Produkciu nemeckých automobiliek VW, BMW, Mercedes a Porsche brzdia problémy s dodávkou autodielov od dodávateľov. Tí nestačia vyrábať dostatok autodielov, ktoré požadujú samotné automobilky, ktorým zase rastie záujem zákazníkov.
Automobilka Volkswagen musela včera na deň zastaviť výrobu vo svojej továrni vo Wolfsburgu, keď robotníkom jednoducho došli motory a aj ďalšie autodiely. Automobilka tak využila odstávku na inštaláciu nového vybavenia. Rovnaké problémy hlásia BMW, Mercedes aj Porsche. Na vine sú dodávatelia, ktorí po kríze a prepúšťaní nestíhajú držať krok s rastúcim dopytom.
Externí dodávatelia, ktorých diely dnes tvoria asi 75 percent ceny každého nemeckého vozidla (pritom pred pätnástimi rokmi to bolo 65%), sú sami závislí na ďalších firmách. Hospodárska kríza prepúšťaním narušila zložitú sietí dodávateľov, niekde dokonca úplne zlikvidovala časť výrobných kapacít. Najväčší problém je s dodávkami elektronických častí.
Najväčší podiel na rastúcom dopyte po nových vozidlách majú predovšetkým dva najväčšie svetové trhy, Čína a USA. Aj vďaka stúpajúcemu dopytu plánuje Volkswagen tento rok prekonať svoj minuloročný rekord (7,14 milióna kusov) v počte vyrobených áut o päť percent. BMW aj Mercedes vidia budúci rok takisto ako rekordný.
Nedostatok kapacít sa snažia eliminovať aj samotné automobilky ešte tesnejšou spoluprácou so svojimi dodávateľmi. Veľké firmy medzitým rýchlo nahrádzajú krízové stratégie na expanzné plány. Napr. Bosch zažil vlani najlepší rok vo svojej 125 rokov dlhej histórii a bude naberať 16 500 zamestnancov. Výrobca guličkových ložísk Schaffler Group zháňa päť tisíc nových pracovníkov. Pirelli tiež pracuje na plný výkon a bude zvyšovať kapacity. Dopyt po talianskych pneumatikách už presiahol úroveň pred krízou.
Jeden komentár
Anonym
Hlavne, že zamestnancov poprepúšťali a toľké objemy teraz musia stíhať tí čo tam ostali za ten plat čo mali. A pritom zisky im neustále stúpajú. Kríza im výrazne pomohla a nie, že ich zabrzdila.