Japonská automobilka Mazda oznámila, že ako jediný veľko sériový výrobca motorov typu wankel pre osobné vozidlá, nateraz končí s jeho produkciou.
Dňa 22. júna bol vyrobený posledný motor RENESIS pre športový model RX-8. Tento dvojrotorový motor disponoval pri svojom uvedení na trh v roku 2003 výkonom 141 kW (191 k), resp. 170 kW (231 k). Mazda získala licenciu na výrobu tohto typu motorov v roku 1961, pričom zakrátko sa vypracovala na špičkového producenta. Aj vďaka neustálemu vývoju nakoniec zostala v podstate jediným producentom tohto nesporne zaujímavého agregátu pre osobné vozidlá.
Na európskom trhu skončil predaj Mazdy RX-8 už v roku 2010, keďže motor neplnil vtedy novo prijatú emisnú normu Euro 5. Na domácom ale aj americkom trhu predaj pokračoval ďalej. Týmto rozhodnutím však končí predaj definitívne tento rok aj tam.
Nateraz vyvstáva otázka, aká bude ďalšia budúcnosť motorov s rotačným piestom v prípade japonskej značky. Mazda minulý rok oznámila, že práce na novom wankelovom motore (16 X) začali ešte v roku 2007. Na rozdiel od motora používaného v RX-8 (2 x 654 cm3) by mal mať objem 2 x 800 cm3 a využívať technológie Skyactiv, znižujúce spotrebu paliva, ale aj motorového oleja. Nový wankel by mal spĺňať ešte neprijatú emisnú normu Euro 6 a mal by byť ľahší vďaka rozsiahlemu použitiu hliníka. Po novom by nemal obsahovať ani klasické zapaľovacie sviečky na vznietenie zmesi benzínu a vzduchu, ale na zapálenie zmesi by mal využívať laserové lúče z kompaktného laseru vyrobeného z keramiky. Na trhy by mal doraziť v roku 2014, a tak priaznivcom tohto jedinečného motora neostáva nič iné len dúfať, že sa tak naozaj stane.