Od roku 2016 začne platiť novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, ktorá okrem iného prináša zmeny v pokutovaní za niektoré dopravné priestupky. Zruší sa doterajší systém tzv. odstupňovaných pokút za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Po novom sa pokutovanie rozdelí na 3 skupiny a späť sa vracia aj pojem maximálna možná pokuta v blokovom konaní.
Okrem nového systému pokút obsahuje novela zákona o premávke aj prísnejšie postihy za alkohol, zmeny v inštitúte objektívnej zodpovednosti, postihy za závažné dopravné priestupky a zmeny v evidencii vozidiel.
Je takáto úprava pokút správnym krokom?
Ako všetci vieme a štatistiky to neraz potvrdzujú, jednoduché sprísnenia mávajú často len malý ak nie rovno nulový vplyv. Ako dôkaz možno použiť alkohol za volantom, ktorý príliš nezredukovala ani hroziaca basa. To isté možno povedať aj o prekračovaní rýchlostí a prasáckom jazdnom štýle niektorých motoristov.
Riešením je poriadne vyhodnotiť príčiny a začať problémy riešiť systematicky. Dať policajtovi možnosť udeliť podľa uváženia výslednú pokutu je v našom štáte a za všeobecne známych okolností ako u nás všetko funguje dosť odvážny, možno až hlúpy krok. Pravidlá v tomto štáte nedodržuje skoro nik, korupcia je úplne všade, a tak kde je záruka, že zrovna policajt bude pri určovaní výšky pokuty vždy objektívny a spravodlivý. Kde je zaručené, že policajt nebude určovať výšku pokuty podľa potreby splniť plán vyberania pokút, či nebude rozhodovať pod vplyvom sympatií či antipatií s daným vodičom, zlej nálady, pomsty a podobne?
Už sa pomaly stáva zvykom, že hneď ako štatistiky začnú vykazovať zhoršenie v počte dopravných nehôd, zranení či usmrtení účastníkov cestnej premávky, zakrátko príde sprísnenie trestov. Presne podľa hesla, sprísnenie trestov je rýchle, jednoduché a bezpracné riešenie, na ktorom sa dá naviac aj dobre zarobiť.
Je zarážajúce, že ešte ani jednu politickú hlavu nenapadlo riešiť príčiny tohto stavu. Každý má iba plné ústa prázdnych rečí a racionálnych krokov je naopak ako šafranu. Skúsme sa teda na problém pozrieť bez politickej príslušnosti, korektnosti a európskej podliezavosti. Takým obyčajným sedliackym rozumom napísať zopár návrhov, ktoré by možno mohli vylepšiť súčasnú situáciu.
- Ako jeden z najdôležitejších problémov vidím katastrofálnu cestnú sieť. Komunistami vybudované cesty a cestičky sa poväčšine iba látajú a len zopár ich má to šťastie, že sa kompletne zrekonštruujú. Oproti komunizmu je vozidiel niekoľkonásobne viac, a teda aj oveľa viac príjmov do štátnej kasy z cestných daní, DPH, daní z paliva a ostatných poplatkov. Kde tieto obrovské peniaze končia je nielen pre mňa záhadou.
- S rekonštrukciou cestnej siete sa spája aj ďalšia pripomienka. Toľko sa tu omieľa bezpečnosť cyklistov, chodcov atď. Napadlo niekedy nejakú premúdrenú politickú hlavu, aby sa dala do zákona podmienka, že každá rozsiahlejšia rekonštrukcia by mohla zahŕňať (ak to čo i len trochu možnosti dovolia) zachovanie resp. vytvorenie aspoň pol metra širokého pásu spevnenej (asfaltovej) krajnice za postrannou vodiacou čiarou, po ktorej by sa mohli relatívne bezpečne pohybovať chodci alebo cyklisti? Mnoho ciest je úzkych a asfalt končí len pár cm za postrannou vodiacou čiarou. Často krát sú tiež krajnice vozoviek poškodené a chodci či cyklisti sú tak nútení pohybovať sa priamo po vozovke, a teda v dráhe pohybu vozidla. Takéto situácie sú veľmi nebezpečné, a to najmä vo večerných hodinách.
Príklad náruživého cyklistu, ktorý je nútený ísť nebezpečne v dráhe vozidla.
Cesta s krajnicou o šírke pár centimetrov
Cesta bez postranných čiar
Ako by to malo vyzerať
- Spoločenská osveta. Stručne napísané, prepracovaná dopravná výchova začínajúca už od malých detí pokračujúca autoškolou a končiaca podľa potrebnosti aktuálnej situácie rôznymi celoštátnymi akciami. Mnohí motoristi (a netýka sa to len čerstvých absolventov autoškôl) majú totiž predstavu, že vozovka je moje letisko a ja si tam môžem robiť čo len chcem. Taktiež to platí o niektorých cyklistoch a chodcoch, ktorí neraz zabúdajú, že po ceste môžu jazdiť aj vozidlá.
- Neraz chaotické, prebujnelé a občas aj nesprávne umiestnené dopravné značenie. Určite sa mnohým z vás stala nasledovná situácia pri zastavení policajtom: „ale pán vodič, viete že ste sa dopustili takéhoto alebo onakého priestupku, lebo je tam takáto dopravná značka„. Že tá značka alebo obmedzenie rýchlosti často nemá žiaden logický význam je šuma fuk, v prvom rade ide o vybratý keš.
- Zastavuj a kešuj. Pokiaľ bude pre políciu smerodajné čo najlepšie vyberanie pokút, NIKDY k zlepšeniu bezpečnosti a tiež správania sa vodičov na našich cestách nedôjde. Vyberať pokutu na rovnom úseku, kde z bezpečnostného hľadiska môže byť 70-ka, ale je tam povolená 50-ka, rozhodne neprinesie lepšiu bezpečnosť na cestách. To isté platí aj o ďalších meraniach a zastavovaniach, ktorých jediným cieľom je vybrať šéfstvom naordinovanú sumu.
- Jasné pravidlá pre vyberanie pokút, kde prvoradým cieľom nebude napariť pokutu, ale percentuálna úspešnosť v celkovom znižovaní dopravných priestupkov a nehôd. Len pre zaujímavosť, vďaka pokutovaniu za rôzne dopravné priestupky bohatne v posledných rokoch náš štátny rozpočet o viac ako 30 miliónov eur ročne.
- Minimalizovať subjektívny vplyv policajta na výšku resp. samotné udelenie či neudelenie pokuty.
- Zavedenie náhodného dozoru, kedy sa premávka a správanie motoristov kontroluje na rôznych miestach. Už je akýmsi zvykom, že policajti väčšinou striehnu na miestach, kde sa dobre (rozumej rýchlo a v požadovanej výške) vyberajú pokuty a kde je riziko nehôd často krát minimálne. Takýmto spôsobom sa len ťažko podarí eliminovať skutočných cestných pirátov alebo chronických porušovateľov zákona.
- Jednotný a centrálny register všetkých záznamov z kamier, radarov a podobne, kde by aj vysokopostavený papaláš bol iba číslo, bez akejkoľvek možnosti dodatočnej úpravy policajným úradníkom.
- Zaviesť kontrolný mechanizmus, ktorý by zabezpečil čo najobjektívnejšie posudzovanie spôsobu činnosti a následne spracovanie záznamov centrálneho registra.
Pokuty za prekročenie rýchlosti po novom
- Pri prekročení rýchlosti do 20 km/h v obci a do 30 km/h mimo obce je na prvý pohľad ponechaný súčasný stav. To znamená maximálna pokuta do 100 € v správnom konaní a do 50 € v blokovom konaní. V skutočnosti sa ale ruší doterajšie odstupňovanie a konečná výška pokuty bude na subjektívnom vyhodnotení dotyčného policajta. Teoreticky sa teda môže stať, že pri prekročení povolenej rýchlosti napr. o 7 km/h a pri zlej konštelácii hviezd môžete dostať pokutu 50 €, pričom doteraz to bolo 15 € v obci alebo možným dohovorom mimo obce.
- Pri prekročení rýchlosti o 21 až 50 km/h v obci a o 31 až 60 km/h mimo obce sa má pohybovať výška pokuty v rozmedzí od 150 do 600 € v správnom konaní a od 30 do 400 € v blokovom konaní. V súčasnosti je to v správnom konaní do 800 € spolu so zákazom činnosti do troch rokov a v blokovom konaní do 650 €. Aj v tomto prípade nastáva rovnaká situácia, kedy výšku pokuty v blokovom konaní určí dotyčný policajt. Rozdiel je len v celkovej výške pokuty, ktorá môže byť veľmi silným lákadlom k prípadnému zneužitiu z pozície moci.
- Za najzávažnejšie prekročenia rýchlosti, v obci o viac ako 50 km/h a mimo obce o viac ako 60 km/h (strelci, ktorí pôjdu v obci viac ako 100 km/h, mimo obce viac ako 150 km/h a po diaľnici viac ako 190 km/h), sa zvyšuje horná hranica možnej pokuty, pričom sa zároveň stanovuje aj spodná hranica. V správnom konaní bude možné uložiť pokutu od 500 do 1000 €(v súčasnosti do 800 €) a v blokovom konaní od 250 do 800 € (v súčasnosti do 650 €). Pri takomto prekročení rýchlosti sa vzhľadom na závažnosť takéhoto konania ponecháva aj uloženie zákazu činnosti, a to v rozsahu od šiestich mesiacov do troch rokov.
Objektívna zodpovednosť
- Rozšíri sa okruh dopravných priestupkov, za ktorých porušenie budú zodpovední držitelia vozidla v rámci objektívnej zodpovednosti. Cez tento inštitút bude možné postihnúť aj porušenie zákazu nákladných vozidiel nad 7,5 tony predchádzať po diaľnici iné vozidlá a nedodržanie najvyššej dovolenej rýchlosti pred železničným priecestím.
- Zavádza sa pokuta 798 € za prekročenie určenej rýchlosti v mieste dynamického váženia hmotnosti.
- Upravuje sa prechod medzi objektívnou zodpovednosťou a priestupkovým konaním tak, aby sa držiteľ vozidla nemohol zbaviť zodpovednosti.
Ochrana najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky
- Zavádza sa povinné nosenie prílb pre deti, ktoré sú prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom, a to aj v obci. Umožňuje sa deťom do 10 rokov legálne jazdiť na bicykli po chodníku, a to len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov.
- Sprísňuje sa postih pre vodičov za ohrozenie chodcov na chodníku a za ohrozenie cyklistov pri obchádzaní a predchádzaní. Porušenie tohto zákazu bude kvalifikované ako porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom. Uložiť bude možné za to v správnom konaní pokutu od 60 € do 300 € (v súčasnosti do 100 €) a zákaz činnosti do dvoch rokov a v blokovom konaní pokutu do 150 € (v súčasnosti do 50 €).
Pravidlá pre jazdu na vozidlách typu segway
- Zavádzajú sa jasné pravidlá pre jazdu na samovyvažovacom vozidle, ako je napríklad segway, ktorých popularita rastie. Uplatnia sa na nich analogické pravidlá ako pri cyklistoch – povinné reflexné prvky pri zníženej viditeľnosti, prilba, držanie riadidiel oboma rukami. Viesť toto nemotorové vozidlo bude môcť len osoba staršia ako 15 rokov.
Alkohol
- Sprísňujú sa podmienky na udelenie vodičského oprávnenia tým osobám, ktoré ešte nie sú držiteľmi žiadneho vodičského oprávnenia a boli v posledných piatich rokoch riešení za priestupok pod vplyvom alkoholu. Pôjde o preskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu a absolvovanie odborného poradenstva.
Ďalšie zmeny
- Ďalšou zmenou je návrh, aby spôsobenie dopravnej nehody, pri ktorej dôjde ku škode na majetku alebo k ublíženiu na zdraví iba voči vodičovi blízkej osobe sa mohlo prejednávať v priestupkovom konaní iba na návrh poškodenej osoby (teda nie ex offo – z úradnej moci, povinnosti, z úradného príkazu ako je tomu v súčasnosti).
- S vodičským oprávnením skupiny B bude možné viesť aj motorové vozidlá skupiny T do 3,5 tony (traktory a ostatné zvláštne motorové vozidlá).
- Okruh vozidiel, ktoré môžu byť správcom cesty odstránené (ide prevažne o odťahy nariadené mestskou políciou), sa zužuje o tie, ktoré neoprávnene stoja na tzv. rezidentských parkovacích miestach. V takomto prípade sa zabráni odjazdu vozidla priestupcu napr. pomocou tzv. papuče a priestupok sa prerokuje v blokovom konaní.
- Novela reaguje aj na prípady fiktívneho odhlásenia vozidiel na osoby, ktoré vozidlo reálne neodkúpili. V prípade, že nový vlastník vozidla nebude osobne prítomný pri odhlásení vozidla, polícia odhlásenie zapíše len po predložení písomného splnomocnenia s osvedčeným podpisom nového vlastníka. Ak ho neprihlási ani po 60 dňoch od zmeny držby, tak sa doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom budú považovať za odcudzené.
4 komentáre
jozef
Suhlasim….cesty su v katastrofalnom stave ale potrebujeme akoze bezpecnost na cestach…namiesto toho aby dali ked uz stacionarne radary pred skolky, skoly, nemocnice a zdravotne strediska a pod. Kde schvalujem nizku rychlost ale naco meraju prosim vas na okreskach a obchvatoch v noci a v nedelu, clovek prida chce sa zaradit a zmeraju ho za 200€ (prekrocenie o20kmh a chceli mi odobrat VP ) ja uz len cakam na spravnu chvilu a padam z toho policajneho statu prec….
gggg
pekny clanok. Cista pravda. Este pridam riziko od dementov, co na rovnej ceste idu 70 a vsetko blokuju.
L
Ale ved toto niesu opatrenia na zvysenie bezpecnosti na cestach, ale na vyssie vyberanie pokut. Cize presne to co je pisane v clanku sa este viac zvyrazni, ked budu cakat 5m pred koncom obce a kazdemu supat pokutu 50€ len za to, ze uz zacal zrychlovat. Im je jedno ze clovek ide cez celu obec predpisovo 50…
Johny
Ja to iste , nedela vecer 20:00 BA dvojprudova vypadovka a obiehal som brzdica predomnou 59,687 kmh a akuart ma zaznamenali 83kmh. 200€ na mieste ak nie tak vodicak. Kartou na mieste som nakoniec dostal za 100€… Ak by som zil z 400-500€ mesacne tak rovno cely mesiac by som ostal iba na rozkoch, smutne…