Svetlo, ktoré produkujú xenónové výbojky je nielen jasnejšie, ale oveľa viac pripomína farbu denného svetla. Nehovoriac o fakte, že takéto svetlo dodáva vozidlu luxusnejší imidž. Ako je to ale s prestavbou z klasického svetlometu, ktorý používa halogénové žiarovky (H4,H1,H7), na svetlomet obsahujúci xenónovú výbojku?
Prestavba bežného halogénového svetlometu na svetlomet s xenónovou výbojkou je napriek použitiu prestavbových sád s certifikátom TUV nelegálna nielen u nás, ale aj v celej Európskej únii. Každý svetlomet je homologizovaný iba na použitie svetelného zdroja, s ktorým bol schválený. Takáto výmena je legálna za podmienky, že na vozidle sú namontované ostrekovače svetlometov a automatické gyroskopické nastavovanie sklonu svetlometov. To sa však montuje iba na vozidlá od výroby vybavené výbojkovými svetlometmi a jeho dodatočná montáž nie je najjednoduchšia a ani najlacnejšia.
Pozrime sa na problém detailnejšie a na začiatok si prečítajme čo hovorí zákon č. 725:
Zákon č. 725/2004 Z. z. v paragrafe 21 ods. 2 písm. b) zakazuje v premávke na pozemných komunikáciách používať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky. Ak sa zistí, že k takejto úprave vozidla prišlo, môže byť prevádzkovateľovi vozidla od obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie uložená pokuta 331,94 eur podľa § 107 odsek 3 zákona a vozidlo v konečnom dôsledku podľa paragrafu 24 ods. 3 písm. b) a c) zákona vyradené z premávky na pozemných komunikáciách natrvalo. Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na náhradu pôvodných svetlometov s halogénovou žiarovkou za svetlomety s výbojkovým svetelným zdrojom (tzv. xenónové). Pre svetelné zariadenia vozidiel sa v Slovenskej republike vyžaduje európske schválenie, a to buď podľa predpisov EHK OSN, alebo podľa smerníc ES/EHS. Schválené zariadenia sú označené príslušnou schvaľovacou značkou. V blízkosti schvaľovacej značky svetlometov sa nachádzajú ďalšie symboly a označenia, z ktorých sa dá okrem iného zistiť, aký svetelný zdroj má byť v danom prípade použitý (podrobnejšie v prílohe č. 1). Práve podľa označenia svetelného zdroja svetlometu pri schvaľovacej značke, možno odhaliť najjednoduchšie prípady nelegálneho nahradenia pôvodnej žiarovky výbojkou v svetlometoch, ktoré boli schválené na použitie výlučne s halogénovými žiarovkami.
Zo schvaľovacích predpisov upravujúcich podmienky montáže zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu vozidiel vyplýva, že montáž svetlometov so svetelným zdrojom, ktorý má svetelný tok vyšší ako 2000 lumenov (to sa týka najmä svetlometov s výbojkami), je možná výhradne v kombinácii so schváleným zariadením na čistenie svetlometov a zariadením na automatické nastavovanie sklonu stretávacích svetlometov (statickým alebo dynamickým, bližšie popísané v prílohe č. 2). Dôvodom týchto požiadaviek je, že nečistoty na krycom skle alebo nesprávne nastavený sklon svetlometu (napríklad už pri zaťažení batožinového priestoru v zadnej časti vozidla) môžu spôsobiť oslnenie vodičov vozidiel idúcich v protismere, obzvlášť nepríjemné a nebezpečné práve pri svetlometoch svietiacich s vyšším svetelným tokom. Nelegálne úpravy, spočívajúce v náhrade halogénových svetlometov výbojkovými možno často identifikovať podľa pôvodného zariadenia na nastavenie sklonu stretávacích svetlometov manuálne ovládaného z miesta vodiča a chýbajúceho zariadenia na čistenie svetlometov. V danom prípade môže byť samotný vymenený svetlomet schválený na použitie s výbojkou (označený príslušným symbolom „D“ pri schvaľovacej značke), ostatné znaky na vozidle však jasne svedčia o neoprávnenom zásahu.
Jediným legálnym spôsobom, ako vozidlo dodatočne vybaviť xenónovými svetlometmi, je odborná montáž sady (systému) xenónových svetlometov obsahujúcej všetky požadované zariadenia, ktorá je na tento účel a pre konkrétny typ vozidla schválená. Takáto sada je spravidla v porovnaní s nelegálnou úpravou výrazne drahšia. Keďže vybavenie vozidla xenónovými svetlometmi sa do osvedčenia o evidencii nevyznačuje, odhalenie nelegálnej montáže je možné len na základe prehliadky príslušných častí vozidla. Postup kontroly možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:
- Identifikácia svetlometu (schvaľovacia značka, symbol zdroja svetla pri schvaľovacej značke, príslušnosť svetlometu ku kontrolovanému vozidlu) a posúdenie toho, či mu namontovaný zdroj svetla skutočne zodpovedá.
- Kontrola zariadenia na čistenie svetlometov (posúdenie montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti).
- Kontrola zariadenia na automatické nastavovanie sklonu svetlometov (identifikácia jednotlivých súčastí zariadenia a ich montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti, ak ide o dynamické zariadenie).
Príloha 1
Schvaľovacie značky a označenie prevádzkových svietidiel
Príklady schvaľovacích (homologizačných) značiek EHK OSN (vľavo) a ES (vpravo) akceptovaných pre zariadenia vonkajšieho osvetlenia vozidiel v Slovenskej republike. Číslo v značke je rozlišovacím znakom štátu, v ktorom bolo príslušné schválenie udelené, a môže byť odlišné od číslice 1.
V blízkosti schvaľovacích značiek bývajú uvedené symboly bližšie popisujúce účel a niektoré vlastnosti zariadenia. Prevádzkové svietidlá musia byť pri schvaľovacej značke označené symbolom „RL“. Príklady oboch druhov akceptovaných schvaľovacích značiek vo vyhotovení pre prevádzkové svietidlá (rozmiestnenie symbolov okolo značky, schvaľovacie číslo a číslo štátu sa môžu líšiť od znázornených príkladov).
Ak je prevádzkové svietidlo súčasťou zariadenia združujúceho viacero svetelných zariadení, môže byť schvaľovacia značka spoločná. Podobne i v prípade denného prevádzkového svietidla, ktoré je súčasťou predného skupinového svetla, býva schvaľovacia značka spoločná.
Ak vás zastaví policajná hliadka, nie je na škodu mať pri sebe doklad o schválenom type svietidla a jeho odbornej montáži a úplnou istotou je platná STK vykonaná po tejto montáži.
Príloha č.2
Statický a dynamický systém automatického nastavovania sklonu svetlometov
Statické automatické zariadenie na prispôsobenie sklonu svetlometov funguje tak, že riadiaca jednotka prijíma signály o polohe karosérie z nápravových snímačov a signál o rýchlosti z elektronického tachometra alebo jednotky ABS (určuje, či vozidlo stojí, alebo sa pohybuje). Reguluje len dlho pretrvávajúce náklony karosérie – napr. statické rozloženie zaťaženia pri rozjazde alebo rozloženie zaťaženia pri jazde konštantnou rýchlosťou.
Dynamické automatické zariadenie na prispôsobenie sklonu svetlometov pracuje v dvoch režimoch – statický režim funguje pri jazde konštantou rýchlosťou, dynamický (s rýchlejšou reguláciou) sa zapína pri akcelerácií a brzdení. Komponenty a činnosť automatického zariadenia na prispôsobenie sklonu svetlometov:
zdroj: http://www.testek.sk/files/xenon.pdf
2 komentáre
Palo
Koľko by ma stálo zlegalizovanie prestavby na xenóny na Ford C-Max r.v.2004
Peter
Kup si svetla, ostrekovace na svetla, automaticke nastavenie xenonov z takeho isteho modelu ktore xenony malo uz od vyroby.