Názov pochádza z nemeckých slov Elektronische Differenzialsperre – elektronická uzávierka diferenciálu. Pribrzďovaním pretáčajúceho – prešmykujúceho kolesa, systém EDS uľahčuje rozjazd na klzkom povrchu.
Systém EDS na základe informácií zo snímačov pribrzdí to koleso, ktoré preklzáva, čím sa zabezpečí prenos výkonu na druhé koleso nápravy, ktoré je na podložke s väčším súčiniteľom trenia. Za rovnakých adhéznych podmienok medzi pneumatikou a vozovkou rozdeľuje diferenciál rovnako veľký krútiaci moment, každé koleso teda prenáša 50% celkového hnacieho momentu. Ak je na jednej strane vozovky viac klzký povrch, teda povrch s nižšou adhéziou, určuje veľkosť prenášaného hnacieho momentu koleso s nižším koeficientom trenia. Bez systému EDS sa pri takto rozdielnych adhéznych podmienkach bežne stáva, že koleso na šmykľavom podklade preklzáva a druhé, pod ktorým je pevný podklad stojí – vozidlo sa teda nepohne. Vtedy nastupuje systém elektronickej uzávery diferenciálu. Riadiaca jednotka EDS začne prešmykujúce sa koleso pribrzďovať, čím vyvolá brzdný moment, ktorý pomôže vyrovnať momentový nepomer medzi kolesami. Teraz vďaka brzdnému momentu môže koleso s vyššou adhéziou prenášať silu na vozovku a nedochádza k prešmykovaniu.
Elektronická uzávierka diferenciálu nám veľmi nepomôže, keď budú obe kolesá na úplne rovnakom podklade – napríklad v zime na snehu či ľade. Účinok sa dostaví až vtedy, keď sa aspoň jedným kolesom dostaneme na trochu menej šmykľavý podklad. Pri tomto spôsobe prerozdeľovania hnacej sily treba podotknúť, že sú dosť zaťažované brzdy, takže autá s EDS sú vybavené aj automatickým vypínaním tohto pomocníka, pokiaľ systém zaznamená prípadné prehriatie bŕzd.