Geometria kolies je jedným z najdôležitejších parametrov ovplyvňujúcich riadenie vozidla, opotrebovanie pneumatík, komfort jazdy a má dosah aj na spotrebu paliva. Jej správne nastavenie výrazne ovplyvní jazdné vlastnosti vozidla, ako aj jeho ovládateľnosť. Základnou požiadavkou je, aby sa kolesá pri jazde v zákrute aj v priamom smere odvaľovali ale nešmýkali. Geometria musí byť správne nastavená na všetkých kolesách automobilu a nie iba na riadiacej náprave.
Riaditeľnosť vozidla je schopnosť prejsť zákrutou po želanej dráhe bezpečne a čo najvyššou rýchlosťou. Riadiť zmenu smeru pohybu vozidla možno uskutočniť natočením kolies. Kolesá cestných vozidiel sa pri prejazde zákrutou nemajú šmýkať, ale musia sa odvaľovať, aby preniesli čo najväčšie smerové a obvodové sily. Na splnenie tejto podmienky musia byť smerové odchýlky kolesa nulové. Jedná sa o Ackermanovu geometriu riadenia. To znamená, že predĺžené osi otáčania všetkých kolies sa pretínajú v jednom bode, ktorý leží na osi zadnej pevnej nápravy. Tým sú dané aj polomery otáčania jednotlivých kolies. V praxi to znamená, že pri riadiacej náprave je pri natočení kolies do požadovaného smeru vplyvom nerovnakých dráh odvaľovania kolies zrejmý rozdielny uhol natočenia týchto kolies. V prevádzke sa kolesá odvaľujú po kruhových dráhach. Uhol natočenia vnútorného smerového kolesa musí byť väčší ako uhol natočenia vonkajšieho kolesa. Geometria spoločného priesečníku je dôležitá pri praktickom stanovení diferenčného, rozdielového uhlu zmeny zbiehavosti kolies. Tento diferenčný uhol musí byť pri natočení kolies do smeru rovnaký v obidvoch polohách natočenia, to znamená pri vytočení vpravo aj vľavo.
Rovnica geometrie riadiacej nápravy: cotg β1 – cotg β2 = B/L, kde B je vzdialenosť pozdĺžnych osí otočných čapov a L je rázvor náprav
Prvky geometrie majú vplyv na bezpečné ovládanie vozidla, jeho jazdné vlastnosti, opotrebovanie pneumatík, spotrebou pohonných hmôt, zavesenie a uloženie kolies, riadiaci mechanizmus a jeho mechanické opotrebovanie. Vhodnou voľbou parametrov sa dosahuje stav, kedy je riadenie stabilné, ovládacie sily pôsobiace na volant sú malé, opotrebovanie všetkých súčiastok je čo najmenšie, axiálne zaťažovanie je jednosmerné a vôle v riadení sú vymedzované. V konštrukcii uloženia náprav sa prejavuje rada prvkov, ktoré zlepšujú dynamiku podvozku a zlepšujú jazdné pohodlie a pocit bezpečného ovládania vozidla. Ide hlavne o presadenie osi náprav, zbiehavosť zadnej nápravy, jej letmé uchytenie a pod.
Geometria riadenia je významne ovplyvnená vlastnosťami podvozku vozidla, charakteristikou odpruženia a vlastnosťami pneumatík, ktoré vytvárajú silový styk vozidla s vozovkou. V súčasnosti má veľa vozidiel prispôsobené nastavenie geometrie zadnej nápravy, ale aj u áut bez možnosti prispôsobenia, umožní nastavenie geometrie všetkých štyroch kolies technikovi zistiť akékoľvek problémy s udržiavaním jazdnej stopy zadnej nápravy a odstrániť ich úpravami na prednej náprave. Nastavovanie geometrie dvoch kolies, kedy je nastavovaná iba geometria predných kolies vzhľadom na os vozidla je už zastarané a nepoužíva sa.
Príznaky nesprávnej geometrie riadenia
Nesprávne nastavenie geometrie kolies má za následok zhoršenie technického stavu vozidla a prejavuje sa nasledovnými príznakmi:
- opotrebovanie pneumatík
- zlé riadiace vlastnosti
- nestabilita riadeného smeru pohybu vozidla
- kmitanie častí riadiaceho ústrojenstva
- zvýšené opotrebovanie jednotlivých častí prevodového a vychyľovacieho ústrojenstva riadenia
- nevracanie kolies do priameho smeru jazdy
Najlepšie nastavenie geometrie kolies vozidla je nastavenie všetkých štyroch kolies. Pri tomto type nastavenia geometrie umiestni technik indikačný prístroj na všetky štyri kolesá a zmeria geometriu na všetkých štyroch kolesách.
Postup merania jednotlivých parametrov geometrie vozidla
- kontrola a nastavenie predpísanej výšky vozidla
- meranie diferenčného uhlu pri stanovenom kontrolnom uhle natočenia jedného z riadených kolies
- meranie uhlu odklonu kolesa
- meranie zbiehavosti
- meranie uhlu príkonu čapu otáčania
- meranie uhlu záklonu čapu otáčania
- meranie závleku kolesa
- meranie súbežnosti náprav
- meranie mechanických vôlí v riadení
30 komentárov
Ľuboš
Kamrád Zdeno má Nissan Almera r.v.1996, 1,4 benzín, sedan.
Chce si sám nastaviť zbiehavosť resp. rozbiehavosť kolies.
Viete mu poradiť, aké hodnoty má nastaviť vpredu a vzadu?
Za rýchlu odpoveď vopred ďakujem!
Ľuboš P.
Štefan
Je to pravda že bmw e60 treba pri meraní geometrie zaťažiť? Že na predne sedacky po 68kg na stred zadnych 68kg do kufra 21kg a plná nadrž???
Anonym
to záleží aj od použitého motora, ale BMW majú naozaj náročnú geometriu na obsluhu a rôzne prípravky ako sú závažia.
Jakub
Určite to nieje pravda, bol som s E60 viac krát na geometrii a určite ho nezaťažovali. Na bmw sa nastavuje zbiehavosť + odklon kolies na všetkých 4 kolesách, takže určite treba ísť na profi geometriu. Ja som chodieval do REEM Autoservis v Žiline…
Peter
Jakub, tak to ta pekne oklamali. Samozrejme ze bavoraky sa musia zatazit ako bolo opisane vyssie. To ze na slovensku si to mechanici zjednoduchsia a spravia to nekvalitne je uz akosi standard, bohuzial. Naco si pridavat robotu ked tomu zakaznik nerozumie, nie? Zozen si TIS, co je taka databaza servisnych ukonov ako sa co ma spravne robit. Tam je presne napisane ako sa ma robit geometria aj vahy a miesta zatazenia, hodnoty pre normalny podvozok a aj pre M podvozok. E60 ma viacprvkovu zadnu napravu, to nemozes nastavovat ako oktavku s tuhou napravou. Potom to bude mat take jazdne vlastnosti ako oktavka 🙁
Maroš
Zdravim,mam VW Polo r.vyroby 2002 ale na geometrii bol moj znamy a s technikom robili gemotriu na Polo zo serie 1995-2001…je to podla vás problem?
Anonym
Od roku 1999 – do roku 2002 sa vyrábal model 6N, a ak taký máš tak problém nie je. Ale v roku 2002 sa už začal vyrábať aj model 9N a ten ma už iný podvozok. Tak si pozri VIN, tam to je napísané, aký máš typ.
Maroš
dakujem,pozeral som a mam 9N…takže je to nanič?
Anonym
No jasne, to je uplne iny typ vozidla a aj podvozku. Polo 9N ma podovozk technicky zhodny s Fabiou a Ibizou. Geometria spravena podla starsieho typu 6N moze byt iba priblizna, urcite nie idealna.
Maroš
dakujem veľmi pekne.
roman
mam problem z geometiou kolies mam tip vozidla seat ibiza sistem porche pricom som bol na GO ale niesom spokojni pri jazde ma taha velmi do pravej strani . servisu mi povedal ze mam si vimenit lozisko na pravej strane co som aj urobil vsetkich styroch kolies som vimenil ale bez akej kolvek zmeni uistoval ma ze ked vimenim lozisko tak to bude poriatku ale som velmi sklamani lebo som zaplatil za nedobru vikonanu pracu porad te mi prosim
Anonym
GO motora, ci GO napravy? Pokial su vsetky komponenty zavesenia kolies v poriadku, auto nebolo burane alebo bolo po buracke kvalitne opravene a pneumatiky nie su nerovnomerne zjazdene, geometria sa musi dat nastavit, aby vozidlo netahalo. Co je tvoj problem tazko povedat, ale ak splnas tieto podmienky, nastavit tvoje vozidlo aby netahalo do strany sa musi dat.
ina
Menila som gulové čapy na RENOLTE THALII a chcela som dať urobiť geometriu ,ale jeden známy mi povedal že tam mi neurobia odklon kolies iba zbiehavosť .Neviete mi poradiť ?
Milan
Chcem sa opýtať či je to veľká odchýlka na zadnom kolese -0,02 v servise spomínal že to môže opotrebovať pneumatiku. Dik
Anonym
hm,divny udaj,to je v stupnoch ci mm? A ake auto? A co je odchylka v zbiehavosti? Ci?
Milan
sory neviem o GO auta skoro nič.Ide o auto mazda 323 hej je to v stupňoch výstupné merania som mal ( zadná náprava,zbiehavosť,vľavo -0,02)
Feri
tak to je nič…a zrejme to bolo 0,02 nad toleranciu, ale to by som neriešil, ak to je teda ako píšeš.
vilo
zdravim ludia, chcem sa spytat, moze vymena len pruzin za nizsie ovplivnit geometriu? konkretne odklon – ze bude zrat vnutornu stranu pneu… lebo mam vymenene iba pruziny a zerie mi to gumu ako sialene na prednej naprave, zadna je pevna a nastavit sa neda (ale ta je ok) a na geo mi povedal ze to nenastavia ze nevie preco to tak je…. rover 214Si 76kW 10.97
epos
Vedel by mi niekto vysvetlit sedliacky,alebo tak ako by mi to vysvetlil Majster,čo presne je ten príklon a záklon čapu ? tu je to napísané tak odborne a veru tomu nechápem
Miroslav
Ľudia, potreboval by som poradiť.
Vlastním auto Renault clio I.
Ročník 1992 / 1390 m3 / 55 KW
Chcem sa opýtať na hodnotu zbiehavosti kolies.
Popredu vďaka za ochotu.
Brano
DObry den,
chcem sa spytat, ci je nutne urobit po vymene loziska na prednej naprave geometriu? Je to predokolka. V januari som menil lozisko na pravom prednom kolese a asi tak za pol roka odislo zasa presne to co som menil. Geometriu som nerobil, tak ma zaujima, ci to nemohlo sposobit opotrebenie loziska. Inak auto netaha do strany ide pekne rovno, ale volant bol pred tym presne v strede a teraz je trochu vychyleny do prava. Ale fakt len trochu nic extra. Mozno bolo nekvalitne lozisko, alebo je zly naboj mozno. Bohuzial mame take kvalitne cesty. Teraz sa ho chystam vymenit tak chcem vediet, ci mam potom urobit pre istotu aj geometriu. Mohla to sposobit aj zla geometria?
Dakujem
L
Zdravim ak by bola tak zla geometria aby to nicilo lozisko tak by to bolo vidiet na opotrebovanych pneumatikach v pripade zbiehavosti na vnutornej strane a v pripade zbiehavosti na vonkajsej.
Geometria vsak nie je draha zalezitost a urcite sa oplati ju po nejakom case nechat zmerat.
mic
Ahoj, mam jeep grand cherokee 2007,pri zatoceni je citit ako mi jemne uskakuje predok resp. Vnimam to tak,ako keby mi zadna naprava tlacila cele auto vpred a predok nestihal tocit.vacsinou je to citit na mokrych,nespevnenych alebo hladkych povrchoch…a pri vacsom zatacani.Vraj by to mal byt zle nastaveny zaklon..je to naozaj tak?dakujem za info.
Kacvinsky A ndrej
pekny vecer mam otazocku kupil som renaut clio 2 rv 2000,ake maju byt odklony a zbiehavost na civilnom vozidle je tam motor 2.0 a mam ho upraveny na rally ake hodnoty odporucate tam je to skupina N kde mabyt vsetko ako na civile ale su tam povolene upravy strasne ma zaujima nazor odbornikov co sa tomu venuju dakujem velmi pekne a prajem pekne sviatky.
peter
dobry den .Vedel by mi niekto poradiť kolko je 1 stupen , (-)odklonu v milimetroch..dakujem
Fero
ahoj, to sa nedá takto napísať, pre každé auto je to inak, závisi to totiž od dĺžky voči bodu na ktorý sa to meria. Ale ako si napísal, meria sa to v stupňoch a na náprave posúva v mm.
vlado534
Vždy všetko ide na geometrii nadstavit na každom aute len treba tomu hlavne rozumieť a chciet!!!!V slovenských servisoch vedia geometriu nadstavit len na zelené čísla čo nieje vždy v poriadku a veľa fieriem šetrí a nadávaju kalibrovať zariadenia na meranie geometrie, čo aj tak vyzerá ako celá naša republika,oni potrebujú mať geometriu hotovú za 10 až 15 minút a hlavne mať zarobené,ale to tak by fungovať nemalo,vždy si treba pýtat v servise protokol o kalibrácii kedy naposledy bolo zariadenie kalibrované a niekedy ani to nestačí,pretože mám skúsenosti s geometriou hunter a corghi,že už samotní dodávatelia to nevedia dobre nakalibrovať nie su dostatocne na to vyskoleni.bohuzial.
miro
zdravim mam golf II disel 1,6 a na prednej naprave sa mi deru gumy v mierne sikmom smere z vnutra su viac opotrebene ako z vonkajsej strany robilo to aj pred tym nez som menil vsetky tlmice po ich vymene je opotrebenie mensie, boli menene silent bloky aj capy riadenia a potom spra ena geometria ale aj tak este dost podla nejakych odb. clankov je zly zaklon kolesa- negativny poradte co s tym?
Karol
Zdravim, mam otazku-Bol som na geometrii s fordom fiesta 12/2008 , urobili mi, ale nejak sa mi nezda.Vytlacili mi protokol a tam su hodnoty taketo Zbiehavost +00,10 senzor 1 aj 2, senzor 3 -06,06 senzor 4 -01,09 senzory 5,6 nic.ODKLON senzor 7 -00,24, senzor 8 +01,47, senzor 9,10 nic PRIKLON senzor 11 +00,04 senzor 12 +00,26.Ja sa v tom nevyznam, ale zdaju sa mi tie rozdiely dost velke.Prosim, kto sa vyzna , aby poradil ci to dobre urobili.DAKUJEM.Mozes aj na mail TARDILO@azet.sk. Karol
Peter
Mám problém s opotrebením prednej pneumatiky a to tak , že je opotrebená z vnútornej strany po celom obvode, no nemá nejaké výstupky ako keby boli opotrebené tlmiče . Robí mi to iba na jednej strane a všimol som si že na tej strane je tlmič pruženia nejaký mastný je na ňom ucytený mastný prach, takže by ma zaujímalo či toto opotrebenia môže spôsobiť ten tlmič.