Pridávame ďalšiu sériu odporúčaní pre motoristov, tentoraz týkajúcu sa autoservisov. Motoristi by si mali tieto rady zobrať k srdcu, ak sa chcú vyhnúť rôznym typom problémov spojených s autoservismi a tiež ak si chcú šetriť svoj čas, peniaze ale aj nervy.
Problémy spojené s autoservismi sa dajú rozdeliť na dve časti. Prvá sú chyby, ktorých sa motoristi dopúšťajú sami vlastnou vinou, vzniknutou zo zabudnutia alebo neznalosti. Druhou sú potom neúmyselné alebo úmyselné pochybenia niektorých autoservisov.
1. Základom je jasná a úplná objednávka
Už pri telefonickom objednávaní povedzte servisu presne, aký rozsah služieb budete požadovať, nezabudnite (ak treba) ani na požiadavky typu zabezpečenie náhradného vozidla. Vopred si pripravte údaje ako ŠPZ a vlastníctva vozidla (či ste vlastníkom vy ako privátna osoba alebo automobil patrí napríklad firme alebo leasingovej spoločnosti).
2. Príďte včas a chcite skúšobnú jazdu
Pri odovzdávaní vozidla servisu sa dostavte v dohodnutý čas, či ešte lepšie s malým predstihom. Hlavne väčšie autoservisy si plánujú prácu na dlhšiu dobu dopredu a ak prídete neskôr, budete musieť dlhšie čakať na prevzatie automobilu servisom aj na samotnú opravu. Kľúčové je pri odovzdávaní vozidla servisnému technikovi chybu-závadu jasne predviesť. Hlavne v prípade na prvý pohľad horšie zjavných problémov s vozidlom, či neštandardných prevádzkových javov je dobré požiadať o skúšobnú jazdu. Servisný technik sa môže zdráhať, ale ak sa chcete vyhnúť opakovaným návštevám servisu, trvajte na tom.
3. Nenechávajte pri odovzdaní nič vo vozidle
Nezabudnite pred odovzdaním servisnému technikovi z vozidla vybrať osobné veci, pri služobných autách potom predmety typu farmaceutických či stavebných vzoriek. Ťažko budete neskôr dokazovať, že ste v pravom vrecku pri dverách mali napríklad drahé plniace pero či čokoľvek iné.
4. Dôkladne si pred podpísaním prečítajte dojednaný zákazkový list
Zákazkový list, ktorý vám servis musí vystaviť, je kľúčovým dokumentom, pretože jeho podpisom beriete na vedomie zoznam požadovaných opráv a úkonov, termín opravy aj cenu servisného úkonu. Rad klientov tento dokument podceňuje a servis potom napríklad vykoná aj nevyžiadané úkony preventívneho typu alebo napríklad doplnkové služby ako tepovanie interiéru, ktoré sa nezdajú, ale môžu celkovú cenu veľmi predražiť. Dôležité je tiež skontrolovať, či je v zákazkovom liste správne zaznamenaný stav tachometra a stav paliva, aby potom pri preberaní automobilu nedochádzalo k zbytočným sporom. Odhad ceny je lepšie dať do zákazkového listu skôr menší a trvať na tom, aby každé navýšenie sumy bolo zo strany servisu telefonicky konzultovať tak, ako predpisuje platná legislatíva.
5. Pozor na poznámky drobným písmom
Pozor na nenápadné poznámky v zákazkovom liste, či na faktúre typu: „Zaväzujem sa k uhradenie parkovného v prípade nevyzdvihnutia automobile v deň ukončenia zákazky.“ Či „Beriem na vedomie, že po prejdení 200 km skontrolujem stav toho a onoho alebo utiahnutie takých a onakých skrutiek atď…“. Dôkladným preštudovaním takýchto ustanovení, sa vyhnete možným nepríjemným prekvapeniam pri účtovaní servisného úkonu.
6. Pozor na zabezpečovacie zariadenia
Vodiči často pri odovzdávaní vozidla do servisu zabudnú na zabezpečovacie zariadenie, ako je zamykanie riadiacej páky alebo systémy fungujúce na princípe satelitnej lokalizácie. Potom sa stane, že servis musí vodiča volať, aby priviezol kľúče od mechanického zabezpečenia, prípadne do servisu dorazí zásahové vozidlo bezpečnostnej služby, ktoré malo hlásený poplach. Vždy preto nechajte mechanické zabezpečovacie zariadenia odomknuté alebo vypnuté-deaktivované.
7. Náhradné vozidlo – nutný je detailný preberací protokol
Ak budete mať po dobu opravy od autoservisu k dispozícii náhradné vozidlo, trvajte vo vlastnom záujme na podrobnom preberacom protokole, kde budú zapísané všetky existujúce poškodenia automobilu. Dôvodom je, aby na vás servis neskôr nemohol vznášať nároky týkajúce sa poškriabaného laku či iných porúch a poškodení, ktoré ste nespôsobili. Dôležité je tiež upresniť si, ako bude prebiehať finálne účtovanie – niekedy ide o paušálnu platbu, inokedy sa pripisuje kilometrovné.
8. Noste so sebou do servisu vždy servisnú knižku
Do servisu si so sebou nikdy nezabudnite vziať malý OEV-technický preukaz (Osvedčenie o evidencii vozidla) a tiež servisnú knižku. Pri vyzdvihnutí automobilu si potom skontrolujte, či bolo do servisnej knižky autoservisom všetko potrebné zaznamenané. Je to dôležité aj kvôli záruke mobility, teda špeciálnych služieb poskytovaných väčšinou značiek v prípade dodržania garančných podmienok výrobcu.
9. Prevzatie automobilu – riadne si všetko skontrolovať
Pri preberaní automobilu si pred podpísaním podrobne prezrite zákazkový list a popis vykonaných úkonov i účtovaných súm. Technik by vám mal ďalej predviesť novo namontované diely, stav hladiny vymeneného motorového oleja a umožniť vizuálnu kontrolu všetkých opravovaných častí. Máte právo si odniesť aj vymenené vadné diely. Pri väčších opravách by mala byť štandardnou súčasťou odovzdania aj skúšobná jazda, pri ktorej bude jasne demonštrované, že závada-porucha bola odstránená.
10. Ak nie ste s niečím spokojní, vozidlo nepreberajte
Ak nie je s vozidlom niečo v poriadku, nie je vaša povinnosť ho prebrať. Do zákazkového listu potom musí byť zaznamenané, v čom je problém a s čím nesúhlasíte. Nenechajte sa uchlácholiť výrokmi typu: „To si sadne.“ Alebo „To sa časom spraví“. Záležitosť riešte s nadriadeným príslušného servisného technika, ktorý by mal zjednať nápravu. Servis tiež nesmie navýšiť sumu uvedenú na zákazkovom liste viac než o desať percent, ak mu to vopred telefonicky alebo e-mailom neschválite.
Jeden komentár
Jura
Já do autoservisu nejazdím. Všetko si zvládnem na aute opraviť sám, alebo si na pomoc zavolám kamaráta automechanika. Našťastie nie je problém ani s nákupom náhradných dielov. Tých je všade dosť. Mám všetko potrebné náradie, montérky aj pracovnú obuv z http://www.ardonsk.sk/c/310/pracovni-obuv , pretože myslím pri práci aj na svoju bezpečnosť 🙂 .