Jazdiť rýchlo, arogantne alebo aj nepozorne sa novelizáciou zákona č. 8/2009 Z.z opäť citeľne predraží. Výškou pokút sa zaraďujeme k popredným krajinám EÚ, pomerom výšky pokút k našim platom patríme jednoznačne ku špičke. V praxi to znamená, že stačí trocha nepozornosti a značná časť platu podporí opäť štátny rozpočet. Preto uvádzame najdôležitejšie zmeny vydané zákonom č. 68/2012 z 31.januára 2012, ktorý začína platiť od 01.07.2012 a dopĺňa sa ním znenie zákona č. 8/2009 Z.z.
Objektívna zodpovednosť
Novela zavádza úplnú novinku na našich cestách. Je ňou objektívna zodpovednosť, ktorá prináša zodpovednosť majiteľa, respektíve prevádzkovateľa vozidla za priestupky nezávisle od toho, kto ho šoféruje.
Majiteľ auta sa už nebude môcť vyhovárať na to, že vozidlo viedla iná osoba. Týmto spôsobom sa podľa doteraz platného zákona mohli vyhnúť pokute. Po novom to už políciu nebude zaujímať. Majiteľovi vozidla príde do schránky obálka s platobným rozkazom, fotografiou a číslom účtu, na ktorý musí pokutu uhradiť.
Majiteľ vozidla môže do 15 dní od doručenia platobného rozkazu podať odpor, v ktorom môže namietať spáchanie priestupku a zároveň určiť vinníka (meno, priezvisko a adresu pobytu). V tom prípade bude polícia vymáhať pokutu od vodiča, ktorý priestupok spáchal.
Ďalšou novinkou bude zľavnená platba. Ak majiteľ zaplatí pokutu do 15 dní, na uzatvorenie celej veci mu budú stačiť dve tretiny jej výšky, v opačnom prípade musí zaplatiť celú sumu. V prípade, že sa proti priestupku odvolá a v správnom konaní bude určený za vinníka, bude musieť uhradiť aj trovy vo výške 30 eur. Pokuty sa pri objektívnej zodpovednosti budú platiť výlučne bankovým prevodom, zákon platbu v hotovosti neumožňuje.
Pokute za priestupok sa v prípade objektívnej zodpovednosti nevyhnú ani poslanci a sudcovia. Zákon priznáva ochranu iba členom diplomatických zborov a osobám, ktorých chráni imunita na základe medzinárodného práva.
Do zákona bol pridaný nový paragraf, ktorý objektívnu zodpovednosť upravuje nasledovne:
§ 6a
Povinnosti držiteľa vozidla
Držiteľ vozidla je povinný zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky podľa tohto zákona, ktoré ustanovujú
a) zákaz predchádzania podľa § 15 ods. 5 alebo zákaz predchádzania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
b) rýchlosť jazdy podľa § 16,
c) povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“,
d) zákaz otáčania a cúvania podľa § 22 ods. 4 alebo zákaz otáčania vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
e) zákaz zastavenia a státia podľa § 25 alebo zákaz zastavenia a státia vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
f) prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané podľa § 27 až 29,
g) najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravu vozidla podľa § 51,
h) zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.
Viac radarov a kamier
Hliadky a policajné kontroly z našich ciest nezmiznú, ale novela počíta s častejším využívaním rôznych technických zariadení, najmä radarov. No nebudú jediné. Polícia už dlhší čas hovorí o kamerových systémoch na križovatkách, ktoré by dokumentovali jazdu na červenú a celý rad ďalších priestupkov. Novela umožní vybaviť kamerami aj obchvaty, kde hustá premávka neraz bránila policajtom sledovať napríklad tých, ktorí na predbiehanie vozidiel v zápche s obľubou využívajú krajnice a odbočovacie či priraďovacie pruhy.
Okrem toho s najväčšou pravdepodobnosťou konečne vstúpia do hry aj kamerové systémy v tuneloch, ktoré umožňujú úsekové meranie rýchlosti. V praxi to znamená, že kamera zaznamená vozidlo na začiatku a konci tunela a na základe jeho dĺžky a času za ktorý ho vodič prešiel, vypočíta jeho priemernú rýchlosť. Hoci tunely sú týmito systémami vybavené už dávno, legislatíva ich používanie na tieto účely neumožňovala.
Novelou sa zmení aj spôsob výberu pokút. Policajti budú stále hliadkovať na cestách, blokové pokuty budú ale určené striktne a policajt už nebude môcť dať pokutu v rozmedzí „od-do“. Za každý priestupok bude pevne určená sadzba, s ktorou nikto nepohne. Ak vinníka zaznamená policajná technika, systém z databanky automaticky zistí majiteľa vozidla a obsluha zariadení nebude mať žiadnu možnosť zasahovať do záznamov.
Nový sadzobník pokút
Novelizáciou dochádza znova k zvýšeniu pokút za dopravné priestupky. Ak vodič poruší viacero predpisov, výška pokuty sa určí podľa najprísnejšie postihnuteľného porušenia povinnosti (tj. tá najdrahšia). Ministerstvo dúfa, že prísnejšie postihy a zabezpečené automatické systémy budú vodičov motivovať k väčšiemu dodržiavaniu pravidiel premávky.
Prekročenie rýchlosti (km/h) | Pokuta v obci podľa sadzobníka (€) | Pokuta mimo obec podľa sadzobníka (€) |
---|---|---|
6-10 | 15 | – |
11-15 | 39 | 30 |
16-20 | 66 | 42 |
21-25 | 96 | 66 |
26-30 | 141 | 99 |
31-35 | 201 | 162 |
36-40 | 270 | 201 |
41-45 | 342 | 270 |
46-50 | 402 | 342 |
51-55 | 471 | 402 |
56-60 | 540 | 471 |
61-65 | 600 | 540 |
66-70 | 699 | 600 |
viac ako 70 v obci (71-75 mimo obce) | 798 | 699 |
viac ako 75 | – | 798 |
Zmeny sadzieb okrem prekročenia rýchlosti nastali aj u nasledovných vybratých priestupkov:
Priestupok | Sankcia |
---|---|
Zákaz predchádzania | 249 € |
Povinnosť zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ |
300 € |
Zákaz otáčania a cúvania | 99 € |
Zákaz zastavenia a státia na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi alebo bol porušený zákaz zastavenia a státia na vyhradenom parkovacom mieste pre osobu so zdravotným postihnutím |
198 € |
Zákaz zastavenia a státia | 78 € |
Prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané | 300 € |
Zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy |
99 € |
Prekročenie hmotnosti | Sankcia |
---|---|
do 10 % | 99 € |
10-15 % | 231 € |
15-20 % | 342 € |
20-25 % | 450 € |
25-30 % | 570 € |
30-35 % | 681 € |
nad 35 % | 798 € |
Celé znenie novely zákona si môžete stiahnuť TU.
34 komentárov
dano
sak treba podporit stat a nasich darmozracov, aby mali co kradnut
deana
..presne tak..Ludstvo objavuje cim dalej tym krajsie destinacie-napriklad dovolenkove..Takze nasi pos.anci po umornej kazdodennej praci, ktorou je vo vascine pripadov tuhé pretuhé premyslanie cim-kedy-ako zase ogabat tento narod..sa MUSIA kdesi zrekreovat..A preco teda neist za prachy obycajnych ludi na nejaku hypersuper exoticku dovolenku? …
JL
Napíšem to inak, stávame sa policajným štátom, kde sa obyčajný človek bude báť sadnúť za volant.
peto
za stopku 300eur?su normalni? a policajtom kto bude davat pokuty? este som nevidel ani jedneho zastavit na stopke a to robim denne 150km po meste.
kuk
natoč video a pošli policajnému riaditeľovi, nech spraví poriadok vo vlastných radoch
luko
s tou stopkou mas absolutnu pravdu. ja som este ani raz nevidel zastavit policajtov na stopke, ibaze islo nejake ine auto po hlavnej a museli zastavit. pokuty su prilis prehnane, nelogicky vymyslene z nejakej uradnickej hlavy. asi si aj rozmyslim, ci sa mi oplati niekam ist na aute, lebo ziadne vyhody z tohto neplynu… od 1. 7. jazdim na bicykli 🙂
PP
Oproti nemecku máme sotva pätinové platy, zato pokuty dvojnásobné. Absolútne nič to nerieši, len zvyšuje korupčné chovanie. Pán exminister vnútra sa chcel svetu ukázať aký je prísny, ale absolútne to nedomyslel a doplatia nato takmer všetci vodiči. Policajt si na pokutu dôvod vždy nájde. Dôkaz sú aj nespočetné nezmyselné merania rýchlosti na konci obcí alebo na miestach, kde sa nikdy nič nestalo, nie je tam žiadna škola ani nič, ale je tam 50 km. Proste sprostosť nad sprostosť a poriadne oholiť motoristov. Veď je stále z čoho. Ale keď sme sprostí a volíme si stále takýchto ľudí, čo tieto zákony schvalujú, nečudujme sa.
luko
clovek nikdy nevie, akych debilov zvoli do vlady, co sa z nich neskor vykluje… ich neustale odvolavanie na nehodovost je dost trapna. sice je pravda, ze uplietli bic na tych odvaznejsich, ale pirati a ti bohatsi ostavaju stale nedotknuti. vysky pokut by som jednoznacne odporucal riesit podla vysky platov a takisto aj podla hodnoty vozidla…
J
Celé je to smiešne a najviac ma štval Lipšic. Keď hovoril o pokutách pre vodičov, doslova mu svietili ocči. Čakal som, kedy navrhne trest smrti za nedanie prednosti. Toto je doslovná buzerácia.
Robert
Trest smrti? 😀 Neboj sa, to by nezaviedol, z toho by sa nikto nemohol nabaľovať 🙂 Kroky našej vlády sú jasneé : Zvyšovať dane, zvyšovať pokuty, zvyšovat ceny potravina,nafty,plynu, ale, s platmy nepohnúť…Nehovoriac o tom že aj keď náš štát dostáva doslova milardy za takéto veci, štátny dlh sa stále zväčšuje,a zväčšuje…Mne chceli naposledy páni policajti zobrať vodičák na 15 dní preto, lebo som išiel 150m na aute iba s obrysovými svetlami (po ulici,riadne osvetlenej) a ja som si to neuvedomil…pýtať 60€ a stále sa pýtať či nemám aj menšiu čiastku…to bolo úplne úbohé,vyhrážať sa mladému šoférovi zobratím vodičáku spôsobom : A ked nemáte 60€,nemáte aspoň neaké peniaze…Nemám, je pred výplatami, som totálne bez peňazí..Vôbec nemáte žiadne peniaze?….a stále dokola…Nakoniec mávol rukou a pustil ma..Jasný signál doslova žiadania o korupciu…To sa fakt ani neoplatí riešiť,ak tu nebudú na nás zarábať poslanci a ministri,tak to budú policajti….
PeterNezran
,,Dokaz su aj nespocetné nezmyselne merania rychlosti na konci obci alebo na miestach, kde sa nikdy nic nestalo, nie je tam ziadna skola ani nic, ale je tam 50 km“ – Tiez sa mi velmi nepaci tento novy sadzobnik pokut. Ale takimto …(nechcej vediet vistizne slova ake ma na tvoju adresu napadaju)… ako si ty ich zo srdca doprajem
milos
A kto potrestá tých, čo si vyberaním pokút liečia svoje komplexy?
michaela
Akoze toto co su za ceny?ved to co zaplatim na pokute z toho zijem cely mesiac?!!!!a ti co maju horybilne platy tych sa nas cestny zakon netyka?oni maju vynimku?takze oni mozu soferovat najebany a nic s toho nemaju?to uz aka spravodlivost?!zavriet ich vsetkych co su vo vlade lebo myslia iba na seba a nie na tazko pracujucich ludi ktory sa snazi vyzit s minimlnej mzdy….ale kludne ved im zaplatime dovolenky nech si oddychnu od tolkeho namahania sa v robote!!!!na kazdeho raz pride….dufam ze na nich uz coskoro!!!!
sadzobnik
uvedomte si svoje chyby a nie na policajtov kydať vsetci zastavuje na stopke ne? aj rychlost nepekracujete iste 50% aj viac nepoznate pravidla cestnej premavky si myslite ze mate mesiac vodicak nabehanych 1000 km ste profesionali nic pravda
Fero
Nemal by som nič proti, keby mali zelení na každého rovnaký meter, nemerali ako ty hovoríš rýchlosť tam kde je 50 úplne zbytočná a slúži len na buzerovanie, neliečili si komplexy, zbytočne nebuzerovali, sami neporušovali pravidlá a keby sme mali porovnateľnú cestnú sieť ako okolité krajiny, keď sme ich už výškou pokút dobehli, či skôr predbehli. Nie raz som zažil situáciu, kde policajt silou mocou sa snažil nájsť niečo, len aby bola pokuta.Človek sa pomaly bojí sadnúť za volant. A ver mi, ja na stopke zastavujem a neprekračujem rýchlosť o 50%. Ak chceš dám niekoľko príkladov.
9tango9
V niečom máš pravdu a v niečom zase nie,všetko je dvojsečná zbraň.pravdou je že pokuty sú väčšie kvôli naplneniu štátnej kasy a že policajti nedodržujú predpisy.ale to bolo stále.Máš pravdu že aj vodiči nedodržujú ani základné predpisy a starší sviatočný vodiči nemajú ani šajnu o novelách vyhlášky a potom sa čudujú že sú pokutovaný.A mladý vodiči,sú aj zodpovedný,ale žial prevažujú nezodpovedný.v každom prípade je treba takéto zmeny,ale nie každé porušenie vyhlášky by sa malo riešiť pokutou,ved existuje aj riešenie dohovorom ktorý nik z policajtov nepoužíva a to len preto lebo počas svojej služby musia vybrať stanovenú sumu .V opačnom prípade sa ich výkon služby považuje za nedostatočný.a v tomto je ten paradox. Čo z toho vyplýva?????Ozaj je to na plnenie štátnej pokladnice.žiaľ.!!!!!!!!
Tom
S tym stanovenim sumy vybratej na pokutach za sluzbu mate pravdu, mame to urcene,a ak ju niekto nesplni je neschopny, karhany a trestany nadriadenym, avsak toto ludia nevedia, vidia len to ako ich stale pokutuju policajti, ktori vsak to sami nevymysleli a su do toho tlaceni..
Majo
Ale jasne, neviním z toho len policajtov, v prvom rade je zodpovedný tento chorý systém neustále buzerovania a pokutovania. Ale uznaj, že mnohí policajti sa v tom vyžívajú. Tie pokuty sú vysoké aj na Nemcov, neviem čo tým chcel Lipšic a jeho ľudia vyriešiť. Je aj tak nad slnko jasné, že mocných sa to nedotkne a spôsobí to len bujnenie korupcie v znižovaní ceny priestupkov a vrátenie vodičáku. Radšej keby sa policajti sústredili na pokutovanie ozajstných pirátov a nemerali nezmyselné 50-tky a nestáli na kontrole Stopky, kde v pohode stačí daj prednosť v jazde.
Milan
Klídek páni.. tento sadzobník pokút je taká kravina, ako voda v koši……. neviem, kto sem zavesil ten nezmysel……. najnovšie je nariadenie MV SR č. 48/2012 účinné od 15.3. 2012……. a tam sú úplne iné sumy…. menšie…..:-)
Anonym
To si tu akože vypotil len tak náhodnú vyhlášku? Sa pozri na stránky Ministerstva vnútra. od 1. 7. nadobúda platnosť zákon 68/2012.
Miroslav Babinec
V článku sú správne údaje. Vychádzajú zo zákona č. 68/2012 z 31.januára 2012, ktorý začína platiť od 01.07.2012. Je možné si tento zákon stiahnuť priamo v článku. Ako tu už ktosi povedal vyššie je to aj na stránkach ministerstva.
Zdenko Planka
Ahojte vodiči.Všetci sa tu rozčuľujete a nadávate na policajtov, ale policajti tie zákony nerobia, starajú sa len o ich dodržiavanie. Ja som začínal točiť volantom, keď mnohí z Vás ešte nosili plienky alebo sedeli na nočníku a môžem povedať, že mentalita našich vodičov sa zmenila po roku 1989, keď prišla takzvaná demokracia. V minulosti sa dodržiavali pravidlá cestnej premávky oveľa viac ako sa to robí teraz. Na cestách je veľa vodičov, ktorí si nevedia uvedomiť že autá na ktorých jazdia majú veľké výkony a ich vlastné skúsenosti sú strašne malé až nijaké. Kadekto má v terajšej dobe autoškolu z ktorej vychádzajú vodiči ktorí by mali jazdiť len na trojkolkách a nie na autách. Poznám veľa takzvaných inštruktorov, ktorí sami nevedia jazdiť a učia iných. Poviem len toľko, že to čo sa deje na cestách nášho Slovenska sa nikde inde nedá vidieť. Arogancia a namyslenosť mladíkov, ktorí čumia spoza volantov bavorákov, mercedesov ktoré im kúpili rodičia čo boli kedysi utláčaní, ale aj mnoho iných vodičov čo sa nevedia zmestiť do kože a jazdia ako blázni, tak im by sme sa mali poďakovať za to, že u nás sa musia stále zvyšovť pokuty a mení sa stále zákon.
satter
Čistá pravda, silné autá, minimum skúseností a pocit “ ja som boh “ Nachodím denne veľa kilometrov a šoférujem už roky, no to čo sa robí na dnešných cestách je neskutočné. Nenadávajte na polišov, robia svoju robotu tak isto ako aj my svoju. nadávajte na tých, ktorí svojím chovaním na cestách dávajú možnosť tie pokuty zvyšovať. Šoférujte ako ľudia a bude lepšie.
Peter
Nenadávame na polišov, ktorí si poctivo robia svoju robotu. Nadávame na nezmyselne vysoké pokuty, prístup množstva polišov k určitým „vyvoleným a nepostihnuteľným“ a hlavne k ich „prispievaniu k bezpečnosti“. Nikdy nekontrolujú rýchlosť tam kde sa nehody stávajú, ale tam kde sa najlepšie ryžuje. A to je problém. Stoja schovaný kdesi za kríkami na konci dlhej rovinky kde je nezmyselná 50-ka, alebo merajú tesne na konci/začiatku obce alebo ak nemajú svoj deň si liečia svoje komplexy buzerovaním obyčajných vodičov vymyslenými hlúposťami. Jazdí u nás kopu kreténov, ale mám pocit, že tých ako keby nikto neriešil a stále sa len škrtia tí obyčajní vodiči, ktorým občas ujde noha z plynu. Toto je môj názor po viac ako 30 ročnej vodičskej praxi so státisicmi najazdených km po celej Európe.
Fero
Myslím, že pri dnešnej technike (register vodičov, priestupkov,platba len prevodom … )by nebol problém zaviesť systém podobný bývalým kupónom. Teda ak urobíš priestupok 1x zaplatíš menej, ak druhý viac, či tretíkrát nech to aj stúpa do horibilných súm. Potom budú poriadne trestaní buď blbci alebo piráti. Ja síce dodržiavam predpisy, ale môže sa mi raz za čas stať, že niečo prehliadnem ( a potom mesiac nebudem jazdiť, lebo nebudem mať na benzín). A ten čo na to má, zaplatí raz, druhý raz, x-tý raz, až nakoniec niekoho v aute zmrzačí alebo zabije.
A čo sa týka plnenia štátnej pokladnice ( alebo jej vyprázdňovania), myslím, že pokuty nie sú najvážnejší problém. Ale to je na inú debatu.
kuko
Debilna vlada, policajny stat a sprosti volici, najvyssi cas vratit veci do normalu a zakony na urovni EU
Peter
navrhujem 60% z pokuty na pomoc chorym detom,a zbytok nech ide do opravy ciest
jan
Zaujimavé odstupnovanie rychlosti radary su kal.maju toleranciu presnosti +- 3km do 100km ak prekrocim rychlost v obci o 8 km radar to može vyhodnotit ako 5 žiadna pozuta 8 15 euro alebo 11 39 eur to je paradicka Pan Exm.
sony
To,že sme policajný štát a totalitnejší ako ten pred 89 rokom hovorím dávno.Dnes prídete o robotu,strechu nad hlavou raz dva.Nemyslím si,že najvhodnejšou výchovou sú pokuty,je to šité na bohaté vrstvy ktoré sa z toho vykúpia.
karol
S názorom,že po cestách jazdia na silných autách tzv.“vodiči“ a obmedzujú ostatných súhlasím,ale nie sú to len mladí ľudia,ale hlavne ŠPZ BA a KE.To sú na obmedzovanie a vytáčanie ostatných vodičov experti.A práve na takýchto by mali platiť tie sprísnené pravidlá.
Jano
keď nechcem zaplatiť pokutu na mieste a chcem to riešiť v správnom konaní, o koľko ma to vyjde drahšie ak ma naozaj uznajú vinným??
kokiko
ano
Roman
Policajny stat, vyberanie pokut je legalna uzera…za prekrocenie rychlosti v obci o 22km som dostal 900€ pokutu a 12 mesacny zakaz cinnosti…no proste banda policajna…uz v tomto state nic ale vobec nic nefunguje…mali by sme s tymnieco robit mi ludia…nic nam nepomoze len vyrazit do ulic a spravit poriadok v tomto state raz a navzdy….ked budeme ticho nic sa nezmeni!
Anonym
Zrejme máš pri tej sume jednu nulu navyše.