V skratke: vznetový (spaľovací) motor, niekedy označovaný aj ako Dieselový motor. Nasávaný vzduch sa stlačí, teplota sa zvýši, vstreknuté palivo sa zapáli.
Nazvaný je podľa Rudolfa Diesela, ktorý ho vynašiel v roku 1892 a vyvinul vo firme MAN v Augsburgu. Prvý motor bol predstavený verejnosti 10. augusta 1893. Pri dieselovom procese nie je na rozdiel od Ottovho motora nasávaná horľavá zmes vzduchu a paliva. Dieselový motor nasáva čistý vzduch, ktorý pri vysokom stlačení dosahuje teploty 700 – 900°C. To stačí na to, aby sa doň vstrekované palivo samo zapálilo.
Pracovný cyklus:
Pracovný cyklus vznetového motora je rovnaký ako pri zážihových motoroch, či už 2 dobého alebo 4 dobého. 2 dobé motory sa využívajú napríklad vo veľkých lodiach, 4 dobé motory sa využívajú ako pohon do lokomotív, áut, generátorov, stavebných strojov.
Rozlišujeme motory:
1. s priamym vstrekovaním, kde vstreknutie a celé horenie prebehne v jednom, hlavnom spaľovacom priestore.
2. s nepriamym vstrekovaním, kde vstreknutie a počiatočná fáza horenia prebieha v osobitnom priestore (komôrke) a až následne sa proces prenesie do hlavného spaľovacieho priestoru.
Vysokotlakové vstrekovanie
Pri moderných vznetových motoroch sa využíva technológia vysokotlakového vstrekovania označovaná aj common rail, prípadne HDi – High pressure Direct Injection a pod. Vznetový motor preplňovaný common-railom je zvyčajne riadený elektronicky. Palivové čerpadlo zásobuje spoločný tlakový zásobník, ktorého maximálny tlak je až do 2500 barov. Technológia common-rail výrazne znižuje spotrebu, znečistenie, hluk z motora a vibrácie.
Výhody :
- Lepšia účinnosť, nižšia spotreba
- Menšie emisie CO2 a uhľovodíkov
- Dlhá životnosť a spoľahlivosť
Nevýhody :
- Vyššie emisie sadzí a oxidov dusíka
- Vyššia hmotnosť
- Vyššie náklady na výrobu
- Ohraničenosť najvyššieho počtu otáčok