Volvo S60 D5 automat 120 KW rok výr.2006,najeto 220000 km za 12 roku.Mám nefukčni motorek topeni klimatizace ,potreboval by som manual jak se k tomu dostat,kde je namontovany prosím o radu.
Dávid
Dobrý večer chcel by som sa spýtať na model S60 2007 AUTOMAT .. mate niekto nejaké skúsenosti ? .. spolahlivé dobré ?
Jozef Pamiatka
Autor článku hore uvádza, že „modely S60/V70 boli švédskou odpoveďou na prémiové trojky z Nemecka ako BMW 3er, Audi A4 či MB C-Class“
Tak pokiaľ Volvo strednej triedy: S40 (sedan) či V50 (Combi) bol prémiový Focus,
tak potom S60 (sedan) a V70 (Combi) budú prémiové Mondeo, čiže vyššia stredná trieda, ,čiže ako 6-valcové motory štandardom, ak som správne pochopil ? ?
Takže takú chybu, akú autor článku spravil, že konkurent prémiovej nemecky trojky, pokiaľ píše o modely S60/V70, teda vyššej strednej triede, tak to je chyba až až, ako vyššia strednú triedy tam uviesť ako konkurenta strednú triedu 3er, A4 či C-Class ! ! !
Edko Edko
Jazdim S60 2.4T 147kw benzinol 2001 a maximalna spokojnost. Spotreba pri pokojnej jazdne okreskami 8.5l a to mam automat. 200k auto z roku 2001, ma 22 rokov aktualne a 350t km a stale jazdi, interier maximalne pohodlny, sedadla su ako kresla, dobre kurenie aj klima, pekne hrajuce stereo (pocuvam iba Depes nanom). Necham si ho este par rokov, zatial nehrdzne a potom pojdem do nejakeho XC, predsa som uz starsi pan a lepsie sa mi nastupuje do SuVciek. Co by ste odporucali, cena tak okolo 3tis eur, moja S60tka stala 2.5tis pred 5 rokmi.
Tibor
VOLVO S60 D5 136 KW 2006 AUTOMAT. auto zdoche počas jazdy, pal, filter vymenený,ak ide , tak super vozenie, aj výkon,štart na brnk, aj emisie, len z ničoho nič vypne počas jazdy, potom naštartuje a zas ide, už nikdy viac…..
bibo
dobrý kde sa nachadza tažne oko na volvo s60 2001. už som ho hladal v 3 a nenašiel dik