Prehľadne tvarovaný interiér poteší na pohľad aj na dotyk kvalitne pôsobiacimi materiálmi. Neplatí to však pre všetky časti interiéru, keďže sa vyskytuje popraskaná kožená časť sedačky (najčastejšie vodičovej) a občas možno vidieť aj odlupujúcu sa povrchová časť niektorých plastov. Také niečo nebolo pri starších modeloch od Volva zvykom. Sedadlá si zaslúžia pochvalu za dobre dimenzované rozmery a komfortné čalúnenie. Nemenej dôležité je miesto pre posádku, ktorého je v XC90 naozaj dostatok a pohodlne sa odvezie aj päť pasažierov. Na výber sú aj verzie so siedmymi sedadlami, komfort sedenia v treťom rade je však vhodný len pre menšie osoby resp. na kratšie cestovanie.
Kufor ponúka základný objem 483 litrov, v prípade potreby je možné zväčšiť kapacitu sklopením zadných sedadiel na 941 litrov. Na dobrej úrovni je aj variabilita XC90 a napr. pri sklopenom strednom sedadle (zadná lavica je delená v pomere 40/20/40) a demontovanej lakťovej opierke (schránke) medzi prednými sedadlami sa dajú pohodlne prepravovať predmety dlhé až 2,15 m.
Pri luxusných SUV je zvykom, že najlepšie sa cítia na klasickej asfaltovej ceste. Vozidlo poskytuje posádke veľmi dobrý komfort jazdy a na nerovnosti reaguje miernym pohupovaním. Slabšou stránkou je len prejazd väčších priečnych nerovností, kedy sa do interiéru vozidla prenášajú výraznejšie rázy. Pozdĺžna stabilita je na slušnej úrovni, ale pri jazde do zákrut alebo vyhýbacích manévroch už XC90-ka núti voliť opatrnejšie a pomalšie tempo. Pri svižnejšej jazde prebudí vodičov pud sebazáchovy najmä výraznejšie naklánanie karosérie. Pre rýchlejšie jazdenie nie je príliš vhodné ani riadenie, ktoré je značne preposilované a slabá je aj spätná väzba o dianí kolies na vozovke. Hľadanie limitov a schopností vozidla pri svižnejšej jazde tak chce trocha trpezlivosti a hlavne vodičského citu.
Volvo XC90 si obstojne poradí aj s ľahším terénom. Priechodnosti pomáha svetlá výška 218 mm, stabilite zase široký rozchod (1634 mm vpredu a 1624 mm vzadu) a trakcii zase pripojiteľný pohon zadnej nápravy AWD, pomocou medzinápravovej spojky Haldex. Okrem lepšej trakcie v teréne a na povrchoch s nižšou adhéziou (sneh, blato, voda), pomáha pohon oboch náprav zlepšovať aj jazdné vlastnosti vozidla pri svižnejšom jazdení. Krútiaci moment je v závislosti na povrchu vozovky a štýle jazdy automaticky rozdeľovaný medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. Pri normálnej jazde na suchej vozovke je vozidlo takmer výhradne poháňané prednými kolesami. Ak sa podmienky zhoršia a predné kolesá majú tendenciu preklzávať, je viac výkonu automaticky prenášaného na zadné kolesá. Maximálny podiel krútiaceho momentu prenášaného na zadné kolesá je približne 70%.
Hydraulická spojka rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy, ale nie medzi pravú a ľavú polovicu vozidla. Z tohto dôvodu sú XC90-ky vybavené aj trakčným systémom TRACS (aj na prednej aj na zadnej náprave). Systém TRACS plynulo rozdeľuje trakčnú silu medzi jednotlivé strany tým, že pribrzdí preklzávajúce koleso, čím sa viac výkonu prenesie na druhé kolo na rovnakej náprave. Funkcia systému TRACS je založená na informáciách prichádzajúcich zo snímačov ABS, umiestnených na jednotlivých kolesách.
Spoľahlivosť systému Haldex je na dobrej úrovni, k poškodeniu resp. nadmernému opotrebovaniu dochádza hlavne pri častejšej jazde náročnejším terénom, ťahaní ťažších prívesov, vyťahovaní zapadnutého vozidla či veľkej porcii kilometrov. Pri viac ojazdených kusoch sa taktiež občas stáva, že výstupný hriadeľ z prevodovej skrine má nadmerne opotrebovaný – zodratý tzv. tisíchran, čo znamená nefunkčnosť systému. Samotná medzinápravová spojka Haldex je pritom v poriadku. Pri kúpe sa teda oplatí zobrať vozidlo na povrch s nižšou adhéziou (blato, tráva, sneh, atď.) a odsledovať, či sa zadné kolesá pri preklze predných naozaj pripájajú. V prípade ak systém AWD nefunguje správne, sa vozidlo správa ako klasická predokolka, ktorá zbytočne vezie celé ústrojenstvo pripojiteľného pohonu zadnej nápravy (cca 110 kg) naviac so sebou. Pri väčšom počte km sa vyskytuje aj hučiaci zadný diferenciál, konkrétne nadmerne opotrebované ložiská, ktoré je možné samostatne vymeniť.
Prednosti a nedostatky
priestranný a dobre vybavený interiér |
menej praktické farebné (svetlé) prevedenie interiéru |
výborná ergonómia |
jediný diesel v ponuke, priemerný výkon |
kultivovaný motor 2,4 D s primeranou spotrebou paliva |
len priemerná užitočná hmotnosť oproti pohotovostnej |
variabilita interiéru |
smädné benzínové motory, hlavne 4,4 V8 |
vysoký dôraz na bezpečnosť |
Najčastejšie poruchy
popraskané kožené čalúnenie sedadiel (najčastejšie vodiča) |
občas odlupujúca sa povrchová časť niektorých plastov |
poruchy na elektrickej výbave - nefunkčné elektrické sťahovanie okien, ovládanie zrkadiel, chybný palivomer alebo snímače ABS atď. |
poruchy pohonu AWD (vyšší km nájazd, náročnejšia prevádzka) |
porucha automatickej prevodovky (vyšší km nájazd, zanedbaná údržba) |
nadmerne opotrebované - hučiace ložiská kolies |
nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu |
občas chybný snímač dráhy brzdového pedálu - nefunkčné ABS a DSTC |
nadmerné vôle v uložení prednej nápravy - voľné čapy spodných predných ramien, vôle v tiahlach predných priečnych stabilizátorov a opotrebované horné uloženia tlmičov (väčší km nábeh) |
nesúmerný účinok ručnej brzdy (väčší km nábeh) |
zvýšená vôľa v riadení (väčší km nábeh) |
štrajkujúca regulácia nastavenia svetlej výšky podvozku |
opotrebované silentbloky uloženia motora - väčšie vibrácie a hluk |
poruchy lambda sondy (benzín, väčší nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (nevhodný jazdný štýl, zanedbaná údržba, či veľkým km nábeh) |
zriedka zlyhávajúce rozvody - zadretá vodná pumpa (zanedbaná údržba) |
poruchy merača hmotnosti nasávaného vzduchu - slabší ťah a vyššia spotreba (benzín aj diesel, väčší nábeh) |
chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine, EGR ventil a nesprávne fungujúca škrtiaca klapka (benzín, väčší nábeh) |
porucha regulácie turbodúchadla pri dieslových motoroch - chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba - vozidlo má pri akcelerácii šklbavý ťah (diesel) |
nadmerne opotrebené - netesné vstrekovače - problematické štartovanie, hlučný a nepravidelný chod - nafta tečie prepadom a čerpadlo nezvláda vytvoriť v zásobníku dostatočný tlak (diesel, väčší km nábeh) |
občas prasknutá hadica od turba - strata výkonu (diesel) |
občas problémy s palivovým systémom - potreba vymeniť palivový filter, poprípade vyčistiť odvetranie palivovej nádrže (diesel) |
upchatý DPF filter - vyššie riziko pri častejších mestských resp. kratších jazdách (diesel) |
poruchy ovládania swirl klapiek (2,4 D - 120 kW a D5 - 136 kW Euro 4, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, vyšší km nájazd) |
vyosenie kladky remeňa pomocného ústrojenstva - riziko spadnutia remeňa do rozvodového mechanizmu motora, fatálne následky (2,4 D, D5 - Euro 5, zanedbaná kontrola, údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 D (120 kW resp. D5 136 kW). Päť valcové diesle vyznačujú kultivovaným chodom, zaujímavým zvukom a primeranou spotrebou hlavne v spojení s manuálnou prevodovkou dobrou spotrebou. Poteší aj obstojná dynamika najmä v prípade silnejšej verzie. Pre vyznávačov komfortnej a bezstarostnej jazdy bude vhodný automat, ak máte ale radšej veci pod kontrolou a príde vhod trocha šetriť palivo, je lepšou voľbou manuálna prevodovka. 2,5 T (153 kW) Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom, dobrým ťahom už z nízkych otáčok, solídnou spoľahlivosťou a spotreba je tiež vzhľadom na výkony primeraná. |
Ani jeden motor vo Volve nie je vyslovene zlý. Treba však zvážiť nákup verzií so silnými benzínovými motormi. Dynamiky majú síce na rozdávanie, ale v dvojtonovom SUV pri využívaní ich potenciálu exceluje aj spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.5 T | 2521 ccm | B 5254 T2 | 154 kW |
T6 | 2922 ccm | B 6294 T | 200 kW |
3.2 AWD | 3192 ccm | B 6324 S | 175 kW |
3.2 AWD | 3192 ccm | B 6324 S5 | 179 kW |
V8 | 4414 ccm | B 8444 S | 232 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
D3 / D5 | 2400 ccm | D 5244 T5 | 120 kW |
D5 | 2400 ccm | D 5244 T18 | 147 kW |
D5 | 2401 ccm | D 5244 T,D 5244 T5 | 120 kW |
D5 | 2401 ccm | D 5244 T4 | 136 kW |
2 komentáre
laco
dobre auto 2,4 d 120kw
Tomáš
Dobrý deň chcem si kúpit xc 90- 2,4 oplati sa to??
Aké su najčastejšie poruchy a na čo si mam dať pozor pri kúpe?
A ake drahe sú nahradne dieli?
Ďakujem