Pri XC90-ke sa vyskytuje podstatne väčšie množstvo porúch ako je zvykom pri podobne starom Volve inej rady. Týka s to hlavne prvých ročníkov. Je preto treba venovať vozidlu pri kúpe viac pozornosti a dôkladne preveriť aktuálny stav. Netreba však zúfať, pri správnom výbere a dobrej údržbe vám bude XC90 celkom spoľahlivo slúžiť.
V interiéri sa môže vyskytnúť popraskaná kožená časť sedačky najčastejšie vodiča a občas sa vyskytuje aj odlupujúca sa povrchová časť niektorých plastov. Častejšie sa vyskytujú poruchy na elektrickej výbave (nefunkčné elektrické sťahovanie okien, či problém s ovládaním zrkadiel alebo nastavovaním svetlometov), tiež vie hnevať chybný palivomer, ale aj ostatná elektronika (senzory ABS). Na mieste je dôkladne skontrolovať podvozok, predsa len je to vozidlo hlavne na cesty a častejšia jazda mimo spevnené vozovky vie zanechať následky. Nefunkčnosť môže vykazovať dokonca aj pohon 4×4 a občas sa vyskytla porucha aj automatickej prevodovky. Stretnúť sa možno aj s nadmerne opotrebovanými – hučiacimi ložiskami kolies, čo nie je práve najlacnejšia záležitosť. Poruchy sa nevyhýbali ani lambda sondám, meračom hmotnosti nasávaného vzduchu (benzín aj diesel – slabší ťah a vyššia spotreba). Občas sa vyskytne aj chybný snímač dráhy brzdového pedálu, čoho následkom je nefunkčné ABS a DSTC. Pri väčšom počte km sa objavujú nadmerné vôle v uložení prednej nápravy (najmä voľné čapy spodných predných ramien, vôle v tiahlach predných priečnych stabilizátorov a opotrebované horné uloženia tlmičov), taktiež nesúmerný účinok ručnej brzdy, alebo zvýšená vôľa v riadení. Zadná viacprvková náprava je ešte o niečo odolnejšia, pozor však na verziu s Nivomatom – reguláciou nastavenia svetlej výšky podvozku, ktorá môže štrajkovať. Pri väčšom km nájazde sa vyskytujú aj opotrebované silentbloky uloženia motora, čo sa prejavuje väčšími vibráciami a hlukom. Výmena nie je práve najlacnejšia. Pri motoroch s manuálnou prevodovkou treba poriadne skontrolovať aj stav spojky, keďže ťažké vozidlo jej dá dosť zabrať a investícia do výmeny nie je najlacnejšia.
Benzínové motory občas trápi zanesený EGR ventil a objavujú sa problémy so škrtiacimi klapkami. Pri väčšom nájazde sa objavujú poruchy lambda sondy občas aj meračov hmotnosti nasávaného vzduchu (benzín aj diesel – slabší ťah a vyššia spotreba). Občas sa objavuje chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine, čomu napomáha aj používanie nevhodného oleja alebo jeho nepravidelné výmeny. Veľmi zriedka, ale môže zlyhať napinák rozvodového remeňa, preto je veľmi dôležité dodržať resp. skrátiť (z 240 na 150 tisíc) výmenu rozvodového remeňa s príslušenstvom, inak môže hroziť následné vážne poškodenie motora. Spolu s rozvodmi sa odporúča vymeniť aj vodná pumpa, inak sa zvyšuje riziko jej zadretia, čím sa môže utrhnúť rozvodový remeň s fatálnymi následkami pre motor.
Pri dieseloch sa môže vyskytnúť chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba, následkom čoho vozidlo pri akcelerácii vie zadrhávať – má šklbavý ťah. Väčší počet najazdených kilometrov môže znamenať nadmerne opotrebované vstrekovače, čo sa prejavuje nerovnomerným a hlučnejším chodom motora na voľnobehu, horším štartom či slabším výkonom. Pri väčšom počte najazdených kilometrov si pri dieselových motoroch treba dávať pozor taktiež na nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok. Vtedy je s najväčšou pravdepodobnosťou na vine nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník.
Pri dieselových motoroch 2,4 D, D5 (120 a 136 kW) sa životnosť filtra pevných častíc DPF pohybuje v závislosti od spôsobu používania vozidla okolo 150 000 – 200 000 km. Niekedy môže byť životnosť filtra väčšia, ale niekedy aj menšia, najmä ak sa častejšie jazdia kratšie (mestské) trasy, kedy sa filter nestihne kvalitne regenerovať. Problémy s filtrom sa obyčajne hlásia svietiacou kontrolkou, resp. prechodom motora do núdzového režimu.
Zriedkavo, ale predsa sa vyskytli aj problémy riadiacej jednotky motora alebo poruchy štartéra. Občas sa vyskytli aj problémy s praskajúcimi hadicami od turba, čo je riešiteľné jednoduchou výmenou tejto hadice. Porucha sa prejavuje stratou výkonu. Občas sa môžu objaviť aj problémy na palivovom systéme, ale zvyčajne sa jedná iba o nutnosť vymeniť palivový filter, poprípade o vyčistenie odvetrania palivovej nádrže. Táto banálna porucha môže znemožniť naštartovanie vozidla.
V prípade verzií s DPF filtrom (čierno šedý kryt motora) treba venovať zvýšenú pozornosť stavu olejovej náplne a samotného DPF filtra. Pri vyššom nájazde sa vyskytujú poruchy ovládania swirl klapiek, pričom niekedy postačí výmena tiahla, niekedy celého modulu. V prípade verzií vybavených dodatočným nezávislým naftovým kúrením sa občas vyskytuje netesnosť palivového vedenia, čo okrem zápachu môže viesť k riziku vzniku požiaru.
Podobne ako pri benzínových päťvalcoch sa aj u dieselov odporúča skrátiť interval výmeny remeňa na 150 000 km a spolu s rozvodmi meniť aj vodnú pumpu. Taktiež je v prípade 2,4 D (D5) – Euro5 (modelový rok 2010-) potrebné skontrolovať prípadne vymeniť kladku remeňa pomocného ústrojenstva. Pri zanedbaní kontroly (výmeny) sa môže vyskytnúť vyosenie kladky s rizikom spadnutia remeňa do rozvodového mechanizmu motora. Následky bývajú potom pre motor často fatálne.
Prednosti a nedostatky
priestranný a dobre vybavený interiér |
menej praktické farebné (svetlé) prevedenie interiéru |
výborná ergonómia |
jediný diesel v ponuke, priemerný výkon |
kultivovaný motor 2,4 D s primeranou spotrebou paliva |
len priemerná užitočná hmotnosť oproti pohotovostnej |
variabilita interiéru |
smädné benzínové motory, hlavne 4,4 V8 |
vysoký dôraz na bezpečnosť |
Najčastejšie poruchy
popraskané kožené čalúnenie sedadiel (najčastejšie vodiča) |
občas odlupujúca sa povrchová časť niektorých plastov |
poruchy na elektrickej výbave - nefunkčné elektrické sťahovanie okien, ovládanie zrkadiel, chybný palivomer alebo snímače ABS atď. |
poruchy pohonu AWD (vyšší km nájazd, náročnejšia prevádzka) |
porucha automatickej prevodovky (vyšší km nájazd, zanedbaná údržba) |
nadmerne opotrebované - hučiace ložiská kolies |
nefunkčný merač hmotnosti nasávaného vzduchu |
občas chybný snímač dráhy brzdového pedálu - nefunkčné ABS a DSTC |
nadmerné vôle v uložení prednej nápravy - voľné čapy spodných predných ramien, vôle v tiahlach predných priečnych stabilizátorov a opotrebované horné uloženia tlmičov (väčší km nábeh) |
nesúmerný účinok ručnej brzdy (väčší km nábeh) |
zvýšená vôľa v riadení (väčší km nábeh) |
štrajkujúca regulácia nastavenia svetlej výšky podvozku |
opotrebované silentbloky uloženia motora - väčšie vibrácie a hluk |
poruchy lambda sondy (benzín, väčší nábeh) |
nadmerne opotrebované turbodúchadlo (nevhodný jazdný štýl, zanedbaná údržba, či veľkým km nábeh) |
zriedka zlyhávajúce rozvody - zadretá vodná pumpa (zanedbaná údržba) |
poruchy merača hmotnosti nasávaného vzduchu - slabší ťah a vyššia spotreba (benzín aj diesel, väčší nábeh) |
chybný ventil odvetrávania kľukovej skrine, EGR ventil a nesprávne fungujúca škrtiaca klapka (benzín, väčší nábeh) |
porucha regulácie turbodúchadla pri dieslových motoroch - chybný solenoidový ventil ovládajúci podtlakový aktuátor turba - vozidlo má pri akcelerácii šklbavý ťah (diesel) |
nadmerne opotrebené - netesné vstrekovače - problematické štartovanie, hlučný a nepravidelný chod - nafta tečie prepadom a čerpadlo nezvláda vytvoriť v zásobníku dostatočný tlak (diesel, väčší km nábeh) |
občas prasknutá hadica od turba - strata výkonu (diesel) |
občas problémy s palivovým systémom - potreba vymeniť palivový filter, poprípade vyčistiť odvetranie palivovej nádrže (diesel) |
upchatý DPF filter - vyššie riziko pri častejších mestských resp. kratších jazdách (diesel) |
poruchy ovládania swirl klapiek (2,4 D - 120 kW a D5 - 136 kW Euro 4, väčší km nábeh) |
nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky či hlučnosť pri akcelerácii z nižších otáčok (diesel, vyšší km nájazd) |
vyosenie kladky remeňa pomocného ústrojenstva - riziko spadnutia remeňa do rozvodového mechanizmu motora, fatálne následky (2,4 D, D5 - Euro 5, zanedbaná kontrola, údržba) |
Autorubik odporúča
Brať | Nebrať |
---|---|
2,4 D (120 kW resp. D5 136 kW). Päť valcové diesle vyznačujú kultivovaným chodom, zaujímavým zvukom a primeranou spotrebou hlavne v spojení s manuálnou prevodovkou dobrou spotrebou. Poteší aj obstojná dynamika najmä v prípade silnejšej verzie. Pre vyznávačov komfortnej a bezstarostnej jazdy bude vhodný automat, ak máte ale radšej veci pod kontrolou a príde vhod trocha šetriť palivo, je lepšou voľbou manuálna prevodovka. 2,5 T (153 kW) Motor sa vyznačuje kultivovaným chodom, dobrým ťahom už z nízkych otáčok, solídnou spoľahlivosťou a spotreba je tiež vzhľadom na výkony primeraná. |
Ani jeden motor vo Volve nie je vyslovene zlý. Treba však zvážiť nákup verzií so silnými benzínovými motormi. Dynamiky majú síce na rozdávanie, ale v dvojtonovom SUV pri využívaní ich potenciálu exceluje aj spotreba. |
Motory
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
---|---|---|---|
2.5 T | 2521 ccm | B 5254 T2 | 154 kW |
T6 | 2922 ccm | B 6294 T | 200 kW |
3.2 AWD | 3192 ccm | B 6324 S | 175 kW |
3.2 AWD | 3192 ccm | B 6324 S5 | 179 kW |
V8 | 4414 ccm | B 8444 S | 232 kW |
Motor | Objem | Kódové označenie | Výkon |
D3 / D5 | 2400 ccm | D 5244 T5 | 120 kW |
D5 | 2400 ccm | D 5244 T18 | 147 kW |
D5 | 2401 ccm | D 5244 T,D 5244 T5 | 120 kW |
D5 | 2401 ccm | D 5244 T4 | 136 kW |
2 komentáre
laco
dobre auto 2,4 d 120kw
Tomáš
Dobrý deň chcem si kúpit xc 90- 2,4 oplati sa to??
Aké su najčastejšie poruchy a na čo si mam dať pozor pri kúpe?
A ake drahe sú nahradne dieli?
Ďakujem