Pred kúpou vozidla často počuť od krčmových vševedov nasledovnú hlášku: „kúp diesel, žere menej a ušetrí ti obrovské prachy!“ Často sú tieto reči aj medzi pospolitým ľudom, pričom mnohokrát si aktéri týchto hlášok neuvedomujú, či sa skutočne dieselový motor pod kapotou vozidla oplatí. Existuje totiž plno dôvodov, prečo si dieselový automobil nekupovať a prečo je lepšie zasadnúť do vozidla s jednoduchším atmosférickým benzínovým motorom, kľudne aj s väčším zdvihovým objemom. Ak napriek všetkým faktom a varovaniam spojeným s nákupom dieselového vozidla neodoláte, naučte sa aspoň k nemu vhodne správať, respektíve dajte si pozor, v akom stave ho kupujete z druhej ruky. Auto s dieselovým motorom totiž vyžaduje trocha odlišný prístup aj údržbu v porovnaní s jednoduchším atmosférickým benzínovým motorom, a to aj dnes, v dobe modernej techniky. Prinášame preto zopár rád, aby vaše dieselové vozidlo vydržalo dlho a aby ste správnym jazdením a údržbou znížili potenciálne riziká na minimum.
Z autoškoly si pamätáme, že studený motor sa nevytáča. Poučka, ktorá platí pri všetkých motoroch a turbodieselových samozrejme nevynímajúc. Bohužiaľ, mnoho vodičov tento fakt nerešpektuje a nepomáha tomu ani šetriaca stratégia automobiliek. Ako ste si mnohí všimli, veľa nových automobilov, hlavne nižšej cenovej kategórie, neobsahuje ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny a dupel nie ukazovateľ teploty oleja. Pritom teplota oleja je pre správnu prevádzku motora najdôležitejšia. Teplota chladiacej kvapaliny neukazuje presne aká je skutočná teplota oleja, ale aspoň čiastočne napovie o teplotných pomeroch v motore. Niektorí výrobcovia si uvedomili potrebu informovať vodiča o teplotných pomeroch v motore detailnejšie, a tak napríklad novšie autá s motormi TDi z koncernu VW majú v palubnom počítači aj teplomer oleja. Určite sa nejedná o nepodstatný údaj, dokladá to aj skutočnosť, že vidieť ako sa olej ohrieva oveľa pomalšie ako voda. Pritom pre poriadnu záťaž motora by mala byť teplota oleja aspoň 70 °C. Ako sa dá odsledovať z palubného PC, takúto teplotu dosiahne olej až po cca 10 minútach jazdy v lete (v zime 15-20), pričom voda už má dávno 90 stupňov. Preto pár kilometrov treba počkať a až potom môžete poriadne zošliapnuť akcelerátor. V opačnom prípade riskujete nadmerne namáhanie všetkých súčasti motora, keďže sú nedostatočne premazávané. Vznikajú z toho väčšie prevádzkové vôle-opotrebovanie a niekedy hrozí aj prasknutie hlavy motora. No nielen opatrnosť pri zahrievaní motora je dôležitá. Ohľad na teplotu treba brať aj v prípade zohriateho motora, a to hlavne po náročnej jazde (diaľnica, do kopca a pod). Mnoho vodičov turbodieselov totiž nenechá motor správne sa „schladiť“. Na dnešné motory je totiž kladené množstvo aj protichodných požiadaviek (malý objem, nízka spotreba, veľký výkon a hlavne krútiaci moment). Takýto motor má veľmi namáhané pohyblivé aj nepohyblivé časti, na ktoré má vplyv aj správne ochladenie motora po namáhavej jazde. Najcitlivejšou súčiastkou z hľadiska správneho ochladenia je turbodúchadlo. Nie všetky autá majú turbodúchadla chladené vodou (len niektoré najmodernejšie), a tak je nutnosť pred zastavením na pár kilometrov zvoľniť tempo alebo nechať motor bežať aspoň pol minúty až minútu pred samotným zastavením. Teplota exponovaných častí turba sa zníži o niekoľko sto stupňov. V opačnom prípade riskujete výrazne skrátenie životnosti turbodúchadla.
Z hľadiska dlhej a bezproblémovej životnosti palivového a hlavne vstrekovacieho systému je nutné tankovať kvalitnú naftu. Možno si poviete, však chodím na pumpy, tak prečo mám mať nejaké obavy? Bohužiaľ, u nás sa testy kvality pohonných hmôt nerobia v takom rozsahu ako v susednom Česku, ale podstatne väčšie percento štrajkujúceho vstrekovania v porovnaní s Rakúskom či Nemeckom hovorí za všetko. Obzvlášť to platí, ak sa tankuje lacné a zaručene „kvalitné“ palivo na rôznych neznačkových pumpách. Životnosti palivového systému neprospieva ani povinná biozložka v palive, ktorú nám nariaďuje európska legislatíva. Oplatí sa preto, ak naozaj nemáte prevereného predajcu lacnej čerpačky, tankovať na renomovaných pumpách, aj keď ani tie nie sú vždy 100% zárukou. Každopádne, šanca, že načerpáte nevhodné palivo je tam oveľa nižšia. Prečo je zrazu kvalitná nafta taká dôležitá? Pretože nafta obsahujúca kadejaké prímesy zanáša jemné vstrekovače systému common-rail a spôsobuje tiež problémy s usadzovaním nedobre zhorených spalín v motore. Netreba zabúdať, že používaním menej kvalitnej nafty sa ľahko zanáša filter pevných častíc, ktorý je dnes povinnou súčasťou všetkých dieselov spĺňajúcich normu Euro 5. Ako teda eliminovať riziko na minimum? Okrem vybratej kvalitnej čerpačky nezaškodí občas pridať do nafty špeciálne aditívum, ktoré vie nielen čistiť zanesené časti palivového systému, ale pomáha aj chrániť najviac exponované časti vstrekovania.
Pre dlhú životnosť a spoľahlivosť dieselového motora je potrebná aj pravidelná starostlivosť-údržba. Mnohí motoristi na servise šetria, čo sa prejavuje nielen kúpu lacného a často nevhodného oleja, ale aj samotným zanedbávaním pravidelnej údržby a výmeny potrebných dielov. Dajte svojmu autu to najlepšie a počítajte aj s tým, že bude jazdiť nielen v letných horúčavách, ale aj v zimných mrazoch. Kvalitný olej zaručí predovšetkým spoľahlivé mazanie motora po studených štartoch v mrazivých ránách. Nešetrite na oleji. Nie vždy záleží na značke, dôležitejšia je konkrétna špecifikácia oleja. Taktiež veľmi diskutabilné sú tzv. longlife režimy. Mnohé výskumy dokázali, že motorový olej je často už po 15 000-17 000 km bez potrebných aditív, zato obsahuje rôzne nežiadúce prímesy, ako sú napr. karbónové zlúčeniny. Preto nič nepokazíte, ak necháte vo svojom vozidle vymeniť motorový olej po 15 000-20 000 km. Ak jazdíte krátke trasy, na ktorých sa motor ani poriadne neohreje alebo často jazdite štýlom brzda-plyn, je dobré olej vymeniť aj skôr cca po 10 000 km. Rovnako to platí o výmene olejového, vzduchového a palivového filtra. Dôvody snáď netreba ani rozpisovať. Samozrejme, nejedná sa len o olej, ale dôležité je pravidelne meniť aj rozvodový remeň-ak je (kladky atď). Rozhodne treba dodržiavať intervaly stanovené výrobcom, v prípade nepriaznivých okolností ich skrátiť (prašné prostredie, menej kvalitná nafta). Taktiež pravidelná návšteva odborného servisu pomôže odhaliť blížiaci sa problém.
Ďalším dôležitým predpokladom bezproblémového fungovania dieselového motora je správny jazdný štýl. Pravidlo, že diesel nepatrí do mesta a ani na preteky nie je len dobre znejúce klišé, ale naozaj realita. Veľa majiteľov dieselov si toto pravidlo neuvedomilo a spravilo pri kúpe dieselového vozidla práve túto zásadnú chybu. Neuvedomili si, že pre ich spôsob používania sa vôbec nehodí a problémy si spôsobujú už len samotným štýlom ich jazdy. Dieselový motor je principiálne stroj určený na prácu v čo najviac konštantných otáčkach, a preto časté vytáčanie a ani podtáčanie mu nerobia z dlhodobého hľadiska dobre. Pre väčšinu súčasných motorov v osobných vozidlách platí, že rozumné je udržiavať otáčkové pásmo od cca 1900 po 2800 ot/min. Pri dieselových motoroch vybavených dvojhmotovým zotrvačníkom (väčšina) je veľmi dôležité kontrolovať najmä spodné otáčky motora a nenechať ich príliš klesnúť. Podtáčaním motora totiž čoskoro opotrebujete dvojhmotový zotrvačník, ktorý je pomerne drahou záležitosťou (neraz aj 1000 €). Týka sa to najmä troj a štvorvalcov, s ktorými niektorí vodiči jazdia otáčkami aj tesne nad voľnobehom. Dôležité je aj citlivé zaobchádzanie so spojkou, teda plynulý rozbeh, bez zbytočného dusenia motora v nízkych otáčkach. Pozor si treba dať aj na podraďovanie z vysokých otáčok, tam výrazne pomôže tzv. medzi plyn, v opačnom prípade opäť „pomôžete“ dvojhmotovému zotrvačníku. K stopke alebo semaforom teda radšej použite kombináciu neutrál a brzdový pedál. Z hľadiska mestskej prevádzky je pre dieselový pohon najlepšia automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, ktorý zaisťuje plynulejšie a jemnejšie rozjazdy a zmeny rýchlosti. Dieselové vozidlá teda patria na diaľnice a rovné cesty, nie do mesta, tam si radšej kúpte atmosférický benzínový motor. Ak ste napriek tomu podľahli čaru úspornej prevádzky a kúpili diesel do mesta, doprajte mu tiež častejšie výmeny oleja ako uvádza servisný interval výrobcu a nevytáčajte ho tesne po štarte. Taktiež časté vytáčanie, či skôr pretekanie nie je dobré. Samozrejme občasná svižná jazda nie je problém, ale neustále dupanie na krk je veľmi zrýchlená cesta do hrobu. Ak predsa len zaťažujete svoj dieselový motor mestskou jazdou, či častým dupaním na pedál, doprajte mu nejaké kvalitné aditívum do oleja, ktoré pomáha znížiť trenie v najviac namáhaných súčiastkach.
Ak dovoľuje vaše vozidlo, štartujte ho bez vyšliapnutej spojky na neutrál, šetria sa tým axiálne ložiská. Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa totiž pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky a tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať. Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej (pri zastavenom motore), čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi ložiskami a samotným kľukovým hriadeľom. Pri zohriatom motore to príliš neprekáža, keďže olej skoro okamžite dotečie, horšie je to za studených štartov. Vtedy toto krátkodobé prerušenie mazacieho filmu môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle, čo spôsobí síce malý, ale citeľný pozdĺžny pohyb kľukového hriadeľa. Ten sa potom prejavuje klopaním motora na voľnobežných otáčkach a tiež zošliapnutím spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok, keďže opotrebované axiálne ložiská značne zvýšia odpor trenia. Pri značne „vylágrovanom“ motore môže dôjsť po stlačení spojky aj k zhasnutiu samotného motora. Taktiež neverte na rozprávačky, že treba žhaviť ráno niekoľko krát za sebou, ale po prvom žhavení rovno štartujte. Ak vaše auto nechytí hneď, najčastejšie je problém v žeraviacich sviečkach alebo v akumulátore.
Ďalším potencionálnym rizikom dieselového motora je chiptuning. Váš dieselový motor dnes totiž dokáže načipovať kadejaký Ferdo bez hlbších znalostí o konkrétnom motore a mnoho krát výsledok aj tak vyzerá. Táto téma by vydala na samostatný článok, ale v tomto prípade postačí aspoň zopár základných informácii. Treba si uvedomiť, že váš naftový motor je z výroby nastavený na optimálny kompromis medzi spoľahlivosťou a výkonom. Preto akýkoľvek neodborný zásah „čipovacím programom“ do riadiacej jednotky za účelom navýšenia výkonu, sa môže výrazne odraziť na životnosť nielen samotného motora, ale aj spojky, ložísk, prevodovky, turba atď. Taktiež pozor na rôzne reči, že tento motor sa vyrába rovnaký pre rôzne výkony. Často sa stáva, že výrobca do slabších motorov používa menej kvalitné diely, ktoré nie sú stavané na také zaťaženie, na aké bol konštruovaný naoko totožný motor, ale s vyšším výkonom. Platí pravidlo, že so značným nárastom výkonu a krútiaceho momentu ide ruka v ruke aj výmena mnohých motorových a ďalších častí (napr. piesty, ojnice, kľukový hriadeľ, ventily, samozrejme je potrebné upraviť aj spojku, zotrvačník, prevodovku, diferenciál…).
39 komentárov
Zolky
Veľmi pekný článok! Ľudia a hlavne mladí postupne prechádzajú na dieselové motory z dôvodu, že „málo žerie a lepšie ťahá“, pričom si neuvedomujú, aké vysoké náklady môže spôsobiť nesprávne zaobchádzanie.
Martin
Fajny clanok. Tieto veci som v podstate poznal, len som si to potvrdil. Denne dochadzam do prace 30km. Tak isto chcem co najviac usetrit. Spotreba 4,5 a nafta od kamosov z nakladiaku co sa ukazalo na palivovych vstrekovacoch. Cca 700e oprava 🙁 takze to co som usetril na nafte som dal do opravy. Mam MB A170CDI motoricka cast uplna spokojnost, jazdne vlastnosti a komfort spokojnost. Akurat mi zacal trosku hucat diferencial, dlhsie trate, kludna jazda semo tamo zdravo povykrucat Diesel 4EVER 😀
marian dzuruš
Ahojte,super članok.Jazdim podla toho čo ste tu pisali,čital som už niekde že praveže treba šlapat na spojku ked štartujem svoj diesel.Tu pišete že netreba,aj to som už čital.Tak terazneviem čo je lepšie?Neviem či mi niekto poradi?Po vymene žhaviacich sviečok,servis brzdy a tak dalej pred STK a EK ktore mi konči som natankoval na jukoil pumpa,nikdy som na tej pumpe nemal problem,až dnes mi auto prestalo tahat dusilo ho.Neviem či to bolo tou naftou,ale v servise mi dali aj aditivum do plnej nadrže.Na prečistenie všetkych časti v motori.Asi po 30 km mi auto začalo tahat v pohode.Mohla to byt ta nafta zla?Potom som natankoval do plna na Slovnaft s tym aditivom.Hm neviem pečo mi dusilo auto,snad mi poradite vy.
Jozef
Marian aké auto ? Pozrel si si či výrobca neodporuča Bio prísady v nafte ? Mám zafiru a výrobca nedopočuťuje Bio… pri natankovaní na Slovnaftke a Gulf-ke mi sem tam preblikla Kontrolka Motora / Kto vie čo za sračky tam miešaju..Lambdy mali zlé hodnoty preto to blikanie kontrolky…a možno preto máš ty zlý ťah 😉 / Skušal si Shell ? Odkedy tankujem sem kontrolka neblikla 😉 a nieje žiaden problem s ťahom 🙂
Renata
Ďakujem za tento článok. Hlavne som sa konečne dozvedela v akých otáčkových pásmach to mám udržiavať. Lebo doteraz som mala informácie, že diesel treba vytáčať, ďalší mi trvdili, že netreba. Nie je to so mnou však také zlé, pretože otáčky mám okolo 2000 – 2600. Po naštartovaní v zime nechám motor bežať také 2-3 minútky a pomaly sa pohnem. Predtým ako prídem domov tak rýchlosť znížim na 50 km/h a ešte pred domom ho nechám bežať tak 1 minútu(ak to robím zle tak mi to kludne okomentujte). Na palubke mám merače teploty chladiacej kvapaliny aj oleja, takže konečne viem na čo slúžia. Doteraz som mala auto s benzinovým motorom, nebolo zlé, ale rozhodla som sa, že chcem diesel a neoľutovala som toto rozhodnutie. Denne do práce a z práce najazdím 100 km. Tankujem na Slovnafte, ale zatiaľ som do nafty to adjectivum nepridala, tak to teraz urobím. A ešte vyskúšam to štartovanie bez spojky.
Ešte raz ďakujem 😀
MJ
Čo dodať, používate rozum za volantom, kiež by takých bola aspoň polovica.
Poradca
Motor určite nenechávajte bežať na volnobeh, hlavne nie v zime. Štartovanie bez spojky je tiež otázne, hlavne v zime, nakoľko má štartér s štartom oveľa viac práce kvôli tomu, že nie je odpojená aj prevodovka plná studeného oleja.
JA
Zdravim, Kvoli comu by ho nemala nechavat nastartovany a hlavne v zime ako radite poucte ma lebo ja som asi blby a asi nerozumiem potom. Pokial ma clovek OK baterku tak startovanie bez alebo so spojkou ma asi taky vyznam ako vypinanie radia pri startovani…..
c3rwo
Len chcem dodať pre presnosť. Bolo myslené aby nenechával v zime motor bezat na volnobehu po studenom starte.. nie pred vypnutím.. pred vypnutím je to ziadané.. po nastartovaní nie.. Motor sa na volnobezných otáckach nezohreje a akurat mu tým predlzujete trápenie lebo pracuje so studeným olejom.. Vyznam startovania bez vysliapnutia spojky bol popísaný v clánku a šetrí ložiská.. Spojka sa ale vysliapava za účelom šetrenia štartéra..
sydneysider
mas s tym len starosti.. pri startovani cakas, dojazdoch, vytacanie, aditiva, zimne starty, medzicasom isto daky typicky $$ diesel-servis, ale… neolutovala si 😀
Bomes
Chcem sa teda spýtať, že v akých otáčkach mám udržiavať studený motor, aby som ho nevytočil, ak potrebujem prekonať strmý kopec? Konkrétne, za dedinou máme kopec s 9% stúpaním a je dlhý asi dva kilometre. Motor sa mi nestihne zahriať ze ten krátky čas, kým k nemu dorazím. Ďakujem za rady
jojo@cicinbrus.cz
Jednoduchá rada – presťahuj sa na kopec a vždy budeš so studeným motorom brzdiť dolu kopcom – pokial sa Ti nezohreje. AAAA Ty s ním.??!!
laky
Vytáčanie sa v prípade studeného moderného dieselového motora myslí rozhodne nad 3000ot/min a podľa osobného názoru už aj nad 2500ot/min. Odpoveďou nakoniec je, že ak ho budete držať v rozmedzí 2000-2500ot/min, určite mu tým neublížite a zároveň bude mať dostatok točivého momentu (pri správnom sprevodovaní) na zdolanie stúpania, keďže v týchto otáčkach zároveň poskytuje maximum svojej sily, resp. ťahu. Len doplním: netreba zabúdať jazdiť na minimálne 1800ot/min z dôvodu zvýšeného opotrebovania dvojhmotového zotrvačníka (ak je ním vozidlo vybavené) pri nižších otáčkach – najviac trpí jazdou pod 1500ot/min.
Malý Bradáč
Velmi dobrý članok.Ďakujem za rady.
norbe
Vela veci je zavadzajucich pre laikou.Kto nema cit odpise aj klasicku spojku.Kratke jazdy po meste neprospievaju ani benzinom.Dobry chiptunning znizi spotrebu a zvacsi vykon,Primerane.Do diesla netreba nalievat rozne aditiva,dava ich vyrobca.Slovnaft ma kvalitne paliva.pokial servisujeme a menime pravidelne kvalitne filtre budeme spokojne jazdit.Dnesny trend vyrobcou nema za ciel vyrobit automobil na vela rokou.Suciastky su poddimenzovane a stavane na dobu zaruky ako pri televizore alebo chladnicke.To vieme vsetci co s autami robime dennodenne.Bohuzial je to tak.Pytajte sa….
ja
chcem sa spytat. ak vyrobca automobilu tvrdi, ze najvacsi krutiaci moment ma motor od 1500 do 2750 je iba informacny udaj a mam jazdit v pasme od 2000/min? BMW320d. osodne si myslim ze je velky rozdiel medzi 3oj valcom 1.4tdi od vw a 4or vacom 2.0d s vykonom 150PS od BMW. preto aj spravne zaobchadzanie by malo mat ine hranicne hodnoty. Alebo sa mylim?
norbe
samozrejme ze neni dovod jazdit iba pri maxi.krutiacom momente.To je teoria.V praxi sa vodic spolieha na vyjazdeny cit.Sluch.Niekto jazdi iba podla otackomeru…Neda sa kazdemu nadiktovat styl jazdy….Nemaju ho ani mnohy profici.Trojvalec je chudak.Urcite necakajte ze tento motor vydrzi ako stvorvalec.Hlavne ak ho niekto nahana.Je to typ pre osamelich jazdcov.
čavo
pre mna nič nove pod slkom az na 1 vec: opotriebenie axiálnych ložísk to som fakt netušil :O vyskušam 🙂
Tibor
S tou /ne/vyšliapnutou spojkou je to zrejme dosť problematické, nakoľko mi motor bez vyšliapnutej spojky nenaskočí a počítač mi vypisuje, že treba stlačiť spojkový pedál…Opel Astra J, 1,7 CDTI.
Edo
Nechcem nič zlé povedať ale takéto „jednotné“ údaje o správnych otáčkach je dosť zavádzajúce, jednoducho povedané tvrdíte , že s motorom príklad :od PSA 1.1i 44kw mám jazdiť rovnako ako s motorom 2.3 V5 od Audi …je to blbosť a to už len preto, že keď si uvedomíme krútiaci moent má každý motor inak položený t.j 1.1 nikdy nebude mať ochotu zrýchľovať v 5 prevodovom stupni z 2000 otáčok ako spomenutá 2.3 , na to je pásmo s maximálnym krútiacim momentom , ktoré sa nachádzajú podstatne vyššie ako spomenutých 2800 otáčok …, ďalšia vec týkajúca sa dieslových motorov: škatuľkujete dieslaky do jedného vreca,ale treba si uvedomiť každý naftový motor je iný a má iné vlastnosti , 1.9tdi existujú 2 varianty jedna s priamym vstrekovaním s variabilným čerpadlom a druhá združený vstrekovač , každý z nich má rôzne tlaky iný záťah a iné správanie sa v otáčkach PD zaberajú z nižších otáčok, zas common rail diesel zaberá pekne od 1500 no je možné ho točiť pokojne aj do 4000 a stále tam bude mať ťah pre príklad uvediem mondeo 2.0tdci a golf 1.6tdi cr ….takisto automatická prevodovka je schopná na studenom motore v meste pri 50 ke narvať aj 7 prevodový stupeň čo je sprostosť …každý motor a prevodovka je kategoria sama o sebe..toto je taká moja úvaha
c3rwo
myslím že autor myslel približnú hodnotu lebo väčšina naftových motorov pracuje práve v pásme od 1900 do 2500 otáčok. Pretože najpredávanejšie naftové motory pre bežných oživovateľov sú práve 4 valcové motory v objemoch od 1600 až 2200 ccm. Ďalšia pripomienka, motor psa 1.1i 44kW je motor benzínový. Tento článok sa zaoberá motormi naftovými. Samozrejme, že benzínové motory majú pásmo s najvyšším krútiacim momentom položené vo vyšších otáčkach. Čo sa týka škatuľkovania je v tomto článku celkom opodstatnené. Väčšina z týchto informácií sú aplikovateľné pre väčšinu naftových motorov (či už PD alebo CR).
Gabi
Chcem poradit. Mam BMW 318dT a kedze mam blizko do prace cca 5km, zvazujem na nom jazdit 2-3x do tyzdna cca po 30km a využívať ho len na dlhšie trasy nad 50km. Nie je lepsie ak bude stat 1-2 dni a potom s nim idem dlhsie, ako s nim robit dve 5km jazdy denne? Odislo mi uz po 130000 km turbo a spojka s dvojhmotnym zotrvacnikom a chcem sa vyvarovat dalsim nakladom na servis. Hlavne v zime ho po starte nechavam zohriat tak 1-2 minuty podla toho, aké su mrazy. Nevytacam ho prve kilometre. Pred dojazdom (ak idem väčšiu vzdialenosť) sa dokotulam v neutrale a nechavam ho bezat tak pol az jednu minutu pred vypnutim motora. Tiez poradte, auto bolo mierne nacipovane z 124 na 166 koni, ale tento vykon vyuzijem len zriedka. Po odideni turba uz nemam odvahu ho pucit. Poraďte, ci mu nebude vadiť státie 1-3 dni a potom s nim ist dlhšiu trasu ako s nim 2 jadzdy po 5km robit denne.
MJ
Jednoznačne je vaša úvaha správna. Diesel nie je stavaný na krátke jazdenie. Tých dôvodov je viacero (pomalšie ohrievanie, vyššie opotrebenie, vyššia spotreba, horšia kultivovanosť, problematická regenerácia DPF a pod.). Na krátke trasy do 10-15 km je jednoznačne vhodnejší nejaký malolitrážny benzínový motor. Ak je teda možnosť jazdiť dlhšie trasy (30 km a viac)treba tak jazdiť, potom 1-3 dni státia nebudú žiadny problém.
Gabi
Dakujem za odpoved. Auto som kupil velmi vyhodne ako služobne vozidlo na ktorom som jazdil iba ja. Takze preto neuvažujem zatial nad výmenou za benzín. Do práce v meste to zas nemam tak ďaleko, aby som to nezvládol na elekrobicykli. S autom absolvujeme len väčšie nákupy, pripadne ak potrebujeme sa viacerí niekde dopraviť, alebo na dlhšie služobne cesty. 1-2 dňové státie teda beriem ako oveľa menšie zlo.
Ondrej
doby den poprosil by som vas o radu chcel by som si kupit auto z motorom 1.6 TDCi Duratorq je to Ford Fiesta chodim kazdy mesiac do bratislavy zhruba 550 km ale potrebujem auto aj na kratsie vzdialenosti manzelka pracujelen 7 km od bydliska neznici sa motor tymito kratkymi jazdamy je to ojazdene 5 rocne auto nebol by lepsi benzin porate voprsd dakujem
Richard
Veľmi dobrý článok, čo sa týka motoru TDi sú veľmi dobré ,ale musíme im venovať aj starostlivosť . Ja mám TDi motor už ma za sebou najazdených cez 315.000 km a stále ide .Jedná sa i starý diesel ,takže zošere všetko je silný,výkony, málo žerie (4- 4,5 L v zime 6 L)ale čo sa týka pružnosti nič moc.
izi
Dobrý.. Vynikajúci článok najmä pre mladých, ale na nových dieseloch fakt nejde naštartovať motor bez stlačenia spojky,počítač nepustí (vw touran 2011)..o tých axialnych tlakoch som nemal ani potuchy..najmä v zime som mal pocit,že motor môjho prvého forda štartoval ľahšie,keď som zosliapol spojku.. Prosil by som ale o radu-ktorý aditiv je dobrý do paliva a ktorý do oleja?..Ďakujem
Silver Orem
Dobrý deň. chcem sa opýtať aká je bežná teplota oleja pri bežnej záťaži ? Mám TDI 1.9 VW Sharan.
Pri bežnej jazde po diaľnici v lete, keď je 28-32ºC dosahuje teplota oleja okolo 94 – 97 ºC. Pri záťaži – jazda hore väčším kopcom, dosiahne teplota oleja až 102 – 104 ºC, pričom teplota vody je stále OK,- 90ºC Po jazde dolu kopcom klesne olej na 88-92. Je to v poriadku ?
peter
Je to ok. teplota oleja sa môže pohybovať až do 120, stupňov uplne kludne pokial je motor zaťažený teplota vody vám na budíku ukazuje 90 stupňov ale v skutočnosti je o niečo viac 90 až 110stupňov
Pavol
Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, či sa oplatí kúpiť auto ktoré má najazdených už 325.000km. Konkrétne sa jedná o Opel Signum 1.9 CDTI 2007. Je v inzercii za dobrú cenu, len sa bojím tých kilometrov. Inzerujúci dodáva že pri 310000 bol menený alternátor, pri 312000 bola menená spojka. Bolo by to moje prvé auto, tak nechcem kúpiť zle, chcem aby mi vydržalo aspoň ďalších 150.000km, je to vôbec reálne, oplatí sa taká kúpa? Vďaka, Pavol
M.
Netreba odsudzovať km, často majú viac akože zachovlé auta s akože 150000 km. Je dobré že uviedol reálne km a nie stočené,ale 325 tisíc už je dosť. Treba poriadne skontrolovať v akej kondícii je auto. Pri takýchto km treba počítať už s kadečím. pos…ť sa môže elektronika, vstrekovače, úniky oleja, ložiská, vôle v nápravách a bol menený dvojhmoťák? Ak je dobrá cena, zachovalé auto nemusí to byť zlá kúpa, ale to ťažko takto povedať.
meky
vsetko je o cene.
pocitaj..
teraz ma to auto 315 000 km.
Ty ho budes mat povedzme 3 roky, kedze chces naftu, logicky najazdis aspon 30000 km rocne. (lebo kupovat diesel na jazdu po meste je blbost).
o tri roky uz teda bude mat to auto 400 000 km.
Za kolko ho od teba niekto kupi?
Auto so 400 000 km….
ano, spravne, nebudes riesit za kolko hopredas, ale ci ho vobec predas.
Uprimne – poznas niekoho, kto by si kupil ojazdene auto so 400 000 km??
NIKTO.
Takze budes musiet stiahnut km. Co je trestne a mozes sa dostat do slusneho pruseru.
Preto, pokial sa ti to auto paci, tak musi cena zodpovedat:
a. znacke (opel je sunka, a signum je velmi zriedkavy model – nikomu sa nepacil)
b. poctu km, ktore ma teraz
vo vysledku ja osobne by som za to auto nedal viac ako 2000 € – a aj to len v pripade, ak je naozaj pekne a dobre serviovane
luko
Ak ti môžem poradiť, tak v tvojej cenovej relácii, kategórií a roku výroby by som si vybral Fiat Cromu. V podstate niektoré diely máš z GM, tieto autá sú spoľahlivejšie, bezpečnejšie, priestorovo podobné Signumu a dôležitý detail, ktorý si si možno ani ty nevšimol (aj ja som mal kedysi Signum v hľadáčiku) je ten, že má len 4 sedadlá! Cromy majú väčšinou najazdené od možno reálnych 100 000 km do nejakých 250 000 km, čiže auto bude mať väčšiu zostatkovú hodnotu oproti Signumu. Jazdil som v 110 kW variante a super zvezenie. Tak šťastnú ruku pri výbere a hlavne nechodievaj na obhliadky sám, ale vezmi si mechanika so sebou, alebo daj auto pozrieť v servise.
Anonym
signum s tolkymi km nekupuj problemove auto.
Pavol
Čaute chlapi, ďakujem za rady. Už vidím, že za tú sumu (3900eur) sa to naozaj neoplatí. Cenová relácia je cca 4000-5000eur, podľa ponúk. Croma nevyzerá zle, je aj v zadanej cenovej relácii. Ročne plánujem min. 5x otočku do Srbska, čo je z KE 500-600km, plus bežné jazdenie po SR (okolo 20k-35k ročne), čiže aby to bolo niečo spoľahlivé.
Anonym
Najlepsie diesel je golf otom potom
vlado piovarci
Ahoj mam otazku ???
Je dôležite v zimných časoch ,nechať pred jazdou naštartovaný motor a až potom začať jazdu ??? Mam VW golf 5 ,1,9 tdi 77 kw, dik za odpoveď .
Peter B
Nie, práve naopak. Iste sa zhodneme, že najviac sa motor poškodzuje, keď ide studený. A pri efektivite dieslových motorov sa pri voľnobehu nikdy neohreje, tobôž nie po pár minútach, ibaže zbytočne Ti tých pár minút pôjde na studeno, teda nie v dobrých podmienkach. Takže naštartovať a hneď ísť, v primeraných otáčkach, ohreje sa rádovo o minúty skôr. Jednoducho keď ho necháš ísť tie zbytočné minúty na voľnobehu studený, tak celý ten čas Ti zbytočne idú trecie plochy na sucho, studený olej sa tam nedostane a nemaže.
Martin K.
Ahoj, měl bych otázku. Mám Seat Altea 2.0 TDI BKD, automat, r.v 2006 najeto 165 tis. Otázka je tedy co může způsobovat vibrace od motoru při větší akceleraci v rychlosti 80-100 km/h, je zde i občasné třepání auta na Neutral či Parking a modro bílého kouře při studeném startu? Po vyměnění všech filtrů oleje v převodovce a seřízení vstřiků to cca skoro měsíc jezdilo normálně ale nyní se to vrátilo ale vibrace nejsou tak znatelně velké jako před tím seřízením vstřiků. Je zde nějaká rada? Díky moc!