Agregáty 1,2 HTP už istý čas okupujú priestory pod kapotou väčšiny šťastných, či tých menej šťastných majiteľov automobilu, patriacemu gigantickému koncernu VW group. Len málo ľudí však vie aké riziká prevádzka motoru obnáša. Na začiatok odporúčam prečítať si článok venovaný jeho najčastejším poruchám a nedostatkom.
Základným stavebným prvkom 1,2 HTP je skrátený a upravený štvorvalcový blok motoru s objemom 1598 cm3 s výkonom 55 kW. Zo starej „jednašestky“ sa odstránil rozvodový remeň, ktorý hnal vačkový hriadeľ a bol nahradený rozvodovou reťazou, ktorá spolu s hydraulickým napinákom mala podľa výrobcu zaistiť bezúdržbový chod a minimálne zasahovanie do zdravého chodu celej motorovej jednotky. Opak bol však pravdou. Po uvedení prvých trojvalcov na trh sa začala prejavovať jedna z najvážnejších chýb, ktorou bolo posunuté časovanie vačkového hriadeľa, často spojené s fatálnym poškodením samotného agregátu. Ani modernizácia v roku 2007 nedokázala tento problém úplne odstrániť. K radikálnemu zlepšeniu došlo až v polovici roka 2009, kedy bola článková reťaz nahradená ozubenou.
Prečo sa to deje?
Jednou z najčastejších príčin preskočenia reťaze je jazda pod optimálnymi otáčkami (tzv. traktorové otáčky) a roztláčanie alebo rozťahovanie auta. Pokiaľ je motor vypnutý, napínanie reťaze zabezpečuje iba napínacia pružina, ktorá v podstate slúži iba na dočasné napnutie, kým nie je motor v pohybe. V ojedinelých prípadoch je príčinou aj štartovanie z vybitou batériou, kedy nie je štartér schopný vyvinúť požadované otáčky na naštartovanie motora, ktorý prostredníctvom olejového čerpadla zabezpečuje chod hydraulického napináku reťaze, a tak sa reťaz napína len pomocou napínacej pružiny, ktorej sila nie je dostatočná na viacnásobné pretočenie motora bez pomoci hydraulického napináku. Z dôvodu nedostatočného tlaku pružiny sa tiež neodporúča nechávať zaradený rýchlostný stupeň pri parkovaní, obzvlášť v prudších kopcoch. Veľa ľudí o tomto probléme nevie a smelo necháva svoju Fabiu, Polo alebo Ibizu v miernych stúpaniach zabrzdené priamo cez prevodovku, ktorá vyvíja tlak na napínací systém. Rozhodne treba použiť ručnú brzdu, v extrémnych prípadoch istiaci klin pod koleso. Vyhnete sa tak už hore popísanému problému.
Čo spôsobí preskočenie reťaze?
V prípade, že reťaz preskočí, okamžite nastáva posun v časovaní vačkového hriadeľa voči piestom. Vačkový hriadeľ postupne „zatláča“ ventily smerom dolu, raz nasávacie, neskôr výfukové (po dva v prípade 12 ventilu a jeden v prípade 6 ventilu, kde sú len dva ventily na valec). Kým jeden pár sa stará o nasávanie čerstvého vzduchu, druhý po zážihu odvádza spaliny preč zo spaľovacieho priestoru. Pre podrobnejšie informácie o fungovaní ventilového rozvodu TU. Reťaz nám teda preskočila, časovanie sa tým pádom narušilo-zmenilo, piest v motore po explózii putuje smerom dolu a pár výfukových ventilov by ho mal nasledovať. No nestane sa tak, pretože vačka už medzi časom rotuje v rozdielom časovaní ako motor. Piest sa vracia späť, ale v tom momente sa vysunie aj pár ventilov a nastáva fatálna kolízia, ktorá končí zničením ventilov, poškodením (prerazením piestu) a následným poškodením samotného motora.
Aký je záver?
Náklady na opravu nie sú zrovna najlacnejšie, keďže vo väčšine prípadov treba počítať s rozsiahlou opravou alebo výmenou celého agregátu. Preto neodporúčame jazdiť v otáčkach nižších ako 1500 ot/min (aj kvôli prehrievaniu). V žiadnom prípade auto neroztláčajte, nerozťahujte a slabú batériu, ktorú mnohí každý deň poctivo nabíjate v pivnici, radšej vymeňte za novú kvalitnú, čím sa tak vyhnete aj ďalším problémom. Prajeme veľa úspešných kilometrov.
8 komentárov
ja
„Preto neodporúčame jazdiť v otáčkach nižších ako 1500 ot/min“, kto dokaze jazdit z benzinakom pod 1500 otacok, by ani nemal sadat za volant
Anonym
Vieš kolko takých vodičov-vodičiek čo takto jazdí je? kopec a dusenie motora pomaly na volnobeh valia len taký rachot. A potom otázka, prečo to auto tak slabo ide? Alebo opačne, zbytočné vytáčanie. Keby autoškoly robili čo treba nebolo by len menej nehôd ale aj rôznych technických problémov.
adam
Kto dokaze jazdit z benzinakom pod 1500 otacok, by ani nemal sadat za volant ??? Ja dokážem na svojom volve s motorom 2,5 Turbo benzín. Od 1300 otáčok už tlačí turbo s neuveritelnou silou. Pri 1500 otáčok ide krásne kultivovane, nemám pocit že by som ho mal točiť s 2500 otáčkami prenič zanič a za volant si sadnem tak isto ako doteraz…:)
Jaro
To je v poriadku, ale ty hovoríš o celkom inom motore. Jasné že keď ti plní valce turbo, tak to je možné, krútiaci moment je ako hovoríš skoro od voľnobehu. Aj u TSI to je podobné. Ale predsa len benzín bez turba potrebuje trocha iné spektrum otáčok, to aj sám uznáš :-). Je jedno či to je HTP, alebo niečo iné….
Laco
Velkou chybou je,ze mnohe autoskoly lakaju svojich potencionalnych klientov ,co najatraktivnejsimi autami s velkou kubaturou,samozrejme konkurencia je velka. Jazda s väcsim objemom motora je zaroven obojstranne vyhodnejsia.Ziakovi pri rozjazdoch neskapina motor,tym padom aj pre instruktora je to menej stresujuce a samozrejme aj samotny motor a spojka menej trpia ako pri mensej kubature,takze sa tak skoro neopotrebuje.Potom takyto ziak po opusteni autoskoly v domieke, ze aky je majster sveta „ved motor mi takmer nikdy nezhasol,som dobry…!,ide do praxe.Zhodou okolnosti v mnohych pripadoch nema inu moznost iba jazit s HTP a nastava koniec sveta.Je nastvany na cely svet,lebo mu ten motor netaha,tak ako na to bol zvyknuty a cuduj sa svete „pri rozjazde treba pridat aj troska plynu a citlivejsie narabat so spojkou“.Jednoducho mnohe dnesne autoskoly vôbec neucia,iba chrlia plne cesty „dementov“.
Jozef
Je pravda že autoškoly chrlia mladých vodičov ako na páse sú neskúsený atd. ale zato im nebudeme nadávať do dementov že nemajú potrebnú skúsenosť, že preskakujú reťaze na rozvodoch na určitých motoroch tak to snáď zato nemôžu menej skúsený vodiči, to je snáď problém automobilky že také motory pustila do obehu , mali z tým rátať že motor bude pracovať aj nižších otáčkach a čo sa čudujeme veď teraz sa nevyrába pre kvalitu ale na kvantitu.
Pavol46
Chcem sa opýtať ako sa prejavujú preskočené rozvody ? a mohlo sa mi to stať trebarz ked žena išla autom a ešte auto nestálo stale sa pohybovalo dopredu a ona sa tam pokusila hodiť spiatočku . Zaznel hrozny zvuk . Viete mi poradiť či sa autu mohlo niečo stať ? Dakujem
X
Ty si ako jazdil v autoškole